Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Auteurs Wenckje Jongstra, Mirjam Snel, Tes Schmeink
Gepubliceerd in Veerkracht: Magazine voor Pedagogische Professionals Kind en Educatie
Publicatiedatum 2024
Lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Er is veel discussie over hoe we de leesresultaten van Nederlandse leerlingen uit landelijke en internationale onderzoeken moeten interpreteren. Toch kan niemand ontkennen dat meerdere instanties in meerdere rapporten over meerdere jaren een daling signaleren in de leesvaardigheid en leesmotivatie van leerlingen in het funderend onderwijs. Die daling is zeer zorgelijk. Steeds meer scholen zien deze toestand als een urgente uitdaging en denken na over hoe ze -in lijn met de onderwijsvisie- hun leesonderwijs kunnen verbeteren. De grote vraag is: ‘Waar en hoe begin je dan?

Aan deze publicatie werkten mee

  • Mirjam Snel
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Veerkracht: Magazine voor Pedagogische Professionals Kind en Educatie
Jaar en volume 21 2
Trefwoorden leesonderwijs, funderend onderwijs
Paginabereik 4-7

Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs