Leesonderwijs, op afstand bestuurbaar?
Auteurs | Moniek Schaars, Brigitte de Kok, Luce Claessens, Larike Bronkhorst |
---|---|
Gepubliceerd in | Tijdschrift Taal |
Publicatiedatum | 2022 |
Lectoraat | Werken in Onderwijs |
Soort publicatie | Artikel |
Samenvatting
Goed leesonderwijs is een vak apart. De leerkracht, de lesmethoden en de thuisomgeving spelen hierin een belangrijke rol. Toen de scholen in het voorjaar van 2020 plotseling werden gesloten, moesten leerkrachten noodgedwongen leesonderwijs op afstand vormgeven, zonder gedegen voorbereiding, ondersteuning of voorbeelden (in de literatuur ook wel ‘emergency remote teaching’ genoemd; Hodges et al., 2020). Hoe hebben leerkrachten dat in deze turbulente periode ervaren? Welke doelen vonden zij bijvoorbeeld het belangrijkst? Wat werkte volgens hen (niet) bij dit soort leesonderwijs en waarom (niet)? Onderzoekers van de Universiteit Utrecht vroegen het aan 37 leerkrachten uit het primair onderwijs. Hun onderzoeksrapport biedt interessante aanknopingspunten om de vormgeving van het leesonderwijs - al dan niet op afstand – beter aan te laten sluiten bij de specifieke (thuis)leeromgeving, de leerling en de leerkracht.
Aan deze publicatie werkten mee
Taal | Nederlands |
---|---|
Gepubliceerd in | Tijdschrift Taal |
Trefwoorden | leesonderwijs, afstandsonderwijs, schoolsluiting |
Neem contact met ons op
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur.