Leesonderwijs, op afstand bestuurbaar?

Auteurs Moniek Schaars, Brigitte de Kok, Luce Claessens, Larike Bronkhorst
Gepubliceerd in Tijdschrift Taal
Publicatiedatum 2022
Lectoraat Werken in Onderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Goed leesonderwijs is een vak apart. De leerkracht, de lesmethoden en de thuisomgeving spelen hierin een belangrijke rol. Toen de scholen in het voorjaar van 2020 plotseling werden gesloten, moesten leerkrachten noodgedwongen leesonderwijs op afstand vormgeven, zonder gedegen voorbereiding, ondersteuning of voorbeelden (in de literatuur ook wel ‘emergency remote teaching’ genoemd; Hodges et al., 2020). Hoe hebben leerkrachten dat in deze turbulente periode ervaren? Welke doelen vonden zij bijvoorbeeld het belangrijkst? Wat werkte volgens hen (niet) bij dit soort leesonderwijs en waarom (niet)? Onderzoekers van de Universiteit Utrecht vroegen het aan 37 leerkrachten uit het primair onderwijs. Hun onderzoeksrapport biedt interessante aanknopingspunten om de vormgeving van het leesonderwijs - al dan niet op afstand – beter aan te laten sluiten bij de specifieke (thuis)leeromgeving, de leerling en de leerkracht.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift Taal
Trefwoorden leesonderwijs, afstandsonderwijs, schoolsluiting

Neem contact met ons op