Onderwijsprofessionals versterken hun handelen door samen leren en ontwikkelen

Auteurs Elsemarijn Ippel, Mees Kok, Maaike Koopman, Angela de Jong
Gepubliceerd in In P. Brouwer, M. Koopman, & J. Kuiken (Reds.), Blijven werken in onderwijs: Continuering lectoraat Werken in Onderwijs
Publicatiedatum 2024
Lectoraat Werken in Onderwijs
Soort publicatie Boek

Samenvatting

De samenleving stelt hoge eisen aan onderwijsprofessionals. Niet alle belangrijke kennis en handelen kan worden ontwikkeld tijdens de lerarenopleiding. De noodzaak van kwalitatief hoogstaande professionalisering na de opleiding is daarom groot. Onderwijsprofessionals moeten zich continu ontwikkelen om goed onderwijs te blijven bieden aan leerlingen en studenten. Dit is een grote uitdaging in tijden van een toenemend leraren- en schoolleiderstekort. Over professioneel leren van onderwijsprofessionals is veel bekend. Effectieve professionalisering kenmerkt zich door actief leren, een sterke link met de inhoud van het werk en het primaire proces van lesgeven, bevat coaching en feedback, richt zich op voortdurend leren over langere tijd en bouwt voort op bestaande kennis. Onderwijsprofessionals leren op allerlei manieren, met opbrengsten in verschillende domeinen, zoals ontwikkelde kennis, opvattingen of handelen. We illustreren twee belangrijke thema's rond Blijven ontwikkelen vanuit onderzoeksprojecten van lectoraat Werken in Onderwijs: het belang van samen leren en de rol van een ondersteunende cultuur en structuur.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in In P. Brouwer, M. Koopman, & J. Kuiken (Reds.), Blijven werken in onderwijs: Continuering lectoraat Werken in Onderwijs
Trefwoorden onderwijsprofessionals, professionalisering
Paginabereik 13-16

Elsemarijn Ippel MSc

Portret van Elsemarijn Ippel

Elsemarijn Ippel MSc

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Werken in Onderwijs