Persoonsgericht opleiden van professionals in de gezondheidszorg

Auteurs Famke van Lieshout, Shaun Cardiff
Gepubliceerd in Onderwijs & Gezondheidszorg (OenG)
Publicatiedatum 2023
Lectoraat Normatieve Professionalisering
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Het opleiden van persoonsgerichte professionals in de gezondheidszorg behoeft curriculum-innovatie. Persoonsgerichtheid wordt wereldwijd gezien als noodzakelijk, om humanistische zorgprincipes meer ruimte te bieden. Gezondheidszorgorganisaties geven hieraan invulling door het creëren van omgevingen en relaties waarin alle betrokkenen tot hun recht kunnen komen. Gezondheidszorgopleidingen kunnen dit proces versterken door studenten tijdens de opleiding zelf persoonsgerichte relaties te laten ervaren. Dit kan tevens uitval van studenten tijdens de opleiding tegengaan. We ontwikkelden een innovatief raamwerk dat het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van gezondheidszorgcurricula ondersteunt. Deze best practice in de vorm van een faction, beschrijft het persoonsgericht opleiden van verpleegkundigen met dit raamwerk.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Onderwijs & Gezondheidszorg (OenG)
Jaar en volume 47 4
Trefwoorden persoonsgericht opleiden, gezondheidszorgopleidingen
Paginabereik 18-21

Famke van Lieshout

Portret Famke van Lieshout

Famke van Lieshout

  • Associate lector
  • Lectoraat: Normatieve Professionalisering