Promotie Caroline Maessen

Op dinsdag 4 februari 2025 verdedigt promovenda Caroline Maessen haar proefschrift met de titel: ‘Probing Futures, Acting Today: unlocking the interplay between imagining alternative futures and future-making practices’ bij Radboud Universiteit, in samenwerking met lectoraat Co-Design van Hogeschool Utrecht. De dissertatie onderzoekt hoe organisaties alternatieve toekomsten kunnen verbeelden om zo dagelijkse praktijken te veranderen en complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Op dinsdag 4 februari 2025 verdedigt promovenda Caroline Maessen haar proefschrift met de titel: ‘Probing Futures, Acting Today: unlocking the interplay between imagining alternative futures and future-making practices’ bij Radboud Universiteit, in samenwerking met lectoraat Co-Design van Hogeschool Utrecht. De dissertatie onderzoekt hoe organisaties alternatieve toekomsten kunnen verbeelden om zo dagelijkse praktijken te veranderen en complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Organisaties beperken hun verbeeldingsvermogen vaak tot conventionele toekomsten door lineair denken, wat effectieve reacties op problemen zoals klimaatverandering en sociale ongelijkheid belemmert. Maessen onderzoekt waarom het voor organisaties moeilijk is zich te verbinden met onconventionele toekomsten en acties in het heden daarop af te stemmen. Ze benadrukt het belang van "probing futures", een praktijk die toekomstartefacten introduceert om dialoog en verbeelding te stimuleren over mogelijke toekomsten en verborgen patronen zichtbaar te maken. 

Dit proces van uitproberen, gewaarworden en reageren helpt organisaties verbeelde toekomsten te verbinden met huidige acties. De resultaten tonen aan dat deze manier van handelen ongemak en terugtrekkende reacties oproept, vooral bij het zijwaarts oprekken van verbeelding. Drie empirische studies in (semi)publieke organisaties tonen aan hoe psychologisch ongemak kan worden verdragen, hoe relationele en "as-if real" benaderingen toekomstverkenning ondersteunen, en hoe scaffolding-praktijken zowel cognitief als relationeel van aard zijn. 

Maessen pleit voor een dynamischer, ervaringsbenadering van toekomsten die onzekerheid omarmt en diverse perspectieven aanmoedigt. Het onderzoek biedt praktische aanbevelingen voor creatieve professionals en docenten in het hoger onderwijs.

Promotor: Kristina Lauche en co-promotor: Remko van der Lugt.

Programma en locatie

  • 16:15 uur Zorg dat je uiterlijk om 16:15 uur aanwezig bent
  • 16:30 uur Start promotieplechtigheid
  • 17:30 uur borrel
  • Locatie: Aula, Radboud Universiteit, Comeniuslaan 2 in Nijmegen.

    De promotie is ook online te volgen via de streaming website van Radboud Universiteit.

    Lees alvast de samenvatting van het proefschrift.

    Deel dit evenement