Spel CMD-studenten helpt professionals in gesprek over de energietransitie

CMD
De transitie naar meer duurzaam wonen kan alleen worden verwezenlijkt als belangrijke stakeholders goed samenwerken, zoals gemeenten, warmtebedrijven en woningcorporaties. Het project Energie in de Wijk gaf studenten Communication and Multimedia Design (CMD) van Hogeschool Utrecht de opdracht: ontwikkel een spel dat helpt het ijs tussen deze stakeholders te breken. Met succes.

Maarten ter Huurne is onderzoeker bij het Lectoraat Duurzame Gemeenschappen en projectleider van Energie in de Wijk. Dit vierjarige project doet onderzoek naar hoe de energietransitie wordt vormgegeven door belangrijke stakeholders. Hoe gaan deze professionals met elkaar om, hoe regelen ze dingen met elkaar? Welke schuurmomenten ontstaan er en kan je daarin patronen ontdekken? Doel is de dialoog uiteindelijk optimaal te ondersteunen. “In dat kader besloten we deze praktijkopdracht uit te zetten bij CMD-studenten”, vertelt Maarten. “We vroegen hen een spel te ontwikkelen dat inzicht geeft in elkaars standpunten en belangen, zodat ze het goede gesprek beter kunnen voeren.”

Echte ijsbreker

Een van de studenten die met deze opdracht aan de slag ging, is Carsten Smits. “We hebben in onze eigen kring mensen gezocht uit de doelgroep, om te kunnen onderzoeken wat aanslaat en wat niet. Ook vroegen we naar de ervaringen van het lectoraat: welke eerdere oplossingen zagen zij in de praktijk goed werken en wat sloeg minder goed aan?” Het resultaat ziet er indrukwekkend uit: een groot spel, dat met vier tot acht spelers rond de tafel is te spelen. “Aan het begin krijg je de rol van een stakeholder toegewezen, bijvoorbeeld die van ambtenaar of van buurtvertegenwoordiger. Die rol hoeft dus niet overeen te komen met je echte rol. Het maakt het spel minder persoonlijk én laat je nadenken over argumenten vanuit een andere rol dan de jouwe”, legt Carsten uit. “Je moet situaties uitspelen, reflecteren op besluiten en er zijn groepsactiviteiten. Het is een echte ijsbreker waarmee je elkaar op een leuke manier beter leert kennen.”

Plezierig blijven

Om het spel te testen, speelden de studenten het met een groep professionals uit hun eigen netwerk. “Het was fijn te merken dat het plezierig bleef. Natuurlijk komen conflicterende belangen op tafel en willen mensen winnen, maar de toon bleef positief en constructief. Achteraf werd doorgepraat: hé, ik deed dit in de rol van ambtenaar maar jij bent écht een ambtenaar, hoe zou jij dit hebben opgepakt? Dat liet ons zien dat het werkt.” Ook de opdrachtgevers zijn tevreden. Maarten: “Wat ik heel goed vind, is dat je andere rollen kunt aannemen; als wethouder kun je het bijvoorbeeld ook spelen in de rol van corporatiehouder. Door die wisselende perspectieven krijg je meer begrip voor elkaars rol én blijft het spel interessant om te spelen.”

Werken in de driehoek

“In een lectoraat werk je veel in een driehoek met onderzoek, onderwijs en de beroepspraktijk. Die drie komen prachtig samen in dit spel. Als verbinder is dit project zeer geslaagd”, concludeert Maarten. Verschillende groepen CMD-studenten hebben in totaal drie spellen ontwikkeld. “Wij waren als opdrachtgever heel tevreden en ik ben blij met de opleiding CMD”, besluit Maarten. “Er komen mooie, concrete producten uit die meerwaarde hebben in de praktijk.”

Meer over de opleiding Communication and Multimedia Design
Meer over het Lectoraat Duurzame Gemeenschappen