Tijdens de opleiding
Bij de hbo-opleiding Integrale Veiligheidskunde (IVK) word je opgeleid tot veiligheidsregisseur. Een veiligheidsregisseur adviseert over de koers of richting. Hierbij is afstemming en verbinding belangrijk. Binnen de opleiding kan je je op één van de vier uitstroomprofielen richten, maar dat is niet verplicht. De vier profielen zijn: informatieveiligheid; crisis en nationale veiligheidsbelangen; sociale veiligheid en arbeidsveiligheid. Zo sluit je studie nog beter aan op de praktijk.
Inhoud van de opleiding IVK
De opleiding Integrale Veiligheidskunde bestaat uit drie fasen: de propedeusefase, de hoofdfase verdieping en de profileringsfase.
In het eerste jaar van je studie ga je samen met je studiegenoten het werkveld van de veiligheidskunde verkennen. Dit doe je in vier thematische blokken: Risico, Wonen, Mobiliteit en Samenleven. Je verkent onderwerpen als sociale veiligheid, fysieke veiligheid, bedrijfskunde en professionele vaardigheden. We bekijken een veiligheidsprobleem steeds vanuit verschillende hoeken. Je leert dat een veiligheidsprobleem een gezamenlijke aanpak vereist.
Vakken propedeusefase
Risico conceptueel: In de werkcolleges met het accent op fysieke veiligheid gaan we in op risicomodellen en risicobeheersing. Vanuit sociale veiligheid maken we een start met de verdieping in achtergronden van menselijk handelen en afwijkend gedrag. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de rol en de structuur van de verschillende organisaties die betrokken zijn bij veiligheidsvraagstukken.
Risico toepassing: Deze cursus laat je kennis maken met de onderzoeks- en taalvaardigheden. Deze leer je en pas je toe tijdens een theorie-onderzoek over mogelijke risico’s tijdens een evenement.
Wonen conceptueel: Aan de woonomgeving en de woning zijn allerlei fysieke risico’s verbonden. Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de fysieke risico’s in de woonomgeving, denk bijvoorbeeld aan risico’s ten aanzien van milieu en externe veiligheid. Ten slotte wordt er ingezoomd op de woning: de meeste ongelukken gebeuren namelijk thuis. Met name brandveiligheid en brandveilig leven wordt als thema nader bekeken.
Wonen toepassing: Tijdens deze cursus voer je samen met een medestudent een praktijkonderzoek uit. Gedurende dit onderzoek verdiepen jullie je in de veiligheidsrisico’s van de woonomgeving. Je gaat op zoek naar informatie over het door jullie gekozen onderzoeksgebied (een dorp, wijk of buurt).
Tijdens deze cursus leer je verschillende managementstrategieën die van belang zijn om te weten wat organisaties precies doen en wat jouw plek is in een organisatie. Daarnaast leer je hoe een Integraal Veiligheidskundige de regie kan nemen in een samenwerkingsverband tijdens verschillende veiligheidsvraagstukken.
In de cursus maak je kennis met verschillende rechtsgebieden die voor een Integraal Veiligheidskundige van belang zijn. Denk aan: bestuursrecht, strafrecht en privaatrecht. Het recht is veelomvattend. Doel van deze cursus is een eerste kennismaking met het recht, en je kennis en vaardigheden aan te leren waarmee je zelf op zoek kunt gaan naar juridische antwoorden op veiligheidsvraagstukken.
Mobiliteit brengt ook risico’s met zich mee. In deze cursuslijn wordt mobiliteit belicht vanuit de verkeersveiligheid en externe veiligheid. Verkeersveiligheid wordt bekeken vanuit verschillende invalshoeken, zoals verkeer op de weg, het spoor en het water. Externe veiligheid gaat over risico's rond het vervoer van gevaarlijke stoffen. Verkeersveiligheid gaat in op de diverse risico’s en mogelijke beheersmaatregelen die genomen worden om de verkeersveiligheid te optimaliseren.
Tijdens deze cursus komen twee thema’s aan bod, namelijk Veiligheid van Beleid en Sociale Veiligheid:
- De colleges van Veiligheid van Beleid gaan over het proces van beleidsvorming in het kader van het veiligheidsbeleid door de overheid.
- Tijdens de colleges van Sociale veiligheid gaan we in op de invloed die ontwikkelingen hebben op de relatie tussen de overheid en de burger binnen het sociale veiligheidsdomein.
Halverwege jaar 1 ga je in een groep met medestudenten een integraal veiligheidsproject uitvoeren. Het thema van het integrale veiligheidsproject is het onderzoeken van de veiligheidssituaties op en rond een organisatie met een maatschappelijk en/of publiek karakter. Daarnaast wordt tijdens dit project aandacht besteed aan het samenwerken en projectmatig werken.
Gedurende jaar 1 vinden er in kleine groepen training plaats, waarin vaardigheden aan bod komen die noodzakelijk zijn voor de professionele ontwikkeling van de Integraal Veiligheidskundige. Dit zijn onder andere inzicht verkrijgen in het beroepsprofiel, professioneel communiceren (zenden en ontvangen van de boodschap), feedback geven en effectief presenteren.
De hoofdfase verdieping is de studieperiode die volgt na de propedeusefase. Deze fase duurt anderhalf jaar.
De hoofdfase is bedoeld ter verdieping op de basisstof die je tijdens de propedeusefase hebt gehad. De thema’s die aan bod komen zijn onder meer: arboveiligheid, vitale infrastructuur, Internationale veiligheid, onderzoek, interventiestrategie, informatieveiligheid en crisis. Daarnaast loop je een periode stage. Deze stage is voor jou een gelegenheid om het beroepenveld (het werkveld) beter te leren kennen.
Thema's hoofdfase verdieping
De module Analyse en Interpretatie heeft als doel de student bekend te maken met het spectrum aan analysemethoden dat relevant is voor de Integraal Veiligheidskundige. Het begrip van talige en cijfermatige informatie vormt hierin de rode draad. Aan de hand van voorbeelden leert de student om te gaan met informatie.
Deze cursus biedt middels onderzoek naar veiligheid en globalisering zicht op internationale ontwikkelingen op veiligheidsgebied.
Deze cursus heeft tot doel de student op de hoogte te brengen van de wijze waarop de crisisbeheersing in Nederland is georganiseerd. Tijdens de cursus ga je samen met medestudenten een overleg van een crisisteam nabootsen, waarbij jullie samen een fictieve crisis moeten managen.
In de afgelopen decennia is het belang van informatieveiligheid enorm toegenomen en zijn kwetsbaarheden en afhankelijkheden met betrekking tot informatie en informatiestromen serieuze risicofactoren geworden. Tijdens deze cursus leer je de basiskennis van informatieveiligheid kennen. Als Veiligheidskundige ligt het voor de hand dat je een rol kan spelen in een multidisciplinaire aanpak van informatieveiligheid binnen het werkveld.
Het doel van de cursus is om inzicht te krijgen in en kennis te verwerven over relevante theorieën en begrippen, zoals het veiligheidsdilemma of de staat en natievorming – begrippen die gebruikt worden in de studie van internationale betrekkingen. Daarnaast geeft de cursus aandacht aan onderdelen van het internationale systeem en machtsevenwicht, wereldwijde betrekkingen en relaties en de betrokken actoren en andere stakeholders, waaronder de Europese Unie. Kritisch het nieuws volgen en op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen in de wereld zijn belangrijk.
In de cursus 'Interventiestrategie' krijg je inzicht in de manier waarop er binnen de maatschappij wordt omgegaan met deviant en delinquent gedrag. Hierbij zullen criminologische, penologische en ethische theorieën betreffende (interventies op) dergelijk gedrag worden behandeld, evenals de maatschappelijke ontwikkelingen die op dit vlak hebben plaatsgevonden. Zo zal er bijvoorbeeld aandacht worden besteed aan het verschil tussen onwenselijk en strafbaar gedrag en de samenhang met maatschappelijke opinievorming en beleidsvorming op dit gebied.
Het overzien van de handelingscyclus, in samenhang begrijpen en kunnen herkennen in de praktijk is het startpunt om als regisseur te kunnen opereren. Deze elementen staan centraal in de cursus Regie op Veiligheid die gedurende twee periodes wordt gegeven. Door met casuïstiek uit de praktijk aan de slag te gaan leer je de werking van de handelingscyclus overzien en leer je regie- en managementconcepten te gebruiken om veiligheidsvraagstukken te kunnen doorgronden en adviezen te kunnen geven ter verbetering van de veiligheid.
Deze cursus schetst een beeld van de arbeidsomstandigheden waarin mensen werken. De inhoud van de cursus richt zich op de regels die gelden op het gebied van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, het beleid daarop en de organisatie daarvan. Zowel de kennis van arbeidsomstandighedenwet- en regelgeving als kennis op het gebied van organisatiekunde zijn hierbij van toepassing en worden op een praktische manier behandeld tijdens de lessen.
Tijdens deze cursus leer je dat de maatschappij kwetsbaar is. We vormen met elkaar een samenleving die zich heeft ontwikkeld tot een steeds complexer wordend systeem. We zijn afhankelijk van (technologische) producten en processen en complexe sociale structuren geworden. Deze afhankelijkheid vormt een risico voor de samenleving. Stel, er is opeens geen internet meer, geen drinkwater meer beschikbaar of geen gas meer te gebruiken. Wat doe je dan?
Deze cursus verdiept de in het eerste jaar opgedane onderzoekskennis en is gericht op praktijkgeoriënteerd onderzoek. Daarbij wordt de link gelegd met een kerntaakopdracht uit de profileringsfase.
Tijdens de stage in het tweede studiejaar breng je de kennis en competenties die je tot nu toe ontwikkeld hebt in de praktijk. Je leert hier de theorie en praktijk verbinden, te reflecteren en je leert je verder te ontwikkelen als beginnend veiligheidskundige.
De laatste fase van de opleiding is de profileringsfase. Tijdens deze fase voer je praktijkopdrachten uit rondom de kerntaken van het beroepsprofiel. Deze kerntaken zijn:
- Signaleren en Agenderen van ontwikkelingen en trends die (kunnen) leiden tot veiligheidsvraagstukken;
- Analyseren van veiligheidsvraagstukken (bedreigingen en risico’s): het identificeren van (potentiële) oorzaken van onveiligheid;
- Ontwerpen van maatregelen om risico’s te reduceren en veiligheid te vergroten;
- Implementeren van veiligheidsmaatregelen;
- Evalueren van het effect van veiligheidsmaatregelen.
Daarnaast volg je een minor die je zelf mag kiezen. Deze minor kan je volgen bij de HU of bij een andere hogeschool of universiteit. Wil je graag internationale ervaring opdoen? Dan kun je ook een minor of praktijkopdracht in het buitenland doen.
Integrale Veiligheidskunde (IVK)
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Integrale Veiligheidskunde. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
De opleiding Integrale Veiligheidskunde (IVK) kent verschillende lesvormen:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- projectgroepen
- trainingen en workshops
- leerteambijeenkomsten
- simulaties
Je sluit je vakken onder andere af met kennistoetsen, portfolio's, verslagen, mondelinge assessments, video’s en presentaties.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Je krijgt tijdens de studie veel persoonlijke begeleiding, vooral van je leergroepbegeleider. Hierbij ligt de nadruk op: resultaatgericht studeren en werken, effectief samenwerken en je persoonlijke ontwikkeling. Je kunt ook met je vragen en (studie)problemen terecht bij je begeleider.
Ben je benieuwd naar de kosten voor de hbo-opleiding Integrale Veiligheidskunde? In de collegegeldmeter bereken je eenvoudig hoeveel collegegeld je betaalt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar zo'n € 400 tot € 600 kwijt.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 45 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
Waarom Integrale Veiligheidskunde studeren bij de HU?
-
Aandacht voor internationalisering
Wil je wat van de wereld zien? Dat kan! Doe je minor of praktijkopdrachten in het buitenland of ontmoet internationale studenten tijdens een uitwisseling of cursus.
-
Veel contact met het werkveld
De opleiding werkt graag samen met het werkveld. Zo doe je tijdens je studie al nuttige contacten op.
-
Actieve studievereniging
Je medestudenten ontmoet je ook bij studievereniging Vesta. Zij organiseren jaarlijks verschillende activiteiten, zoals excursies, lezingen, borrels en feesten.
"De reden dat ik voor de HU gekozen heb is de openheid die ik heb ervaren tijdens de open dag"
Rafik Nasiri
De reden dat ik voor de HU gekozen heb is de openheid die ik heb ervaren tijdens de open dag. Ik mocht in de studieboeken kijken en sprak studenten die hun ervaring met mij deelden. Het toppunt? Toen ik een docent sprak die een aantal toekomstige studenten meenam en een minicollege gaf. De manier waarop hij bepaalde onderwerpen toelichtte vond ik zo mooi: ik kreeg het gevoel dat ik op de HU thuishoorde.
De lesstof sluit goed aan op de beroepspraktijk. Er is veel aandacht voor de actualiteit. Het is belangrijk om het nieuws bij te houden. Er worden ook vaak mensen uit het werkveld uitgenodigd om een gastcollege te geven: zo maak je ook weer kennis met het werkveld en kun je nadenken over een stage.
"Als Integraal Veiligheidskundige ben je de spin in het web"
Roelof Roo (20)Vierdejaars student
Ik heb stagegelopen bij de gemeente Almere. Mijn stagebegeleider was coördinator Veiligheid/Gezondheid & Arbozaken. Dat betekent dat hij adviseert over veiligheid van werkzaamheden in de openbare ruimte. Daarnaast deed hij ook arbeidsongevallenonderzoek en keek hij of werkzaamheden volgens wet- & regelgeving werden uitgevoerd. Ikzelf ondersteunde hem in deze taken tijdens mijn stage in het derde jaar. Hiernaast kwam verkeersveiligheid om de hoek kijken en heb ik een plan geschreven voor het voorlichten en bewust maken van medewerkers over het alcohol-, medicijnen- en drugsgebruik binnen de gemeente Almere. Tijdens mijn stage in het derde jaar kwam ik erachter dat de werkzaamheden in de praktijk heel divers zijn. Als Integraal Veiligheidskundige ben je de spin in het web!
Interesse in de bachelor Integrale Veiligheidskunde?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur