Tijdens de opleiding
Elke dag weer wat meer leren over natuurkundige verschijnselen om je heen en leren hoe je anderen hier enthousiast voor krijgt. Tijdens deze lerarenopleiding komt het allemaal aan bod.
Inhoud van de opleiding Leraar Natuurkunde Tweedegraads
In het jaar 1 zet je je eerste stappen als docent. Je krijgt les in hoe je leraar moet zijn en vanaf november sta je 1 dag in de week voor de klas. Ook krijg je les in elektriciteit, kracht en beweging, duurzaam energie- en watergebruik en wiskunde. Samen met medestudenten ontwerp je een project voor leerlingen van een middelbare school.
Vakken
Periode A en B
Je zoekt uit hoe je energiezuiniger kunt leven, met behulp van kennis over scheikunde en natuurkunde. Daarnaast bouw je kennis op over het klimaat en hoe energieverbruik daar een rol bij speelt.
Samen met studenten van andere exacte opleidingen leer je over bètaonderwijs en ontwerpen. Tijdens je de onderwijsreis langs verschillende scholen leer je hoe verschillend onderwijs er uit kan zien.
Periode C en D
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
Je houdt je bezig met snelheid en versnelling, de wetten van Newton, de behoudswetten van impuls en energie en de basis van stromingsleer. Je leert apparatuur gebruiken waarmee je bewegingen vastlegt. Tijdens de toets zelf je een klein onderzoek en oefen je begrippen die vrij normaal zijn in de mechanica.
Je kennis van wiskunde wordt nog even opgefrist en daarna ga je verder met wiskunde die je gebruikt bij natuurkunde en scheikunde. Alles wat je opsteekt, leer je toepassen in Excel en andere grafische programma's.
Je weet al steeds beter wat voor leraar je wilt zijn. En je weet welk soort school goed bij je past. Je geeft 1 dag in de week les. Je kunt natuurkundige verschijnselen steeds beter uitleggen en in de praktijk toepassen. Aan het einde van het jaar beslis je of je les wil geven in de onderbouw van havo en vwo of in het vmbo of mbo.
Periode A
Je leert alles over trilling, golf, intensiteit, geluidsterkte, interferentie, zweving, dopplereffect, isofonen, reflectie, spiegelbeeld, kijklijn, kleurenmenging, constructiestralen, vergroting; breking, kritische hoek, dispersie; lenzen, beeldvorming en oogafwijkingen.
Vakdidactisch bekwaam wil zeggen dat je als leraar de natuurwetenschappelijke vakinhoud leerbaar maakt voor je leerlingen, in afstemming met je collega’s en passend bij het onderwijskundige beleid van de school. Je weet die vakinhoud te vertalen in lesactiviteiten, leerplannen of leertrajecten, afgestemd op de leerbehoeften van de leerlingen.
Periode B
Vakdidactisch bekwaam wil zeggen dat je als leraar de natuurwetenschappelijke vakinhoud leerbaar maakt voor je leerlingen, in afstemming met je collega’s en passend bij het onderwijskundige beleid van de school. Je weet die vakinhoud te vertalen in lesactiviteiten, leerplannen of leertrajecten, afgestemd op de leerbehoeften van de leerlingen.
Periode C
Een vervolg op Elektriciteit van het eerste jaar. Je gaat aan de slag met elektrische velden, elektrische potentiaal,(AC)circuits, de invloed van een magnetisch veld op een bewegende lading,
wederzijdse inductie en zelfinductie.
Als team leer je hoe je analoge elektronica kunt toepassen om eenvoudige schakelingen te maken. Zo verdien je onderdelen waarmee je je robot steeds verder kan uit kan bouwen en maak je kennis met gamification in het onderwijs.
Je verdiept je in de historische en filosofische grondslagen van de natuurwetenschappen.
Tijdens je stage krijg je als leraar dagelijks te maken met een groep leerlingen. Een duurzame relatie met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om zo'n duurzame relatie met leerlingen op te kunnen bouwen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe leerlingen zich ontwikkelen, welke verschillen er zijn tussen leerlingen en hoe groepsprocessen verlopen. Ook leer je leerlingen ruimte bieden om zichzelf te zijn, hun eigen antwoorden te formuleren en te onderbouwen.
Periode D
Je verdiept je in de historische en filosofische grondslagen van de natuurwetenschappen.
Een vervolg op de cursus Licht en Geluid. Je leert alles over harmonische oscillaties, trillingen en golven, staande golven, polarisatie, interferentie en buiging. Je krijgt ook les via videolessen.
Tijdens je stage krijg je als leraar dagelijks te maken met een groep leerlingen. Een duurzame relatie met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om zo'n duurzame relatie met leerlingen op te kunnen bouwen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe leerlingen zich ontwikkelen, welke verschillen er zijn tussen leerlingen en hoe groepsprocessen verlopen. Ook leer je leerlingen ruimte bieden om zichzelf te zijn, hun eigen antwoorden te formuleren en te onderbouwen.
In het jaar 3 sta je 2 dagen per week voor de klas. Samen met de school bepaal je projecten waarmee je aan de slag gaat. Op het gebied van natuurkunde ga je steeds meer de diepte in en leer je meer over bijvoorbeeld fysica en atomen. Je krijgt steeds meer handigheid in het werken als leraar. Aan het einde van het jaar kun je zelfstandig voor de klas staan.
Periode A
Je gaat aan de slag met atoombouw en deeltjesfysica.
Draaiende bewegingen zijn overal: de aarde draait om haar as en om de zon, de wielen van de bus gaan rond en rond. Wat gebeurt er eigenlijk met een stukje klei dat van een pottenbakkerswiel afkomt? Vliegt dat in een boog naar buiten? Je leert de wetten van Newton toe te passen in cirkelbewegingen en ontwerpt een eigen experiment om principes uit deze cursus zelf te testen.
Periode B
Je leert meer over constructies en ontwerpen. Deze cursus helpt je bij het lesgeven op het MBO. Tijdens de lessen komen belastingen op gebouwen, krachten in constructies, stabiliteit, vormverandering en veiligheid aan bod.
Periode C
Tijdens je stage krijg je dagelijks te maken met een groep leerlingen. Van jou als pedagogisch professional wordt verwacht dat je om kunt gaan met diverse complexe onderwijssituaties. Je leert omgaan met individuele verschillen tussen leerlingen en moeilijk verstaanbaar gedrag. Ook leer je welke andere professionals jou kunnen helpen op school om je leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
Periode D
Je krijgt een toets over je basiskennis van natuurkunde. Je gaat alleen en in een groep aan de slag met een natuurkundig experiment.
Tijdens je stage krijg je dagelijks te maken met een groep leerlingen. Van jou als pedagogisch professional wordt verwacht dat je om kunt gaan met diverse complexe onderwijssituaties. Je leert omgaan met individuele verschillen tussen leerlingen en moeilijk verstaanbaar gedrag. Ook leer je welke andere professionals jou kunnen helpen op school om je leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
In je laatste jaar sta je 3 dagen per week voor de klas. In overleg met je stageschool werk je aan je afstudeerproject. Je verbreedt je kennis door een minor te volgen of om een tweede bevoegdheid te halen voor scheikunde.
Vakdidactisch handelen D: profileren
Aan het einde van het jaar studeer je af en ben je klaar om als leraar natuurkunde tweedegraads volledig voor de klas te staan. Wat heb je daarvoor nodig en wat moet je nog bijleren? Samen met je leerwerkplek en aan de hand van door de HU opgestelde leeruitkomsten bepaal je waarmee je aan de slag gaat. Je onderzoekt je onderwerp op basis basis van literatuur, doet meer praktijkervaring op door colleges te volgen en te praten met (ervarings-)deskundigen en gebruikt je ervaring voor de klas.
Kennistoets
Ben je klaar om als leraar natuurkunde tweedegraads voor de klas te staat? Je maakt een kennistoets en een afstudeeropdracht om je studie af te ronden.
Leraar Natuurkunde tweedegraads
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Leraar Natuurkunde. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens de opleiding Leraar Natuurkunde tweedegraads krijg je te maken met de volgende lesvormen:
- Hoorcollege
- Werkcolleges
- Practica
- Projectgroepen
- Stage
- Simulatie
- Vaardigheidstrainingen
- Overleggen en gesprekken
Er zijn verschillende soorten toetsen: schriftelijke tentamens, opdrachten en portfolio’s. Je sluit je opleiding af met een afstudeeropdracht.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Aan het begin van je studie leer je je leerteambegeleider kennen. Met deze begeleider bespreek je voortgang en eventuele studieproblemen.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd wat jij aan collegegeld betaalt? Zie binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht. Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
Waarom Leraar Natuurkunde studeren bij de HU?
-
Lesgeven in twee vakken
Je kunt een dubbele bevoegdheid halen. Je mag dan in twee vakken lesgeven. Kies je voor een dubbele bevoegdheid in combinatie met scheikunde, dan kan je deze halen in vier jaar tijd.
-
Meteen de praktijk in
Wat je leert, kun je meteen in praktijk brengen. Vanaf het eerste jaar sta je al voor de klas.
-
Vernieuwende lessen
Je zit tijdens je opleiding niet alleen in de schoolbanken. Je krijgt op een vernieuwende manier les, bijvoorbeeld via videolessen.
HU Lerarenopleidingen bieden brede variant aan voor natuur- en scheikunde
Vanaf september 2019 kun je bij Hogeschool Utrecht ook kiezen voor een dubbele bevoegdheid natuur- en scheikunde. Vanwege de overlap tussen de studies, volg je een traject waarmee je in vier jaar een lesbevoegdheid kunt halen voor beide vakken. Met deze tweedegraads bevoegdheid mag je natuurkunde en scheikunde geven in de onderbouw van havo en vwo. De lesbevoegdheid geldt ook voor het vmbo en mbo. Eerder was het al mogelijk om een dubbele bevoegdheid te halen, maar in plaats van vier jaar duurde dat traject minimaal vijf jaar.
Deze brede opleiding is interessant als je niet kan of wil kiezen tussen de twee exacte vakken. Ook kun je gedurende de studie er nog voor kiezen om je te focussen op één van de twee vakken, mocht je het toch te zwaar vinden, of ontdekken dat je één van de vakken toch leuker vindt dan de ander. Het tekort aan leraren in natuurkunde en scheikunde loopt echter snel op. Wanneer je deze studie afmaakt, ben je daarom extra interessant voor scholen.
Naast vakinhoud krijg je tijdens de studie ook veel vakken over methodes om les te geven, pedagogiek, onderzoek doen en loop je stage in het onderwijs. Uiteraard is het ook mogelijk om natuurkunde of scheikunde te combineren met een ander vak als biologie of wiskunde, maar in dat geval duurt het traject vijf jaar.
Kijk voor meer informatie over de studies op de opleidingspagina’s van natuurkunde en scheikunde. Voor vragen over de opleiding kun je mailen met Henk Tober of Sven de Jong.
Interesse in de bachelor Leraar Natuurkunde tweedegraads?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur