Tijdens de opleiding
Kom tijdens deze opleiding alles te weten over wiskunde. Ook leer je hoe je deze kennis het beste overbrengt op leerlingen.
Inhoud van de opleiding Leraar Wiskunde tweedegraads
In jaar 1 ga je aan de slag met wiskundige vakken en leer je meteen ook meer over lesgeven. Vanaf november ga je op zoek naar een leerwerkplek en werk je 1 dag in de week op school.
In het eerste half jaar van de opleiding oriënteer je je op het leraarschap. Je maakt kennis met verschillende middelbare scholen en onderwijsvormen en je ontwerpt een onderwijsactiviteit die je ook uitvoert. Een centraal thema is 'vakoverstijgend leren en onderwijzen in de exacte vakken', waarbij wordt aangesloten bij actuele ontwikkelingen in het Nederlandse onderwijs. Je start in deze module ook met het zoeken van een leerwerkplek.
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
Aan de hand van open, wiskundige problemen ontwikkel je strategieën om deze op te lossen. Het gaat om problemen, waarvan je niet vooraf weet welke wiskunde je nodig zal hebben. Je leert strategieën om deze problemen toch aan te pakken en ook leerlingen helpen bij het oplossen van zulke problemen.
Je duikt in de wereld van de getallen. Zo leer je beschrijven wat een positiestelsel is en kun je voorbeelden ervan geven. Ook leer je elementaire begrippen uit de verzamelingenleer kennen en toepassen.
Je leert telproblemen oplossen met behulp van combinaties, variaties, permutaties en samenstellingen daarvan. Ook leer je omgaan met kansregels en kansproblemen.
In deze cursus ga je aan de slag met differentiëren en integreren. Dat betekent onder andere: limieten berekenen met behulp van standaardlimieten en de rekenregels van limieten en differentiequotiënten berekenen en deze interpreteren als gemiddelde verandering op een interval.
Je gaat aan de slag met lijnen, vlakken, cirkels en bollen. Je leert hoeken berekenen, stelsels vergelijkingen oplossen en nog veel meer. Ook parabolen en hyperbolen komen aan de orde.
Je werkt bij rekenopgaven verschillende juiste en mogelijke onjuiste oplossingsstrategieën uit. Je voert een rekengesprek waarbij het drieslagmodel een leidraad vormt. Je laat tijdens een rekengesprek een leerling onder woorden brengen wat hij denkt bij het uitwerken van een rekenopgave. Ook ga je aan de slag met verhoudingen, rekenparagrafen en didactische modellen.
Je weet al steeds beter wat voor leraar je wilt zijn. En je weet welk soort school goed bij je past. Je geeft 1 dag in de week les. Aan het einde van het jaar beslis je of je les wil geven in de onderbouw van havo en vwo of in vmbo of mbo.
In jaar 3 sta je 2 dagen per week voor de klas. Samen met de school bepaal je projecten waarmee je aan de slag gaat. Je leert hoe wiskunde terugkomt in verschillende beroepen en hoe je lesgeeft aan de bovenbouw van het vmbo.
In je laatste jaar sta je 3 dagen per week voor de klas. In overleg met de school waar je werkt, werk je aan je afstudeerproject. Ook kun je je nog specialiseren en profileren. De rest van de tijd bereid je je voor op je eindtoets. Daarna kun je als volwaardig docent aan de slag.
Leraar Wiskunde tweedegraads
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Leraar Wiskunde. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens de opleiding Leraar Wiskunde tweedegraads krijg je te maken met de volgende lesvormen:
- Hoorcollege
- Werkcolleges
- Projectgroepen
- Stage
- Simulatie
- Vaardigheidstrainingen
- Overleggen en gesprekken
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd wat jij aan collegegeld betaalt? Zie binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht. Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
Waarom Leraar Wiskunde studeren bij de HU?
-
Lesgeven in twee vakken
Je kunt een dubbele bevoegdheid halen. Je mag dan in twee vakken lesgeven. Je studie in het tweede vak begint in je derde studiejaar.
-
Vernieuwende lessen
Je zit tijdens je opleiding niet alleen in de schoolbanken. Je krijgt op een vernieuwende manier les en je vult zelf je tijd in.
-
Gezellig en persoonlijk
Er hangt een goede sfeer op de opleiding. Docenten hebben persoonlijke aandacht voor je.
"De band die je opbouwt met de leerlingen is erg waardevol"
Debby Meissen (27)Derdejaars student
Het leuke aan de opleiding is dat je al vanaf je eerste jaar stage mag lopen, hierdoor kwam ik erachter dat ik helemaal op mijn plek zit. Het voor de klas staan en de leerlingen nieuwe dingen leren vind ik geweldig om te doen. Vanaf mijn 2e jaar had ik al meteen een baan in het onderwijs, hier werk ik nog steeds met veel plezier! De band die je opbouwt met de leerlingen is ook erg waardevol en je krijgt veel waardering terug. De docenten op de HU zijn erg leuk en leggen het goed uit, je krijgt er ook een leuke klik mee. Het is ook leuk om samen te werken met studenten die bètavakken studeren en met elkaar het onderwijs te ontdekken.
"Je gaat bijvoorbeeld onderzoeken of een parachute ontworpen in 1483 door Leonardo Da Vinci ook echt zou werken"
Sjors Hennen (30)Vierdejaars student
Een van mijn favoriete projecten van deze opleiding is een onderdeel van het vak Analyse: Dynamische modellen. Je werkt verder aan de vaardigheden van eerdere lessen, maar je moet ze ook gelijk toepassen bij het schrijven van een dossier. In dit dossier krijg je verschillende praktische vraagstukken die je kunt oplossen met deze nieuwe kennis. Zo ga je onderzoeken of een parachute die ontworpen was door Leonardo Da Vinci rond 1483 ook echt zou werken. Je werkt toe naar de eindopdracht: het ontwerpen van een watertoren die een specifieke vorm heeft en een minimaal aantal uren water moet kunnen leveren. Het is erg gaaf om te ervaren wat je met de kennis van een bepaalde les gelijk kunt bereiken.
Interesse in de bachelor Leraar Wiskunde tweedegraads?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur