Tijdens de opleiding

In deze master leer je het belang van Digital Security in te schatten, te wegen en hierop beleid te ontwikkelen en uit te voeren.

De éénjarige opleiding is verdeeld in vier blokken met ieder een eigen thema.

Digital Security in vier thema's

In het eerste blok staat de externe oriëntatie op digital security centraal. Welke dreigingen zijn er in het digitale domein? Hoe ontwikkelen die zich? Welk beleid, wet en regelgeving bestaat er om de weerbaarheid te verhogen?

In het tweede blok staat de organisatie centraal. Hoe wordt digitale veiligheid georganiseerd, welke rollen en functies zijn er en welke tools en methodes worden er gebruikt?

In het derde blok staan gedrag en verandermanagement centraal. Welke gedrag bij medewerkers en klanten kan de digitale veiligheid vergroten en welke veranderingen maken een organisatie als geheel veiliger?

Het laatste blok draait om afstuderen; de student laat zien dat hij informatieveiligheid in een specifieke organisatie kan onderzoeken, ontwikkelen en verbeteren. Tijdens de blokken staat het werken aan concrete beroepsproducten centraal, de leeractiviteiten sluiten daarbij aan.

In dit blok leer je denken vanuit het perspectief van een organisatie: hoe wordt digital security georganiseerd in organisaties? Je leert hier om vanuit de security strategie, aan de hand van risicomanagement, na te denken over geschikte maatregelen en procesinrichting; van strategisch naar tactisch naar operationeel niveau.

Je leert dat digital security een complex probleem voor organisaties is waarbij veel keuzes gemaakt moeten worden en verschillende belangen tegen elkaar afgewogen moeten worden. Om dit te kunnen leer je onder andere een Business Impact Analyse (BIA) uit te voeren. Vervolgens kijken we welke maatregelen gebruikt kunnen worden om risico’s te vermijden, mitigeren, accepteren of overdragen. Ook kijken we naar wat te doen bij een incident en hoe business continuity management te gebruiken om klaar te staan voor een aanval op digitale netwerken en systemen.

Je gaat door het uitvoeren van opdrachten bij de praktijkplek en binnen de opleiding aan de slag om op strategisch, tactisch en operationeel niveau onderbouwde keuzes te kunnen maken die ervoor zorgen dat de organisatie op het juiste veiligheidsniveau opereert. Je ervaart bijvoorbeeld hoe complex het digitale landschap is en hoe veelzijdig de belangen zijn. Juist door zowel te kunnen denken vanuit organisatiedoelen als vanuit het voorkomen of verminderen van digitale risico's, creëert de digital security professional meerwaarde.

In de eerste fase van de master maak je kennis met alle relevante aspecten van digitale veiligheid en weerbaarheid. In dit blok wordt de brede basis gelegd die je in staat stelt je in de overige blokken tot specialist te ontwikkelen. Dit blok richt zich op de kwetsbaarheden en afhankelijkheden die er in het digitale domein bestaan en de dreigingen voor de samenleving die daaruit voortkomen, welke actoren actief zijn, de impact van technologische ontwikkelingen op de digitale veiligheid en de wet- en regelgeving die de samenleving weerbaarder moet maken en houden. 

In dit blok verkennen we waarom het digitale domein inherent kwetsbaar is voor uitbuiting door kwaadwillende actoren, hoe deze kwetsbaarheden worden uitgebuit, waarom dit de veiligheid van de samenleving in het geheel en organisaties in het bijzonder bedreigt en hoe de weerbaarheid kan worden verhoogd. 

Nederland is als één van de meest gedigitaliseerde samenlevingen afhankelijk van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het digitale domein. Moedwillige verstoring van het digitale domein raakt niet alleen individuen en organisaties maar ook de samenleving als geheel. Cyberaanvallen kunnen zo de nationale veiligheid in het geding brengen. Daarom kijken we naar de geopolitieke uitdagingen die digitalisering met zich mee brengt en de toenemende rol van cyberaanvallen bij internationale conflicten. Naast geopolitieke actoren vormen 'reguliere' criminelen ook een dreiging op het gebied van digitale veiligheid. Cybercrime is inmiddels een wereldwijd probleem waarvan de bestrijding organisaties voor nieuwe uitdagingen stelt. 

In dit blok kijk je naar het gedrag van mensen en organisaties waar het digital security betreft. Daarnaast begin je in dit blok met de voorbereiding op de eindopdracht in het laatste blok. Dit blok bestaat uit drie modules met elk een aparte deelopdracht.

In de eerste module richt je je op het analyseren en duiden van digitaal (on)veilig gedrag, van zowel individuen als organisaties. Daarnaast is het van belang dat je als Digital Security Professional in staat bent je eigen gedrag te kunnen aanpassen aan de organisatie context en doelgroep. Je past deze kennis vervolgens toe in de eerste deelopdracht bij een organisatie

In de volgende module kijk je naar interventies voor gedragsverandering richting de gewenste informatieveiligheidscultuur en het maturity-niveau van de organisatie. Hoe kan je mensen en organisaties bewegen om digitaal veiliger te werken? In deelopdracht 2 ontwikkel je een interventie om de gewenste gedragsverandering te realiseren.

Tenslotte kijk je in de derde module naar hoe om te gaan met (ethische) dilemma’s binnen het informatieveiligheidsdomein. Hoe kan je, op basis van afgewogen argumenten, keuzes maken of advies geven binnen het informatieveiligheidsdomein als er conflicterende ethische belangen zijn?

In het laatste blok van de master Digital Security laat je zien hoe de verkregen kennis en vaardigheden over Digital Security in de praktijk worden toegepast voor het adresseren van een actueel en complex probleem. De opdracht formuleer je op grond van een concrete behoefte bij de praktijkplek. 

Binnen deze individuele afstudeeropdracht dient de student meesterschap in Digital Security aan te tonen door de oplevering van een empirisch onderbouwde masterproef voor de praktijk en bij de praktijk. 

De Digital Security docenten

Anke van Gorp, hogeschooldocent post-bachelorleergang Privacy Officer, Hogeschool Utrecht

Anke van Gorp

Onderzoeker en hogeschoolhoofddocent

Anke van Gorp is een onderzoeker op het gebied van privacy als zorg- en veiligheidsprofessionals samenwerken. Ze is hogeschoolhoofddocent bij het Instituut voor Veiligheid en trekt daar de lijn informatieveiligheid. Bovendien is ze Privacy Officer voor het Kenniscentrum Sociale Innovatie en lid van de Ethische Commissie Onderzoek kamer sociaal domein.

Martine Groen

Onderzoeker en hogeschoolhoofddocent

Martine Groen is onderzoeker en hogeschoolhoofddocent Cyber Security, met specialisatie menselijk gedrag. Ze heeft een achtergrond als Cyber Security Consultant binnen het bedrijfsleven, en is de trekker van de onderzoekslijn 'digitaal veilig gedrag' binnen het lectoraat Cyber Security.

Thérèse Faber

Hogeschooldocent

Thérèse Faber is hogeschooldocent bij het Instituut voor Veiligheid. Zij is in haar onderwijs gespecialiseerd op het gebied van informatieveiligheid en internationale betrekkingen. Thérèse is onder andere coördinator van de cursus informatieveiligheid (deeltijd en voltijd) en de keuzecursus cybercriminaliteit. Thérèse heeft haar Masters op het gebied van politieke filosofie en (internationale) bestuurskunde.

Matthijs Veenendaal

Senior hogeschooldocent

Matthijs Veenendaal is senior hogeschooldocent bij het Instituut voor Veiligheid, met als specialisaties cybersecurity en cyberdefence. Hij heeft een achtergrond als beleidsontwikkelaar bij het ministerie van Defensie en als onderzoeker bij TNO en het NAVO CCD COE.

Portretfoto van Litska Strikwerda

Litska Strikwerda

Litska Strikwerda is als senior onderzoeker verbonden aan de lectoraten Betekenisvol Digitaal Innoveren en Zorg en Veiligheid. Zij is tevens werkzaam als hogeschoolhoofddocent bij Integrale Veiligheidskunde, waar zij zich vooral richt op de masteropleiding Digital Security.

Litska studeerde rechten en toegepaste ethiek en heeft bij verschillende universiteiten ruime onderzoekservaring opgedaan op het gebied van ethische vraagstukken rondom strafrecht en technologie. Voor haar proefschrift getiteld “Virtual acts, real crimes?”, over de strafwaardigheid van virtuele gedragingen, ontving zij in 2016 de Erasmus Praemium Dissertatieprijs.

Meer weten over deze opleiding?

Tijdens de master Data Driven Business leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten, docenten en professionals uit de beroepspraktijk.

Binnen de master werken we met “Programmatisch Toetsen”. Hierbij staat niet het leren voor een toets centraal, maar jouw persoonlijke, professionele ontwikkeling. Bij programmatisch toetsen wordt toetsing als een integraal onderdeel gezien van het leerproces, waarbij de toetsing is losgekoppeld van het nemen van die zaak/slaag- beslissing. Programmatisch toetsen is een manier om flexibele toetsing gestalte te geven.

  • De primaire functie van toetsing is binnen programmatisch toetsen het sturen en stimuleren van het ontwikkelingsproces van de student, met name door feedback. 
  • De beslissing over het zakken/slagen (bijvoorbeeld studiepunten toekennen) wordt pas genomen als er veel informatie is verzameld over het leerproces, en helder in beeld is gebracht waar een student staat.

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je ongeveer € 500 kwijt.

Waarom Digital Security studeren aan de HU?

  • Relevant en uitstekend arbeidsmarktperspectief

    Digitale weerbaarheid staat al decennialang onder druk, terwijl onze afhankelijkheid van digitale systemen alleen maar groter wordt. Geschoolde professionals op dit vlak zijn relevant voor én gewild door het werkveld.

  • Direct toepasbaar in de praktijk

    Binnen deze master zal je je opdrachten rondom digitale veiligheid en weerbaarheid voor een belangrijk deel uitvoeren in de praktijk. Zo leer je het meest en zie je direct hoe relevant dit vakgebied is.

  • Alleen bij de HU

    Dit is de enige master die vanuit alle perspectieven Digital Security benadert. Zo analyseer je tijdens deze masteropleiding de sociale, organisatorische, economische, juridische en bestuurlijke aspecten die spelen bij het aanpakken van de complexe uitdagingen.

Interesse in de master Digital Security?

Vragen over de opleiding?