Boekje over effectieve inhakers voor social media

Hogeschool Utrecht en Hogeschool Rotterdam hebben in een boekje effectieve inhakers voor social media gebundeld. Met behulp van inhakers zijn bijvoorbeeld meer mensen te bereiken buiten je eigen netwerk. Het boekje is geschreven door Thijs Waardenburg, onderzoeker van het HU-lectoraat Crossmedia business en Komala Mazerant, hoofddocent van de Hogeschool Rotterdam. De publicatie is een eindresultaat van het tweejarige onderzoeksproject ‘The Network is the Message’.

Wat zijn inhakers? Dit zijn volgens Waardenburg berichten die ingaan op voorspelbare en onvoorspelbare gebeurtenissen, die individueel of publiek in de belangstelling staan. “Je kan een inhaker maken die relevant is voor de hele wereld, of een inhaker voor een selecte groep.” De vraag is: hoe maak je een effectieve inhaker? Waardenburg: “Eén van de tips uit het boekje: inhaken is niet pootje haken. Dat betekent: je kunt wel allerlei grappen bedenken, maar dat moet je niet over de rug van iemand anders doen. Dus als je iemand schaadt om een goede grap te maken, dan is dat minder effectief, blijkt uit ons onderzoek.”

Heb je nog meer tips?

“Een goede inhaker valt of staat bij de snelheid waarmee wordt gehandeld. Zo maken wij een onderscheid tussen inhakers die lang van tevoren worden gemaakt en inhakers die ingaan op onvoorspelbare gebeurtenissen. Deze laatste categorie is het meest effectief, zo toont ons onderzoek aan. Bij een snelle inhaker moet je paraat staan om snel creatieve content te kunnen maken en zo de allereerste te zijn. Goed voorbeeld daarvan is de moeder aller inhakers: Oreo die in 2013 tijdens de finale van de Super Bowl snel inhaakte met een tweet, toen de stroom uitviel in het stadion. Honderddertig miljoen tv-kijkers hadden ineens niets anders te doen dan naar het toilet te gaan of hun mobieltjes te checken. Oreo plaatste een creatieve tweet om hun koekjes te promoten. Daarmee werd dit bedrijf de marketingwinnaar van de Super Bowl finale, met een hele kleine investering. Conclusie: je moet als bedrijf alert zijn.” 

Waardenburg heeft nog een ander voorbeeld van een effectieve inhaker. “Bij het overlijden van Dick Bruna heeft de Hema op een mooie manier ingehaakt met een afbeelding van Jip en Janneke, die al jaren verbonden zijn met de Hema, een oer-Hollands merk. Jip en Janneke bedankte Bruna voor zijn imposante nalatenschap.”

Hoe moeilijk is het om nieuwe mensen te bereiken?

“Iedereen wil aandacht, en aandacht kan je kopen op social media, bijvoorbeeld via zogenoemde promoted content, maar je kan het ook verdienen. Dat laatste is de gedachte achter inhakers. Je kan nieuwe mensen bereiken doordat je hun aandacht verdient. Mensen zijn bereid om jouw bericht te delen. De algoritmes van de platforms werken zó dat berichten worden gedeeld door mensen uit jouw netwerk. Dan is de kans groter dat het bericht van een advertentie op jouw tijdlijn terecht komt, ook al volg je de organisatie van de advertentie niet. Zo bereik je nieuwe mensen.”

 

Bij dit project zijn onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk duidelijk met elkaar verbonden. Kan je dat toelichten?

“Er is veel behoefte in het onderwijs om meer te horen over ons boekje. Zo heb ik een gastcollege gegeven op de Universiteit Tilburg. Op een congres in Gent heb ik onlangs aangegeven wat effectieve inhakers zijn. Binnen de HU heb ik inmiddels gastcolleges gegeven bij verschillende cursussen en er staan meer op de planning. De beroepspraktijk is hier duidelijk bij betrokken, zie onze samenwerking met de creatieve bureaus. Die bureaus gaven aan dat er grote behoefte is aan ons boekje. Verder hebben veertig studenten van de HU-opleiding Communication and Multimedia Design meegewerkt aan dit project. Die hebben een spel ontwikkeld die de inzichten van onderzoeksproject ‘The Network is the Message’ presenteren. Ook de Hogeschool Rotterdam heeft heel actief studenten ingezet. Die hebben onder meer honderden social media berichten gecodeerd, waarmee wij onze analyses hebben uitgevoerd.”

Boek te koop

Het boek 'Inhaken met sociale media' kan besteld worden op managementboek.nl of je favoriete boekhandel. Lees een sneak preview van het boek. Meer weten over het onderzoeksproject waaruit dit boek is voortgekomen? Ga dan naar: thenetworkisthemessage.nl.

Deel dit artikel