De opleiding
In het onderwijsprogramma van de deeltijd hbo-opleiding communicatie zit veel flexibiliteit. Samen met een leerteambegeleider stel je jouw persoonlijke leerroute vast, waardoor de opleiding aansluit bij jouw beroepspraktijk. Zo kan jij je studie optimaal combineren met je werk en je privésituatie.
Inhoud van de opleiding Communicatie
Communicatie is het maken van verbinding tussen bijvoorbeeld een organisatie en haar klanten. Daarvoor zet je communicatiestrategieën en -middelen in. Communicatie gaat ook over jezelf. Daarom leer je naast het vak ook jezelf beter kennen. Je krijgt een goed beeld van je sterke punten én de punten die aandacht verdienen; je persoonlijke- en professionele ontwikkeling krijgen dus ook veel aandacht. Hierdoor ontwikkel jij je tot de beste versie van jezelf én de communicatieprofessional die jij wil zijn.
In het propedeusejaar Communicatie: Het Fundament krijg je zicht op het communicatievak in de hele breedte. Je leert communicatiebegrippen en -theorieën kennen en welke psychologische, sociologische en culturele inzichten belangrijk zijn bij communicatie. Ook leer je om communicatiemiddelen zoals een persbericht, opdrachtfilm en campagneplannen te beoordelen en te maken.
Vanaf jaar twee verdiep je je basis en komen de verschillende andere richtingen van het communicatievak aan de orde, zoals interne communicatie en eventcommunicatie. Ook is er veel aandacht voor ontwikkelingen op het gebied van digitale communicatie en ga je aan de slag met o.a. data-analyse, contentmarketing, user experience en search. Je werkt dit jaar voor diverse opdrachtgevers. Zo krijg je een steeds beter beeld van het communicatievak in de praktijk en welke communicatie-expertises bij je passen.
In het derde jaar werk je grotendeels zelfstandig aan praktijkopdrachten op de thema's Ethiek en communicatie, Hersenen en communicatie, Corporate communicatie en International branding. Daarnaast kies je vier keuzecursussen uit een mooi aanbod, zoals inclusieve communicatie, verandercommunicatie, corporate story, gedragsbeïnvloeding, communicatievraagstukken in je werk en nog veel meer.
Bij zowel de thema's als de keuzecursussen kun je beroepsproducten uit je eigen praktijk inzetten.
Wil je je meer verdiepen in een bepaald onderdeel binnen het communicatievak? Of heb je altijd al iets speciaals willen doen, zoals een extra vreemde taal leren? In jaar 4 heb je een half jaar vrije keuzeruimte om een minor te volgen. Tijdens een minor krijg je de kans om je kennis te verdiepen of te verbreden.
Je kunt jouw minor bij Hogeschool Utrecht invullen, of bij een andere hogeschool. Bij de HU kun je uit bijna 170 minoren kiezen, van breed georiënteerde minoren zoals Inleiding in de toegepaste psychologie en Projectmanagement, tot specifieker binnen je eigen vakgebied, zoals Inclusieve communicatie en verbindende gespreksvoering en Creative storytelling.
Na de minor ga je afstuderen. Je volgt afhankelijk van jouw keuzes in het derde jaar nog twee keuzecursussen en werkt aan minimaal twee beroepsproducten in de eigen praktijk.
De communicatie-docenten
De docenten zijn gerenommeerde deskundigen op hun vakgebied met passie voor hun vak. We stellen er graag een paar aan je voor.
Marcella Polis
Marcella Polis is binnen de deeltijdopleiding Communicatie leerteambegeleider, communicatietrainer en docent onderzoekskunde. Ze heeft veel ervaring met toetsen en het ontwerpen van onderwijs.
Wat zij vooral aantrekkelijk vindt aan de deeltijdopleiding is de mogelijkheid om leren en werken ook daadwerkelijk met elkaar te verbinden.
Martijn Vlug
Martijn Vlug is een bevlogen en betrokken docent communicatie in de deeltijd en de voltijd. Na 7 jaar communicatieonderwijs te hebben ontwikkeld en gegeven op de Universiteit van Amsterdam, trok het hoger beroepsonderwijs. Daar geeft hij inmiddels alweer een paar jaar met veel plezier les op het snijvlak van communicatietheorie, de praktijk en opdrachtgevers.
Om de vinger aan de pols te houden bij studenten en ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en communicatie is hij sinds een jaar ook onderdeel van de Opleidingscommissie van de studie Communicatie, de Toetsexpertgroep voor het vernieuwen van onderwijs & adviseren van het hogeschool management en de Commissie Beroepsniveauprofielen van de landelijke beroepsvereniging voor communicatieprofessionals: Logeion.
Zijn liefde gaat uit naar: menselijk contact met studenten; vernieuwing van het onderwijs; zelf blijven leren; en tot slot vakinhoudelijk interne communicatie en gedrag van medewerkers.
Rieke Weel
Rieke is een bevlogen docent met kennis over o.a. inclusieve communicatie voor gedragsverandering en sociale impact, communicatieonderzoek en internationale positionering.
Samen met studenten werken vanuit de kracht van de doelgroep – als het even kan zelfs mét de doelgroep - geeft Rieke als persoon en docent energie. Eerder was ze actief als communicatiestrateeg voor start-ups, onderzoeksinstituten en non profits in binnen- en buitenland, waaronder Latijns Amerika, India en Oost Afrika.
Mariël van Dasler
Mariël is een enthousiast en betrokken docent, gespecialiseerd in online communicatie. Zij is actief in het deeltijd- en voltijdonderwijs als docent en leerteambegeleider.
Na ruim 16 jaar ervaring in het bedrijfsleven, maakte zij de overstap naar het onderwijs. Ontwikkelingen op het vlak van digitale communicatie gaan razendsnel. Er zijn continu nieuwe ontwikkelingen en hiermee ook kansen om te blijven leren, innoveren en verbeteren. Dat maakt het vak zo mooi. Hoe zorg je dat je daar als communicatieprofessional op in blijft spelen? Mariël ziet het als haar missie om studenten daarbij te begeleiden en te enthousiasmeren.
Sophie Versteeg
Sophie Versteeg is docent en leerteambegeleider in de deeltijd. Met een achtergrond in de communicatie, religiewetenschappen en conflictstudies zoekt ze altijd naar nieuwe invalshoeken op het gebied van communicatie. Haar training skills, opgedaan uit eerdere werkervaring, zet ze met enthousiasme in om lessen interessant en interactief te maken.
Natasja Chedalal
Docent en communicatieprofessional
Natasja Chedalal is een gedreven docent bij de opleiding Communicatie en zet zich in het werkveld graag in voor Diversiteit, Inclusie, Intersectionaliteit en Mentale Gezondheid. Deze thema’s past ze toe door middel van Storytelling als Schrijver, Trainer en Coach. Zo schrijft ze toegankelijke verhalen, ontwikkelt en presenteert ze interactieve workshops en biedt ze ook een-op-een coaching aan.
Natasja is altijd al gepassioneerd geweest over kennis vergaren en overdragen. Daarom is ze enthousiast om haar rol als Communicatiedocent verder te ontwikkelen en om verbinding te maken met haar studenten. Haar diverse achtergrond en interesses maken haar tot een multiculturele Communicatieprofessional met een interdisciplinaire aanpak.
Roos Hijner
Binnen de deeltijdopleiding houdt Roos zich bezig met het coördineren van de uitvoering van het onderwijs en is ze, naast leerteamcoach, aanspreekpunt voor studenten en docenten voor onderwijszaken.
Ze wordt gedreven door de overtuiging dat de cruciale sleutel tot succes van elke organisatie te vinden is in de mensen die er werken. In het onderwijs is het haar ambitie (young) professionals te coachen hun toegevoegde waarde te leren kennen en verhogen, ontwikkeling van mens en organisatie hand in hand te laten gaan en hen zo samen - duurzaam - tot goede gewoontes en betere prestaties te drijven. Roos staat altijd open voor een goed gesprek over motivatie, (studenten)welzijn, veerkracht, werk- én studieplezier.
Meer weten over deze opleiding?
Het hebben van een werkplek (in het communicatieveld) is geen eis om toegelaten te kunnen worden tot de opleiding. Omdat er veel tijd wordt besteed aan leren in en over je eigen werksituatie, adviseren we je wel om vanaf jaar 2 actief op zoek te gaan naar een baan in de communicatiebranche.
Bij de opleiding communicatie leer je de basis van alle domeinen binnen het vakgebied: (online) marketingcommunicatie, interne communicatie, PR & media, en nog veel meer.
In elk jaar heb je de volgende onderwijsactiviteiten:
- We beginnen elk jaar om 16.00 uur met een gezamenlijk start. Daarin bespreken we in een ‘Keek op de Week’ actualiteiten in het werkveld.
- In een leerteam met zeven medestudenten en je leerteambegeleider gaat het over jouw persoonlijke en professionele ontwikkelingen. Je leert van, en met elkaar.
- Tijdens trainingen of workshops ontwikkel je specifieke vaardigheden, zoals het maken van een infographic of het pitchen van een communicatieplan.
- Tijdens de werkplaats werk je alleen of in een groep aan beroepsproducten, zoals een social mediaplan, een blog, of een adviesrapport waarin je de opgedane kennis en theorieën toepast. Ook is er veel ruimte voor het vragen en geven van feedback.
De studieduur is in principe 4 jaar, maar er zijn mogelijkheden om te versnellen, afhankelijk van je werkervaring en keuzes.
Er is wekelijks een onderwijsbijeenkomst, op dinsdag voor jaar 1 en 2 (16.00 - 21.30 uur) en op woensdag voor jaar 3 en 4 (16.00 - 21.30 uur). Hoeveel tijd je daarnaast kwijt bent aan de opleiding, verschilt per persoon.
Afhankelijk van de mogelijkheden die je werk biedt om een deel van de opdrachten als werk uit te voeren, kun je rekenen op 20 tot 25 uur studiebelasting per week. Als je al in het vakgebied werkzaam bent, heb je waarschijnlijk minder tijd nodig om de stof eigen te maken.
Bij de opleiding Communicatie werken we niet met schriftelijke tentamens. Gedurende het jaar werk je aan verschillende beroepsproducten. Er zijn individuele opdrachten en groepsopdrachten. In een individuele opdracht toon je aan dat je kennis kunt toepassen en vaardigheden hebt verworven. Bij groepsopdrachten laat je zien dat je kunt samenwerken en een bijdrage kunt leveren aan een gemeenschappelijk resultaat.
Alle beroepsproducten worden door een docent van feedback voorzien. Ook is het mogelijk (extra) feedback op te halen bij een werk- of opdrachtgever. Deze bewijzen voeg je samen in een portfolio, en aan het einde van het jaar reflecteer je op je eigen ontwikkeling en de mate waarin je het gewenste niveau beheerst.
Tijdens het CriteriumGericht Interview (CGI) ga je met twee CGI-afnemers - docenten en/of professionals uit werkveld - hierover in gesprek.
Op basis van je portfolio, je reflectieverslag en het CGI wordt beslist of je het gewenste niveau hebt behaald.
In elk assessment, inclusief je afstudeer-assessment, laat je zien dat je bekwaam bent op alle kerngebieden van het communicatievak:
- Context & strategie
- Concept & creatie
- Planning & organisatie
- Doelgroep & gedrag
- Verbinding & begeleiding
- Overtuiging & draagvlak
Aan het einde van je eerste studiejaar ontvang je van de opleiding een studieadvies. Dat advies kan inhouden dat je geschikt wordt geacht voor de opleiding, het advies dat een andere opleiding beter bij je lijkt te passen, of het advies om met de studieloopbaanbegeleider een studieplanning op te stellen.
Het betreft hier geen bindend advies: je hoeft het advies niet op te volgen. Ook als je wordt geadviseerd om de opleiding niet voort te zetten, kun je je het volgend studiejaar weer voor deze variant van de opleiding inschrijven. Uiteraard gaan we ervan uit dat je het advies zorgvuldig weegt en betrekt bij jouw studiekeuze.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Interesse in de bachelor Communicatie?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 06 34101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur