De opleiding

In deze master leer je omgaan met diversiteit in jouw organisatie en passend onderwijs geven in complexe situaties. Zo is er een link tussen wat je leert en jouw werk. De opleiding is gericht op onderwijsprofessionals po, vo, mbo, hbo, so, maar ook op bijvoorbeeld medewerkers in de jeugdzorg. Je gebruikt je dagelijkse praktijk als input voor de modules.

Tijdens de opleiding werk je op drie verschillende niveaus:

  • Werken met en voor de leerlingen: leren en leeromgeving, begeleiding van leerlingen, de leraar als persoon;
  • Werken in en voor de schoolorganisatie: schoolontwikkeling, begeleiding van collega's, kenniscirculatie, de leraar als participant in de verandering;
  • Professioneel handelen en beroepsontwikkeling, onderzoekende houding, maatschappelijk besef, reflectie en ontwikkeling.

Inhoud van de master educational needs

De opleiding is opgebouwd uit modules met de door jou gekozen specialisatie als basis. Afhankelijk van je interesses en ambities kies je één specialisatie.

De eerste associatie bij gedrag op school is meestal ‘moeilijk of ongewenst gedrag’; en dan wordt bedoeld ‘van de leerling of student’. Het uitgangspunt in deze specialisatie is dat gedrag wordt gevormd in interactie en in een context. Dat proces is nooit te reduceren tot enkel het volgen van een protocol of stappenplan.

Bij de specialisatie gedrag komen kennis en vaardigheden aan de orde om jouw nieuwsgierigheid blijvend aan te wakkeren: wat werkt waarom, met juist deze groep, leerling of student, in deze situatie? Jijzelf als professional bent het beginpunt. Wie ben je en wat doe je al wanneer het goed gaat? Hoe past dat bij jouw visie en de visie van de school? Wat zijn voor jou bekende perspectieven op gedrag en welke perspectieven bieden nieuwe mogelijkheden?

In de specialisatie gedrag blijkt steeds opnieuw dat ‘goed’ gedrag geen trucje is en de basis van jouw handelen meer dan een onderbuikgevoel. Van jou wordt gevraagd inzicht te verwerven in recente theorie over gedrag op school en dat voortdurend passend te maken voor jouzelf als professional en de school als organisatie. Passend natuurlijk vooral voor de leerling/student in alle mogelijke diversiteit.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn de sociaal emotionele ontwikkeling, groepsdynamiek, veiligheid, preventie, handelingsgericht, oplossingsgericht en traumasensitief werken. Afhankelijk van je interesse en context is er alle ruimte om zelf accenten te leggen.

Deze specialisatie is geschikt voor professionals in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, mbo of hbo. Gedragsspecialisten die deze master hebben behaald, zijn kritische doeners die in samenwerking met leerlingen/studenten, ouders en hun team collega’s, een verschil maken. Zij weten gedrag in hun school op de kaart te zetten, als docent en/of in een begeleidende of adviserende rol.

Helaas horen we al jaren berichten over de dalende prestaties wat betreft de basisvaardigheden: laaggeletterdheid (taal- en rekenvaardigheid) onder de Nederlandse bevolking neemt toe, leerlingen en studenten zijn minder gemotiveerd om te lezen… Door te kiezen voor de specialisatie leren kun je het tij keren. 

Binnen de specialisatie leren gaan we samen met jou die uitdaging aan. Je vraagt je af wat je visie is ten aanzien van de basisvaardigheden en hoe je deze visie kunt vertalen naar het handelen in de klas en op school. Je verdiept je in de effectieve elementen die van cruciaal belang zijn voor een goed basisaanbod in de klas zodat alle leerlingen/studenten kunnen profiteren van het aanbod dat zij krijgen. We richten ons daarbij op de didactische elementen en op pedagogische aspecten zoals motivatie, samenwerken en taakgerichtheid zodat de leerlingen/ studenten de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. In de verschillende modules wordt gebruik gemaakt van de meest actuele publicaties en inzichten die er zijn. Je leert om deze nieuwe inzichten toe te passen in je eigen praktijk en je leert hoe jij collega’s meeneemt in de nieuwe ontwikkelingen door de kennis te verspreiden en je collega ’s te ondersteunen bij de uitvoering. 

Deze specialisatie is geschikt voor professionals in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, mbo of hbo. Na het volgen van verschillende modules binnen de specialisatie leren kun je als taal-lees- of als rekenspecialist aan de slag in je eigen beroepspraktijk. 

 

De specialisatie begeleiden is bij uitstek geschikt voor de begeleider die een bijdrage wil leveren aan een sterke ondersteuningsstructuur binnen de organisatie waarin alle leerlingen/studenten tot hun recht komen, en die mee wil ontwikkelen aan een goede onderwijskwaliteit op alle niveaus. Dit betekent dat je een duidelijke rol hebt in het coördineren en uitvoeren van een goed (bovenschools)zorg- en ondersteuningsbeleid, in de begeleiding en professionalisering van leraren/docenten en in het samen met het management vormgeven van de kwaliteitszorg. 

Dit betekent ook dat je mee wilt denken met de begeleidingsuitdagingen van morgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de landelijke ontwikkelingen rondom inclusief onderwijs en de ontwikkelingen richting gespreid leiderschap. Om de rol van begeleider goed neer te kunnen zetten vraagt dit inzicht in netwerkniveau en in de organisatiestructuur en -cultuur. Communicatieve vaardigheden, op alle niveaus, zijn de sleutelvaardigheden van de begeleider. Tenslotte is een oriëntatie op het werk- en denkniveau van de begeleider, zoals vastgelegd in het beroepsprofiel van de Landelijk Beroepsgroep Begeleiders in het Onderwijs (LBBO), een must. 

Deze specialisatie is geschikt voor professionals in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, mbo of hbo. Na het volgen van deze master kun je als begeleider in verschillende functies of rollen aan de slag in je eigen beroepspraktijk. 

 

Het programma is opgebouwd uit generieke modules, specialisatiemodules, keuzemodules en een eindassessment. Je sluit alle modules af met een beroepsopdracht binnen je eigen context. Je gaat aan de slag met vragen uit je eigen werk. Zo maak je de verbinding tussen theorie en praktijk. Ook bieden we inspiratiemomenten waarin we actuele onderwerpen uitdiepen.

De generieke modules vormen het fundament van de opleiding. Thema's zijn diversiteit & inclusie, onderzoek en pedagogiek. Iedereen volgt deze generieke modules.

Modules

Het opleidingstraject van elke specialisatie bestaat uit:

  • Analyseren van complexe problematieken;
  • Doorbreken van patronen, verwerven van diepgaande, gedetailleerde kennis en een kritisch begrip van specifieke theorieën en actuele ontwikkelingen;
  • Visiegestuurd werken;
  • Werken met betrouwbare en gevalideerde meetinstrumenten;
  • Reflectie en uitvoeren en monitoren van onderbouwde interventies op de werkvloer.

Bekijk welke modules er onder de verschillende domeinen vallen.

Modules

In de keuzemodules wordt gedifferentieerd naar jouw doelgroep. Denk aan het jonge kind, werken in het mbo, autisme, hoogbegaafdheid en dyscalculie. Gedurende de master kies je twee keuzemodules. Deze zijn onderdeel van je examenprogramma. Je kunt de keuzemodules online of fysiek volgen ongeacht je opleidingsvariant.

Modules

In de laatste fase van je opleiding volg je de module eindassessment. Hierin werk je toe naar het afstuderen. Tijdens deze module word je begeleid in de stappen die je moet zetten om uiteindelijk je masterdiploma te halen. Je krijgt uitleg over de module eindassessment, werkt aan portfolio-opdrachten waarmee je de 6 leeruitkomsten visie, kennis, creatief vraagstuk oplossend vermogen, onderzoekend vermogen, communicatie en reflectie op het niveau van de professionele masterstandaard (Vereniging Hogescholen, 2019) aantoont.

De module eindassessment bestaat uit 2 onderdelen: het schriftelijke portfolio-assessment en het mondelinge assessment. Tijdens het mondelinge assessment hou je een pitch en verantwoord je de keuzes die je hebt gemaakt. Zowel het portfolio- als het mondelinge assessment wordt afgenomen door twee assessoren.

Je sluit elke module af met een beroepsproduct. Deze beroepsproducten zijn breed omschreven zodat ieder er in eigen context mee aan de slag kan. Je stelt aan het begin van de module leervragen op die passend zijn bij je leerwerkplek, aansluiten op de doelen van de module en toewerken naar de leeruitkomsten van de opleiding. Vaak kiezen studenten voor het uitwerken van een verslag als beroepsproduct. Je kunt bij een aantal modules echter ook kiezen voor een creatievere vorm. Denk aan een vlog, film, poster of artikel gecombineerd met een reflectieverslag. Bij één module, namelijk werken met schooldata, heb je naast het uitwerken van een beroepsproduct ook een tentamen.

Werken in leerteams

Bij de Master EN werk je samen met andere studenten in een leerteam. Je gaat met deze ervaren professionals tijdens zogenaamde ‘leeractiviteiten’ aan de slag met de complexiteit van de beroepspraktijk. De focus ligt daarbij op het proces van leren en samenwerken en op het uitwisselen van vakinhoudelijke informatie. Voorbeelden van leeractiviteiten zijn rollenspellen, videoanalyses en brainstorm- of klankbordsessies. Je wisselt kennis uit en oefent vaardigheden zoals gespreks- en reflectietechnieken en onderzoeksvaardigheden. Ook geef je elkaar feedback.

Lesdagen en -tijden in 2024-2025

Bekijk alle lestijden en -locaties van studiejaar 2024-2025 in dit overzicht (MS Excell).

Bij de start kies je voor één van deze locaties. Dit blijft gedurende twee jaar je leslocatie:

Lesplaats Lestijden  Specialisaties 
Utrecht, overdag Donderdag 09.00 - 16.00 uur  Alle specialisaties* 
Utrecht, 's avonds  Maandag 17.30 - 21.00 uur  Alle specialisaties*
Amsterdam ** Dinsdag 17.15 - 20.45 uur  Alle specialisaties
Den Haag ** Dinsdag 17.30 - 21.00 uur  Alle specialisaties

* Elke specialisatie kan alleen worden aangeboden als voor deze locatie en/of dit lesmoment voldoende inschrijvingen zijn.
** De generieke modules vinden op de gekozen leslocatie plaats. De specialisatiemodules volg je online.

Wat Waar Wanneer
Keuzemodules* Online of in Utrecht  Drie zaterdagen van 10.00 - 16.00 uur 
Inspiratiesessies**  Utrecht Drie zaterdagen van 10.00 - 16.00 uur

* Veel keuzemodules worden zowel online als op de locatie Utrecht aangeboden.
** Niet verplicht, wel inspirerend.

De Educational Needs docenten

De docenten van de Master Educational Needs hebben praktijkervaring en minimaal een hbo-master. Enkele docenten stellen zich kort voor.

Kees van Overveld, docent

Dr. Kees van Overveld

Hogeschooldocent

Dr. Kees van Overveld is gepromoveerd gedragsspecialist en werkt ruim 30 jaar in het onderwijs. Hij heeft ervaring als leraar, interne begeleider, hogeschool(hoofd)docent, onderzoeker en onderwijsbegeleider.

Ria Goedhart, docent

Ria Goedhart MEd

Hogeschooldocent

Ria Goedhart heeft ruime ervaring als leraar speciaal basisonderwijs en ambulant begeleider. Momenteel bereidt zij een promotieonderzoek voor rondom ouderbetrokkenheid bij onderwijs aan nieuwkomers.

Foto van Marijke Plender

Marijke Plender, MSc

Hogeschooldocent

Met een achtergrond in Pedagogiek en Culturele Antropologie ligt de ervaring van Marijke Plender in de jeugdcultuur en het werken met risicojongeren. Zo heeft zij ervaring in het werken met delinquente jongeren, vroegtijdig schoolverlaters, in de jeugdbescherming en op het Mbo. Haar doel is en was nog steeds om de positie van jongeren te verbeteren en hen te begeleiden naar een kansrijke(re) toekomst.

Marijke is werkzaam als ontwikkelaar en docent bij de specialisatie Gedrag. Met haar vlotte manier van lesgeven en haar passie voor de risicojeugd, wil zij zich bij de master Educational Needs met name hardmaken voor de Mbo doelgroep. Je kunt haar dan ook treffen bij de module Coachen en Begeleiden in het Mbo, die zij ontwikkeld heeft. 
Wendy Kers

"De opleiding ademt inclusie, ook omdat het goed in te passen is in een drukke werkweek en een gezin met jonge kinderen."

Wendy Kers Student