De opleiding
Wil je alles leren over innovatie en organisatie van diensten en ben je nauw betrokken bij alle ontwikkelingen in de sectoren zorg en welzijn? Dan is deze deeltijdopleiding geknipt voor je.
Als toekomstige student van deze opleiding heb je affiniteit met het verbeteren van kwaliteit van leven en kwaliteit van diensten.
Vanaf academisch jaar 2024-2025 bieden we een specialisatie Veranderkunde in dierproef(vrije) innovaties gericht op professionals in het Life Sciences werkveld.
Inhoud van de Master Innovatie in Zorg en Welzijn
In het eerste jaar ligt het zwaartepunt bij de ontwikkeling van academische competenties, specialistische verdieping en innovatievaardigheden. De onderwerpen voor je studie en de opdrachten komen tot stand in overleg met je werk- of opdrachtgever.
In het eerste jaar volg je de volgende cursussen:
- Academische vaardigheden
- Evidence Based Practice
- Vraagsturing
- Strategie en Beleid
- Keuzecursus: Geïntegreerde zorg en verandermanagement / Kwaliteit, Veiligheid en Risicomanagement / Jeugd / Internationaal
- Innovatievaardigheden: Kritisch denken / Moreel redeneren / Mindfulness / Adviesvaardigheden
Het eerste jaar wordt afgesloten met een certificaat waarop vermeld staat: adviseur ”onderwerp keuzecursus”.
In het eerste jaar wordt het onderwijs afwisselend on- en offline gegeven. Ben je benieuwd naar onze manier van lesgeven, kijk dan op YouTube naar een filmpje waarin studenten en docenten daarover vertellen.
Heb je een achtergrond in Life Sciences en kies jij voor de specialisatie 'Veranderkunde in dierproef(vrije) innovaties? Bekijk op de pagina van deze specialisatie het programma dat voor jou geldt.
In het tweede jaar ligt het accent vooral op de ontwikkeling van een verbetering of innovatie en op ontwikkeling van strategische competenties en de persoonlijke effectiviteit. In het tweede jaar volg je de volgende cursussen:
- Trajectontwerp: probleemanalyse/innovatie ontwerp;
- Implementatie- en kennismanagement;
- Logistiek, Businesscase en Financiën;
- Reflectieve praktijkvoering en persoonlijke effectiviteit.
In het tweede jaar vormen de cursussen een geheel en liggen de opdrachten in elkaars verlengde. Met het succesvol afronden van deze opdrachten in een samenhangend artikel studeer je uiteindelijk af.
Gedurende de gehele masteropleiding is er naast inhoudelijke verdieping en praktijkervaring ook aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. De aandacht voor persoonlijke effectiviteit, leiderschap en strategische positionering zorgt ervoor dat je diploma bijzonder effectief is in de praktijk.
De volledige inhoud van de opleiding vind je in de studiegids.
De Innovatie in Zorg en Welzijn docenten
Onze docenten hebben hun sporen verdiend in de praktijk en de academische wereld. Het zijn stuk voor stuk gerenommeerde professionals, ieder met zijn of haar eigen specialisatie. Met hun werk slaan zij een brug tussen de wetenschap en de zorgpraktijk.
Paul Breman
Docent
Paul Breman is organisatiesocioloog en gepromoveerd als bedrijfskundige. Naast zijn werk bij een aantal adviesbureaus, Ministerie van Buitenlandse Zaken, TNO en de Rabobank was hij verbonden aan het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht.
Vanaf eind jaren 90 raakte Paul steeds meer betrokken bij het hoger onderwijs, eerst alleen als docent en later ook als lector Organiseren van Innovatie (2008-2012) en in diezelfde periode tevens als voorzitter van de examencommissie masters bij de Faculteit Economie & Management aan Hogeschool Utrecht. Momenteel is Paul Breman verbonden aan de Master Innovatie in Zorg en Welzijn (MIZW) en aan de Master Project, Programme & Portfolio Management (MPM) van de HU als docent en afstudeerbegeleider. Hij focust zich hierbij op leiderschap, projectmanagement, organisatiekunde, (sociale) innovatie, gezondheidskunde en methoden & technieken van onderzoek.
Daarnaast is hij docent en afstudeerbegeleider aan de Master Organisatiecoaching aan de Haagse Hogeschool en aan de MBA van de LOI. Ook is hij lid van de kernredactie van het Tijdschrift M&O en reviewer van de Journal of Small Business Management (JSBM). Hij heeft een aantal publicaties op zijn naam op het gebied van organisatiecultuur, lerende organisatie, sociale innovatie en organisatiekunde en -verandering.
Marijke van Es
Docent
Marijke van Es is gespecialiseerd in creativiteit. Met de theaterschool als achtergrond hielp ze jarenlang organisaties binnen diverse sectoren om het creatieve denkproces op gang te brengen, met innovatie of verbetering tot gevolg.
In de master Innovatie in Zorg en Welzijn werkt ze in de persoonlijke leerlijn, waarbij ze uitnodigt tot reflectie, verbeelding en ontwikkeling. Ze coördineert de modules binnen Innovatievaardigheden en is daarnaast docent en geregistreerd supervisor.
Dennis van Kerkvoorden
Docent
Dennis van Kerkvoorden is verpleegkundige, bestuurswetenschapper, bedrijfskundig onderlegd, docent en onderzoeker. Hij is gespecialiseerd in verantwoording en governance in integrale zorgserviceverlening.
Dennis geeft de cursussen in de bedrijfskundige leerlijn: Strategie & Beleid en Geïntegreerde Zorg en Verandermanagement en is betrokken bij onderdelen van de cursus Implementatie en Kennismanagement.
Winny Schuitemaker
Docent
Winny Schuitemaker was in 2009 een van de vijf eerste afgestudeerden van de MIZW. Ze heeft ervaring als projectleider, veranderaar, kwaliteits- en kennismanager en strategisch beleidsadviseur.
Winny doet onderzoek naar beïnvloedende factoren in de interprofessionele samenwerking om te komen tot geïntegreerde en gepersonaliseerde zorg en welzijn. Als coördinator van de bedrijfskundige leerlijn en als docent is Winny betrokken bij de cursussen Strategie & Beleid, de Keuzecursus, Implementatie en Kennismanagement, Businesscase, Logistiek en Financiën.
Marcel van Eck
Docent
Marcel heeft een achtergrond in het welzijnswerk. Bij de MIZW is hij betrokken bij de cursussen Wetenschapsfilosofie, Moreel Redeneren en Evidence Based Practice. Tevens is hij mentor in het eerste leerjaar en afstudeerbegeleider in het tweede leerjaar.
Daarnaast doet Marcel promotieonderzoek naar integraal werken bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen en is hij van daaruit verbonden als science practitioner aan de Academische Werkplaats Sociaal Werk van de Universiteit Tilburg.
Marieke Zwakman
Docent
Marieke Zwakman heeft een achtergrond als verpleegkundige en is gepromoveerd op het onderwerp Advance Care Planning (proactieve zorgplanning).
Zij is sinds 2021 werkzaam als docent en coördinator van de wetenschappelijke leerlijn bij de Master Innovatie Zorg en Welzijn (MIZW). Hierin ligt haar focus met name op de afstemming van de wetenschappelijke cursussen, het afstuderen en de ethische aspecten van onderzoek doen. Een mooie combinatie van taken en mensen waar zij zich met veel enthousiasme voor inzet!
Meer weten over deze opleiding?
Het onderwijs bij de master Innovatie in Zorg en Welzijn is interactief en praktijkgericht. Je buigt je in een klein leerteam over werkelijke problemen uit de praktijk. Naast de kennis en ervaring die onze docenten inbrengen, lever je ook samen met je studiegenoten, als professionals in de zorg- en welzijnssector, een bijdrage aan elkaars leerproces.
Tijdens de master Innovatie in Zorg en Welzijn leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je tussen de € 100 en € 1.500 kwijt, afhankelijk van wat je koopt of leent.
"Wat sterk is aan de MIZW is dat de drie perspectieven - wetenschap, bedrijfskunde en patiënten - vanuit professioneel perspectief (ervaringsdeskundigheid) bij elkaar gebracht worden,"
Winny SchuitemakerDocent Master Innovatie in Zorg en Welzijn
Ik ben de studie gestart in 2007. Dit was het eerste jaar van de opleiding en deze was toen nog niet geaccrediteerd. We zijn begonnen met slechts vier studenten en allen vanuit de drive dat er iets veranderen moet in de organisatie van zorg en welzijn willen we deze op termijn betaalbaar en kwalitatief goed houden. Wat sterk is aan de MIZW is dat de drie perspectieven - wetenschap, bedrijfskunde en patiënten - vanuit professioneel perspectief (ervaringsdeskundigheid) bij elkaar gebracht worden, Ik werkte tijdens en na mijn opleiding als strategisch beleidsadviseur bij Bartimeus en werd door de studie zeer effectief. Ik heb in een aantal jaren veel kunnen ontwikkelen waardoor er schotten verdwenen zijn en samenwerking met andere partners in de zorg verstevigd is. Ik werk nu als docent bij de MIZW om zo nog meer bij te kunnen dragen aan de versnelling van de verbetering en ontschotting in de zorg. De MIZW is door dat het de verbinding legt tussen de perspectieven een succesvolle opleiding en sluit naadloos aan bij de ontwikkelingen in zorg en welzijn.
"Het mooie van het afstudeertraject in onze master, is dat het bestaat uit een inhoudelijke en een organisatorische kant."
Ruben van ZelmDocent Master Innovatie in Zorg en Welzijn
Ik begeleid studenten in hun afstudeertraject. Dit bestaat uit het analyseren van een probleem voor cliënten, patiënten, burgers, etc. en kan dus heel breed zijn. Van voorkomen van schooluitval bij middelbare scholieren, tot inrichten van een spreekuur voor ouderen met duizeligheidsklachten. Het mooie van het afstudeertraject in onze master, is dat het bestaat uit een inhoudelijke en een organisatorische kant. Eerst wordt het probleem van de doelgroep geanalyseerd. Daarna wordt een oplossing gezocht of ontwikkeld voor dit probleem (en dus niet andersom). Voor de gekozen oplossing wordt vervolgens een plan geschreven om deze ook echt te kunnen invoeren, inclusief een financiële onderbouwing.
De opleiding is daarmee erg geschikt voor werkers in zorg en welzijn die aan de slag willen met het verbeteren van de zorg. Niet alleen bedenken van mooie oplossingen, maar deze ook zo praktisch maken en onderbouwen, dat ze daadwerkelijk ingevoerd kunnen worden.