De opleiding
Tijdens de deeltijd Master of Urban & Area Development (MUAD) leer je van gerenommeerde lectoren, (gast-)docenten en medestudenten die hun eigen praktijkervaring meebrengen.
Bij de MUAD ga je aan de slag met waardecreatie in de circulaire economie, in financiën, in funcionaliteit, in gebruik en in het sociaal-maatschappelijke speelveld. Je leert leidinggeven, onderzoeken en onderhandelen. Ook verdiep je je in bestuurlijke kaders en regelgeving, (energie-)techniek, duurzaamheid, internationale projecten, procesmanagement, communicatie en leiderschap.
Inhoud van de Master of Urban and Area Development (MUAD)
De MUAD volg je naast je (fulltime) baan. De master duurt 2 jaar en bestaat uit 3 masterclasses die ook los te volgen zijn. Iedere masterclass gaat in op 1 thema. De onderwerpen circulariteit, duurzaamheid, leefbaarheid, gezondheid, energie en mobiliteit komen in elke masterclass terug. Bij elke masterclass werk je in een klein team aan een praktijkproject. Je volgt ook vaardigheidstrainingen.
De masterclassses van jaar 1
- Agenda van de Stad: sturen met data. In deze masterclass werk je aan een internationaal praktijkproject (15 studiepunten, 20 weken).
- Toekomstbestendig ontwikkelen en beheren: circulaire waardecreatie (15 studiepunten, 20 weken).
Onderzoeksvaardigheden komen in elke masterclass uitvoerig aan bod. Deze leerlijn is volledig geïntegreerd in de masterclasses. Zo is het ook afgestemd op de opdrachten waar je op dat moment aan werkt. Jouw persoonlijke ontwikkeling staat altijd centraal.
De masterclasses van jaar 2
- Duurzame Gebiedsontwikkeling (15 studiepunten, 20 weken).
- Masterproef (15 studiepunten, 20 weken).
De opleiding wordt afgesloten met een masterproef. Het onderwerp voor je masterproef bepaal je vervolgens zelf. Daarbij kun je je laten inspireren door de onderzoeksprogramma’s van de deelnemende lectoraten van de HU en Saxion. In elke masterclass komen onderzoeksvaardigheden en leerteamleren duidelijk herkenbaar aan bod.
Wil je een losse masterclass volgen?
Je kunt er ook voor kiezen om een of enkele masterclass(es) los te volgen.
Driekwart van de Nederlanders woont in stedelijk gebied. Wat betekent dit voor bestuurders, projectontwikkelaars en ondernemers? Deze masterclass daagt je uit op een andere manier, met behulp van beschikbare (big) data, naar ‘de stad’ te kijken.
Duurzame gebiedsontwikkeling draait om kansen. Waar liggen de mogelijkheden voor nieuw vastgoed? In deze masterclass doe je kennis, inzicht en vaardigheden op hierover.
Je leert circulaire samenwerkingsverbanden te verklaren en vergelijken. Hierbij houd je rekening met geschiedenis, waarden en processen. Met de uitkomst van deze vergelijking maak je een strategie voor de toekomst.
De MUAD docenten
Je krijgt je masterclasses van inhoudsdeskundige (gast)docenten en lectoren van Saxion en Hogeschool Utrecht. Denk aan Vincent Gruis, Hanneke Kruize, Theo de Bruijn, Spencer Schols en nog vele anderen. In elke masterclass verzorgen een Saxion- en HU-docent het onderwijs. Een periodecoördinator en kerndocent begeleiden je en waarborgen de kwaliteit, inhoud en structuur.
- Agenda van de stad: sturen met data: Harm Jan Korthals Altes, Remco Reijke en Frank van As
- Toekomstbestendig ontwikkelen en beheren: circulaire waardecreatie: Henk Brinksma en Alex Brouwer
- Duurzame gebiedsontwikkeling: John van den Hof
- Masterproef: Harm Jan Korthals Altes en Saskia Heins. Examinator: Egbert Stolk
Alex Brouwer
Afstudeerbegeleider en kerndocent Masterclass Toekomstbestendig Ontwikkelen en Beheren
In de MUAD-masterclass Agenda van de Stad begeleiden we studenten in het onderzoek naar de 'Agenda van de Stad'. Studenten 'oefenen' dit onderzoek in eerste instantie aan de hand van een eigen gekozen stad of staddeel. Op basis van data-onderzoek en analyse bepalen ze het DNA van die stad of dat stadsdeel. Daarna stellen ze zelf een 'Agenda van de Stad' op. In een essay vergelijken ze deze eigen 'Agenda' met de werkelijke ' Agenda' (opgesteld door de gemeente). In deel 2 van deze cursus gaan de studenten naar Marseille om een vergelijkbaar onderzoek te verrichten voor deze stad.
Ik begeleid ook MUAD-studenten tijdens hun afstudeertraject. Mijn expertise/achtergrond is: opgeleid als architect heb ik bijna 30 jaar in deze functie gewerkt bij verschillende architectenbureaus. Ik ben enkele jaren geleden geswitcht naar het onderwijs, waar ik werk als docent integraal ontwerpen op de BBE. Ik geef onderwijs aan voltijd- en deeltijdstudenten en ik begeleid afstudeerders van de BBE.
Egbert Stolk
Afstudeerbegeleider
Egbert is een veelzijdig stedenbouwkundige met ruime ervaring in praktijk, onderwijs en onderzoek. Hij heeft een integrale visie op gebiedsontwikkeling en verbindt visies en beleid aan concrete plannen en actoren. Zijn specialismes zijn ontwerp- en planningsmethodologie, het verbinden van de systeemwereld en leefwereld en omgevingskwaliteit.
Egbert heeft bij 2 provincies, een gemeente, een ontwerpbureau en als zelfstandig adviseur gewerkt. Hij is gepromoveerd aan de TU Delft in 2015 en heeft van 2017 - 2020 een postdoc gedaan aan de University of Technology Sydney. Van 2020 - 2023 was hij verbonden aan Saxion als hoofdocent Urban Studies en in mei 2023 is hij daar benoemd tot Associate Lector Duurzame Maatschappelijke Gebiedsontwikkeling.
Frank van As
Docent van de masterclass Toekomstbestendig ontwikkelen en beheren
Ik ben antropoloog en sinds 2018 docent sociale wetenschappen en onderzoek aan Hogeschool Saxion. Ik ben verbonden aan de opleiding Urban Studies en de MUAD als docent van de masterclass Toekomstbestendig ontwikkelen en beheren.
Harm Jan Korthals Altes
Afstudeerbegeleider en kerndocent van het blok Agenda van de Stad
Van huis uit sociaal geograaf en heb ik me gespecialiseerd in stedenbouwkundig ontwerpen. Mijn focus ligt op de sociale veiligheid van de stad. Op dit onderwerp heb ik vele adviesopdrachten voor gemeenten en opdrachtgevers in de bouw uitgevoerd. Vanuit dit advieswerk ben ik het bouwprojectmanagement ingerold.
Ik werk sinds bij Hogeschool Saxion waar ik mijn focus weer op sociaal veilig ontwerpen kon leggen, en waar ik me naderhand breder georiënteerd heb in de planologie en de gebiedsontwikkeling.
Henk Brinksma
Afstudeerbegeleider en kerndocent Masterclass Toekomstbestendig Ontwikkelen en Beheren
In de masterclass Toekomstbestendig Ontwikkelen en beheren verklaar en vergelijk je circulaire samenwerkingsverbanden, rekening houdend met geschiedenis, waarden en processen. Na deze masterclass ben je in staat om met de uitkomst van die vergelijking een strategie voor de toekomst te beschrijven.
Tijdens deze masterclass maak en beoordeel je een analyse van geschiedenis, waarden en processen van de verschillende elementen van de DESTEP vanuit het perspectief van de circulariteit. Je onderzoekt de geschiedenis, eigenschappen en duurzame ontwikkeling van materialen op basis van de R-ladder om toekomstbestendige ontwerpen te maken. Je maakt een toekomstbestendig schetsontwerp op gebiedsniveau met een doorkijk naar gebouwniveau. Dit alle doe je op basis van gedegen vooronderzoek. Het advies of ontwerp wordt uitgewerkt door middel van onderzoek, metingen, simulaties en/of berekeningen. De haalbaarheid van het advies of het ontwerp kan worden aangetoond met een waardeanalyse, een risicoanalyse en een tijdsplanning.
Ik ben opgeleid als bouwkundig ingenieur en architect in Delft. In 2017 ben ik gepromoveerd op het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van renovatieconcepten voor grondgebonden woningen. Naast kerndocent van de masterclass Toekomstbestendig Ontwikkelen en beheren, doe ik onderzoek naar circulaire- en biobased oplossingen voor de gebouwde omgeving.
John van den Hof
Afstudeerbegeleider, kerndocent masterclass Duurzame gebiedsontwikkeling en lid van de curriculumcommissie
Naast kerndocent, curriculumcommissielid en afstudeerbegeleider is John jurist gebiedsontwikkeling.
Saskia Heins
Hogeschoolhoofddocent
Ik focus mij op het thema gezonde leefomgeving en voer praktijkgericht onderzoek uit binnen het lectoraat Building Future Cities. Ook zorg ik voor de verbinding van het thema gezonde leefomgeving met het onderwijs en de praktijk. Bij de MUAD ben ik vooral betrokken bij de masterproef en alles rondom het thema gezonde leefomgeving.
Ik heb Sociale Geografie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. In 2002 ben ik gepromoveerd op het onderwerp ‘Landelijke woonwensen en plattelandsbeelden van stedelingen’. De afgelopen jaren heb ik bij Hogeschool van Hall Larenstein vooral onderzoek gedaan naar groen en natuur in de stad, de beleving en waardering hiervan door de gebruikers en de relatie met gezondheid. Ook was ik docent actieonderzoek bij een masteropleiding. Tussen 2016 en 2019 heb ik ook enkele jaren voor de MUAD gewerkt. Sinds april 2024 ben ik hogeschoolhoofddocent bij de HU.
Publicatie: LEGO Serious Play
Een groene, sociale en gezonde leefomgeving wordt steeds belangrijker gevonden. Hiervoor wordt samengewerkt met betrokken partijen zoals bewoners. Maar hoe betrek je kinderen bij de planvorming? Ervaringen in Vlissingen en Nijmegen laten zien dat LEGO Serious Play® hier een nuttige rol bij kan vervullen.
Publicatie LEGO Serious Play (Tekst en beeld: Anouk Anne Langeveld, Stadswerk 08/20)
Publicatie: Mindfuck in de winkelstraat
Publicatie: Mindfuck in de winkelstraat (Pimm Terhorst & Rien van Stigt, Geografie, maart 2020)
Driedaags praktijkproject: toekomst en concept
Vier MUAD-studiegroepen doorliepen na een eerdere vaardigheidstraining in verbeelding de driedaagse workshop Toekomstbeelden en conceptontwikkeling op het Utrecht Science Park. Dit fysieke atelier lag in het verlengde van een eerdere online-sessie met studenten van de technische universiteit Valencia. Toen werden vooral uitdagingen en oplossingsrichtingen op wereldkundige schaal in kaart gebracht. Tijdens de Utrechtse dagen echter vormde het landgoed Amelisweerd de ruimtelijke referentie.
Dankzij zelfopgelegde inzet is gedurende een uitdagend proces bij alle studenten (latente) creativiteit en beeldend vermogen aangeboord. Per groep vertaalde de zoektocht zich in gemeenschappelijk gedragen innovatieve droombeelden. Deze studenten lieten zich niet van de wijs brengen door soms tegengesteld lijkende ontwerpcriteria.
De vier planstudies tonen onderling verschillende en oorspronkelijke visies op de buitenruimte in de (verre) toekomst. Gemeenschappelijk is de inzet van techniek en technologie om futuristische taferelen mogelijk te maken. Variërend van een op raderen transformerend buitenplein, uitschuifbare torenwoningen, kunstmatig opgewerkte bewegingservaringen, tot gedragregistrerende chips in het menselijk lichaam. En hoewel alle voorstellen zijn geïnspireerd op bezoek en rondleiding over het landgoed, is implementatie voorstelbaar op elke aardse plek. Daarnaast komen factoren als verandering, beweging in tijd, veelvuldig en terecht aan de orde. De schaal varieert van stedenbouwkundige satellietsteden tot een architectonisch kamervolume.
Met inzet van handtekenwerk, modellenbouw en visualisatie bieden de presentaties, onder meer vervat in een postertje per groep, een boeiend scala in herwaardering van de buitenruimte.
Met een kwinkslag richting de pandemische lock-down en aanvangsstelling, doemt deze benaming op: Unlock the Outdoors – In order to project into the future, thinking in abstract structures in required.
Hogeschool Utrecht en Saxion Hogescholen bieden een beroepsgerichte academische titel aan onder de vlag Master of Urban Area and Development (MUAD).
Project: MUAD Magazine: Bunnik Express
Hoe leuk is het om de identiteit van een gebied te definiëren met de mensen die er in wonen, werken en gebruik maken van de faciliteiten, op en top placemaking? Dat hebben we gedaan met, door én voor de gebruikers.
Het gaat over merken in deze editie van de Bunnik Express. En niet zomaar een merk, nee: hét merk voor the place to be in Bunnik, het stationsgebied.
Meer weten over deze opleiding?
Reken tijdens de master op 4 à 5 dagdelen per week studeren, waarvan 8 uur op de hogeschool. De rest bestaat uit zelfstudie.
Je volgt vooral interactief onderwijs via 6 masterclasses, waarnaast je een driedaagse vaardigheidstraining of een driedaags praktijkproject op locatie doet. Na de masterclasses schrijf je een masterproef over een zelfgekozen onderwerp. Seminars en werkcolleges wisselen elkaar af.
De MUAD, erkend als TOPopleiding in 2018, is door NVAO officieel geaccrediteerd als professionele masteropleiding voor stedelijke- en gebiedsontwikkeling.
Er zijn bijkomende kosten voor een internationaal praktijkproject.
"Hoewel de master soms een uitdaging is en redelijk wat discipline vergt, ervaar ik wel direct de voordelen ervan."
Franc KampshoffStudent Master of Urban and Development
Momenteel ben ik werkzaam als projectmanager gebiedsontwikkeling bij de Gemeente Amsterdam voor ArenAPoort in Zuidoost. Dit gebied is van oudsher voornamelijk een kantoren- en evenementengebied en dit moet een gebied worden waarin mensen met plezier kunnen wonen, werken, winkelen en ontspannen. Dit brengt veel veranderingen met zich mee. Ik ben in januari 2021 met de Master of Urban and Area Development begonnen om deze veranderingen beter te kunnen overzien en te sturen. De verschillende modules van de master zijn ontzettend leerzaam, omdat ze je niet alleen leren om met een bredere blik te kijken naar gebiedsontwikkeling, maar je ook wordt uitgedaagd om met verschillende partijen samen te werken en gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Naast de theoretische verdieping, leer ik tijdens de master ook meer over mezelf. Tijdens de verschillende vakken wordt er veel aandacht besteedt aan persoonlijke ontwikkeling. Ik weet nu beter wie ik ben als professional en hoe ik werk, privé en studie kan combineren. Dit alles doe je samen met een leerteam, waardoor je samen verder groeit. Hoewel de master soms een uitdaging is en redelijk wat discipline vergt, ervaar ik wel direct de voordelen ervan. Ik kan processen beter overzien en met een scherpere blik naar adviezen kijken. In mijn werk worden wekelijks allerlei adviezen gegeven, maar lang niet iedereen is gefocust op de onderbouwing ervan. Bij de MUAD leer je kritisch kijken, luisteren, evalueren en adviseren.
"Ik weet steeds beter waar mijn talenten liggen, hoe ik deze kan toepassen en welke richting bij mij past. "
Chermaine VermeulenStudent Master of Urban and Development
Voor de Master of Urban and Area Development heb ik de opleiding New Design and Attitudes gevolgd aan de Sint Joost School of Art and Design. Binnen deze opleiding wordt ingegaan op thema’s gerelateerd aan mijn persoonlijke fascinaties: de (leef)omgeving en de maatschappij. Ik raakte al snel geïntrigeerd door buurt- en gebiedsgerichte vraagstukken. Voor mijn afstudeerproject koppelde ik deze vraagstukken aan co-creatie en participatie. Samen voor, door en met de mens. Hoewel ik de praktische insteek tijdens deze opleiding prettig vond, miste ik een verdiepingsslag. Ik vind het belangrijk om iets bij te dragen aan de wereld om ons heen, met een oog op de toekomst gericht. Bij de MUAD komen verdieping en toekomstgericht denken samen. Mijn medestudenten hebben verschillende achtergronden, interesses en er is een leuke dynamiek van leeftijden. Hierdoor is er een continue uitwisseling van kennis. Ik ben zelf een van de jongere studenten in de groep, wat mij in het begin van de studie soms wel eens onzeker maakte. Nu zie ik dit juist als een kracht. Ik breng een frisse blik mee in projectteams, waar anderen weer van kunnen leren. Tegelijkertijd leer ik van de aanwezige ervaring van anderen.
Momenteel werk ik, naast de MUAD, als projectondersteuner bij Rijkswaterstaat. Hier kan ik de kennis die ik opdoe direct toepassen in de praktijk. Er wordt bij de MUAD veel aandacht besteedt aan gebiedsontwikkeling, procesmanagement en het omgaan met verschillende stakeholders. Daarnaast gaan we ook aan de slag met zelfontwikkeling. Dat is ontzettend leerzaam en waardevol. Ik weet steeds beter waar mijn talenten liggen, hoe ik deze kan toepassen en welke richting bij mij past. Zo ben ik nu projectleider voor een opdracht waar we aan de slag gaan met transitiekunde en luwteplekken. Dit bevalt mij erg goed. Ik kijk er naar uit om in de toekomst hiermee verder te gaan en mijzelf te blijven uitdagen in maatschappelijke organisaties.
"Deze master stimuleert mij, mede door de sterke connectie met de realiteit, om vanuit die blik te opereren."
Allert WeteringeStudent Master of Urban and Development
Tijdens mijn werkzaamheden als Regisseur Asset Management bij Rijkswaterstaat komen er steeds meer grote vraagstukken langs waar allerlei partijen bij zijn betrokken. Zo ben ik betrokken geweest bij de verkenning van duurzaamheidsroute A35 tussen Nijverdal en Enschede. In opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat onderzoeken 6 gemeenten (Almelo, Borne, Enschede, Hellendoorn, Hengelo en Wierden) met Rijkswaterstaat, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Rijksvastgoedbedrijf, de Provincie Overijssel, waterschap Vechtstromen en Enexis of dit traject geschikt is voor het opwekken van zonne-energie.
Binnen zo’n project zijn er veel uiteenlopende belangen als het gaat om gebiedsontwikkeling. De verschillende opdrachten tijdens de Master of Urban and Area Development helpen mij om met een bredere blik naar dit soort kwesties te kijken en op een hoger niveau advies te geven. Doordat de achtergronden van mijn medestudenten zo divers zijn, krijg ik continue nieuwe inzichten. Dat is ontzettend leuk en leerzaam. Deze inzichten kan ik weer direct toepassen in mijn werk.
Voor de MUAD heb ik mij ook veel verdiept in transitie- en innovatiekunde. Vaak zijn er voor opgaven rondom gebiedsontwikkeling en stedelijke vernieuwing al veel kleine oplossingen bedacht, maar dat wil nog niet zeggen dat deze oplossingen ook worden uitgevoerd. Om de grote vraagstukken rondom klimaatverandering en het grondstoffentekort binnen stedelijke omgevingen op te lossen, zijn er systemische veranderingen nodig op landelijk, Europees of zelfs internationaal niveau. Deze master stimuleert mij, mede door de sterke connectie met de realiteit, om vanuit die blik te opereren. Zo hoop ik van mijn masterproef voor de MUAD ook een adviesstuk te maken voor de Europese Commissie. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik gecompliceerde veranderprocessen steeds duidelijker kan overzien en beter kan sturen op hoe verschillende partijen elkaar kunnen treffen.