De opleiding

Wil jij jezelf ontwikkelen tot een brede allround professional in de gebiedsontwikkeling die mensen en kennis kan verbinden? Terwijl je aan concrete projecten in binnen- en buitenland werkt? Dan is dit de master voor jou.

Gedurende twee jaar leer je van gerenommeerde lectoren, (gast)docenten en medestudenten die hun eigen praktijkervaring meebrengen. Zo leer je meer over waardecreatie (circulair-economische waarde, financiële waarde, functionele waarde, gebruikerswaarde, sociaal-maatschappelijke waarde), bestuurlijke kaders en regelgeving, (energie-)techniek, duurzaamheid, internationale projecten, procesmanagement, communicatie en leiderschap. Daarnaast ontwikkel je jouw leidinggevende vaardigheden, onderzoekscompetenties en maak je je onderhandelingsvaardigheden eigen.

Inhoud van de Master of Urban and Area Development (MUAD)

De tweejarige Master of Urban & Area Development (MUAD) bestaat uit 3 masterclasses die ook los te volgen zijn. Iedere masterclass gaat in op een specifiek thema. Een aantal onderwerpen komt echter steeds terug. Denk aan circulariteit, duurzaamheid, leefbaarheid, gezondheid, energie en mobiliteit. Jouw persoonlijke ontwikkeling staat altijd centraal. In elke masterclass zijn er vaardigheidstrainingen en werk je in een klein team aan een praktijkproject.

De vakken van jaar 1

  • Agenda van de Stad: sturen met data. In deze masterclass werk je aan een internationaal praktijkproject (15 studiepunten, 20 weken).
  • Toekomstbestendig ontwikkelen en beheren: circulaire waardecreatie (15 studiepunten, 20 weken).

Onderzoeksvaardigheden komen in elke mastermodule uitvoerig aan bod. Deze leerlijn is volledig geïntegreerd in de modules. Op die manier is het ook afgestemd op de opdrachten waar je op dat moment aan werkt.

De vakken van jaar 2

  • Module Duurzame Gebiedsontwikkeling (15 studiepunten, 20 weken).
  • Masterproef (15 studiepunten, 20 weken).

De opleiding wordt afgesloten met een masterproef. Het onderwerp voor je masterproef bepaal je vervolgens zelf. Daarbij kun je je laten inspireren door de onderzoeksprogramma’s van de deelnemende lectoraten van de HU en Saxion. In elke masterclass komen onderzoeksvaardigheden en leerteamleren duidelijk herkenbaar aan bod.

Wil je een losse module volgen?

Je kunt er ook voor kiezen om een of enkele module(s) los te volgen.

Bekijk de modules

De MUAD docenten

Je krijgt je mastermodules van inhoudsdeskundige (gast)docenten en lectoren van Saxion en Hogeschool Utrecht. Denk aan Vincent Gruis, Hanneke Kruize, Theo de Bruijn, Spencer Schols en nog vele anderen.

In elke module zorgen een Saxion-docent en een HU-docent voor het onderwijs Een periodecoördinator zorgt samen met een kerndocent voor de begeleiding en waarborging van de kwaliteit, inhoud en structuur.

  • Agenda van de stad: sturen met data - Harm Jan Korthals Altes, Remco Reijke en Frank van As
  • Toekomstbestendig ontwikkelen en beheren: circulaire waardecreatie – Henk Brinksma, Alex Brouwer
  • Duurzame gebiedsontwikkeling – John van den Hof
  • Masterproef – Harm Jan Korthals Altes en Saskia Heins, examinator is Egbert Stolk
Alex Brouwer

Alex Brouwer

Sinds 2022 betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe cursussen voor de BBE 2.0

In de MUAD-module Agenda van de Stad begeleiden we studenten in het onderzoek naar de 'Agenda van de Stad'. Studenten 'oefenen' dit onderzoek in eerste instantie aan de hand van een eigen gekozen stad of staddeel. Op basis van data-onderzoek en analyse bepalen ze het DNA van die stad of dat stadsdeel. Op basis van dit onderzoek stellen ze zelf een 'Agenda van de Stad' op. In een te schrijven essay vergelijken ze deze eigen 'Agenda' met de werkelijke ' Agenda' (opgesteld door de gemeente). In het tweede deel van deze cursus gaan de studenten naar Marseille om een vergelijkbaar onderzoek te verrichten voor deze stad. Ik begeleid ook studenten van de MUAD tijdens hun afstudeertraject.

Expertise/achtergrond: opgeleid als architect heb ik bijna 30 jaar in deze functie gewerkt bij verschillende architectenbureaus. Ik ben 5 jaar geleden geswitcht naar het onderwijs, waar ik werk als docent integraal ontwerpen op de BBE. Ik geef onderwijs aan voltijd- en deeltijdstudenten en ik begeleid afstudeerders van de BBE.

Egbert Stolk

Egbert Stolk

Begeleiding/beoordeling afstudeerders, lid curriculum commissie.

Egbert Stolk is een veelzijdig stedenbouwkundige met ruime ervaring in praktijk, onderwijs en onderzoek. Stolk heeft een integrale visie op gebiedsontwikkeling en verbindt visies en beleid aan concrete plannen en actoren. Hij is gespecialiseerd in ontwerp- en planningsmethodologie, het verbinden van systeemwereld en leefwereld, en het thema omgevingkwaliteit.

In de praktijk is hij werkzaam geweest bij twee provincies, een gemeente, een ontwerpbureau en als zelfstandig adviseur. Hij is gepromoveerd aan de TU Delft in 2015, en heeft van 2017-2020 een postdoc gedaan aan de University of Technology Sydney. Van 2020 -2023 was hij verbonden aan Saxion als hoofdocent Urban Studies, in mei 2023 is hij daar benoemd tot Associate Lector Duurzame Maatschappelijke Gebiedsontwikkeling.

Frank van As

Frank van As

Docent van de module ‘Toekomstbestendig ontwikkelen en beheren’

Ik ben opgeleid als antropoloog en sinds 2018 docent sociale wetenschappen en onderzoek aan Hogeschool Saxion. Ik ben momenteel verbonden aan de opleiding Urban Studies, en vanaf begin van dit studiejaar ook aan Muad. Je kunt mij tegenkomen bij de module Toekomstbestendig ontwikkelen en beheren.

Harm Jan Korthals Altes

Harm Jan Korthals Altes

In de MUAD begeleid ik afstudeerders en ben ik kerndocent van het blok 'Agenda van de Stad' in het eerste jaar van de MUAD.

Ik ben van huis uit sociaal geograaf en heb me daarnaast gespecialiseerd op het gebied van stedenbouwkundig ontwerpen, met als voornaamste focus de sociale veiligheid van de stad. Op dit onderwerp heb ik vele adviesopdrachten voor gemeenten en opdrachtgevers in de bouw uitgevoerd, en vanuit dit advieswerk ben ik het bouwprojectmanagement ingerold. Vanaf 2012 ben ik werkzaam bij Hogeschool Saxion, waar ik mijn focus weer op sociaal veilig ontwerpen kon leggen, en waar ik me naderhand breder georiënteerd heb in de planologie en de gebiedsontwikkeling.  

Henk Brinksma

Kerndocent Masterclass Toekomstbestendig Ontwikkelen en Beheren en afstudeerbegeleider

In de masterclass Toekomstbestendig Ontwikkelen en beheren verklaar en vergelijk je circulaire samenwerkingsverbanden, rekening houdend met geschiedenis, waarden en processen. Je bent in staat om met de uitkomst van die vergelijking een strategie voor de toekomst te beschrijven. Je maakt en beoordeelt een analyse van geschiedenis, waarden en processen van de verschillende elementen van de DESTEP vanuit het perspectief van de circulariteit. Je onderzoekt de geschiedenis, eigenschappen en duurzame ontwikkeling van materialen op basis van de R-ladder om toekomstbestendige ontwerpen te maken. Je maakt een toekomstbestendig schetsontwerp op gebiedsniveau met een doorkijk naar gebouwniveau. Dit alle doe je op basis van gedegen vooronderzoek. Het advies of ontwerp wordt uitgewerkt door middel van onderzoek, metingen, simulaties en/of berekeningen. De haalbaarheid van het advies of het ontwerp kan worden aangetoond met een waardeanalyse, een risicoanalyse en een tijdsplanning.

Ik ben opgeleid als bouwkundig ingenieur en architect in Delft. In 2017 ben ik gepromoveerd op het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van renovatieconcepten voor grondgebonden woningen. Ik ben kerndocent bij de masterclass Toekomstbestendig Ontwikkelen en beheren en doe verder onderzoek naar circulaire- en biobased oplossingen voor de gebouwde omgeving.

John van den Hof

John van den Hof

Kerndocent masterclass Duurzame gebiedsontwikkeling, lid van de curriculumcommissie en afstudeerbegeleider.

Jurist gebiedsontwikkeling

Saskia Heins

Hogeschoolhoofddocent

Als hogeschoolhoofddocent focus ik mij op het thema gezonde leefomgeving en voer ik praktijkgericht onderzoek uit binnen het lectoraat Building Future Cities. Hierbij staat de vraag centraal: Hoe kunnen we de leefomgeving zo inrichten dat het een positief effect heeft op de gezondheid van de bewoners? Daarnaast zorg ik voor de verbinding van het thema gezonde leefomgeving met het onderwijs en de praktijk. Bij de MUAD ben ik vooral betrokken bij de masterproef en alles wat het thema gezonde leefomgeving betreft.

Ik heb Sociale Geografie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht waarna ik in 2002 ben gepromoveerd op het onderwerp ‘Landelijke woonwensen en plattelandsbeelden van stedelingen’. De afgelopen jaren heb ik bij Hogeschool van Hall Larenstein vooral onderzoek gedaan naar groen en natuur in de stad, de beleving en waardering hiervan door de gebruikers en de relatie met gezondheid. Daarnaast was ik docent actieonderzoek bij een masteropleiding. Eerder heb ik ook enkele jaren (2016- 2019) voor de MUAD gewerkt. Sinds april 2024 ben ik hogeschoolhoofddocent bij de HU.

Meer weten over deze opleiding?

Reken tijdens de master op 4 à 5 dagdelen per week studeren, waarvan 8 uur op de hogeschool. De rest bestaat uit zelfstudie.

Je volgt vooral interactief onderwijs via zes mastermodules, waarnaast je een driedaagse vaardigheidstraining of een driedaags praktijkproject op locatie doet. Na de masterclasses schrijf je een masterproef over een zelfgekozen onderwerp. Seminars en werkcolleges wisselen elkaar af.

De losse modules starten in februari 2024 en september 2024.

De Master of Urban and Area Development is door NVAO officieel geaccrediteerd als professionele masteropleiding voor stedelijke- en gebiedsontwikkeling. Ook studenten beoordelen de master goed: in 2018 kreeg de master voor de tweede keer het predicaat TOPopleiding.

Er zijn bijkomende kosten voor een internationaal praktijkproject. 

muad

"Hoewel de master soms een uitdaging is en redelijk wat discipline vergt, ervaar ik wel direct de voordelen ervan."

Franc Kampshoff Student Master of Urban and Development
muad

"Ik weet steeds beter waar mijn talenten liggen, hoe ik deze kan toepassen en welke richting bij mij past. "

Chermaine Vermeulen Student Master of Urban and Development
muad

"Deze master stimuleert mij, mede door de sterke connectie met de realiteit, om vanuit die blik te opereren."

Allert Weteringe Student Master of Urban and Development
Master of Urban and Area Development, gebouw Padualaan 97

Interesse in de Master of Urban and Area Development?