Innovatielab verbindt UMC Utrecht en de HU
Oplossingen bedenken voor problemen waar verpleegkundigen in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Dat is waar de HU en UMC Utrecht met elkaar aan werken in het Innovatielab.
In de snelkookpan die Innovatielab heet werken HU-studenten, technici en verpleegkundigen in het UMC Utrecht samen aan technologische innovaties voor de zorgpraktijk. Het doel is om door co-creatie en samenwerking tussen studenten van verschillende opleidingen en UMC Utrecht producten te ontwikkelen voor problemen waar verpleegkundigen in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Dit innovatieve lab sluit volledig aan bij de kennis- en innovatieagenda van Hogeschool Utrecht op het gebied van zorg.
Het Innovatielab leverde al mooie, doeltreffende en slimme oplossingen op voor verpleegkundigen. Zo zorgt een slimme spiegel ervoor dat het snel aflezen van de inhoud van een fles een stuk makkelijker gaat. En beschermt een handig klemkussen aan de rand van een bed de kwetsbare huid van patiënten. Het UMC Utrecht verzorgt de verdere implementatie van beide prototypen. Bij de ontwikkeling van dit soort oplossingen zijn diverse opleidingen betrokken, zoals werktuigbouwkunde, elektrotechniek, industrieel product ontwerp, communicatie multimedia design, verpleegkunde, fysiotherapie en ergotherapie.
Samen zorg verbeteren
“Het Innovatielab is voor verschillende stakeholders een mooie plek om naast het reguliere werk de zorg te verbeteren”, zegt Joy-Ann Duursma, coördinator Innovatielab UMC Utrecht en senior verpleegkundige. “Zo werken verpleegkundigen aan oplossingen én maken studenten kennis met de gezondheidszorg en ervaren ze met welke vraagstukken zij vanuit hun expertise aan de slag kunnen.”
Daarnaast kan een ziekenhuis snel en efficiënter zorg verbeteren en problemen oplossen met behulp van de inzichten van studenten, denkt Danielle Vossebeld, docent en onderzoeker van het HU-instituut Design & Engineering en mede-coördinator van het programma Design for Health. “Het koppelen van het juiste onderwijs en bijbehorende leerdoelen aan de vragen uit de zorg is een uitdaging. Maar als dat lukt, leveren de inzichten van de studenten snel verrassende oplossingen op.”
(Leer)opbrengst: hand in hand
Wat is belangrijker: de leeropbrengst voor studenten óf de opbrengst voor de praktijk? Volgens Joy-Ann gaat dit gaat hand in hand; daar waar de HU op zoek is naar opdrachten die passen bij de leerdoelen voor studenten, is het Innovatielab op zoek naar oplossingen die het werk voor verpleegkundigen makkelijker maakt.
Joy-Ann: “Het mooie is dat verpleegkundigen met de oplossingen zélf de werkdruk verlagen en de kwaliteit van zorg verbeteren. En de studenten? Die werken aan oplossingen waar mensen echt blij van worden. Het levert alle betrokkenen veel energie en motivatie op en dat bezorgt ons dan weer betere producten!”
Opbrengst innovatielab
Joy-Ann: “De belangrijke geleerde les van het Innovatielab? Flexibiliteit, netwerken, goede communicatie én tijd leveren absoluut een win/win-situatie op.” Danielle Vossebeld is het hier volledig mee eens. “Deze win-win is iets dat we alleen samen kunnen doen.”
Meer weten?
Kijk dan op Samen Gezond of mail naar design4health@hu.nl (HU) of innovatielab@umcutrecht.nl (UMC Utrecht).