Nieuwe lectoren BDI: "het gaat om wat technologie voor mensen kan betekenen"

robot
We zetten steeds meer digitale middelen in, met mooie resultaten. Tegelijkertijd merken we als maatschappij ook steeds meer de risico’s van digitalisering. Het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren onderzoekt hoe professionals op ethisch verantwoorde wijze digitale innovaties kunnen vormgeven en inzetten. Per 1 september 2024 zijn Stan van Ginkel en Koen Smit aangesteld als lectoren. Hoe zien zij de rol van hun lectoraat?

Je zou verwachten dat Stan van Ginkel en Koen Smit meteen over het onderzoek van hun lectoraat beginnen. Ze willen echter eerst iets vertellen over het onderwijs. “We hebben beiden ook een aanstelling als hoofddocent, ik bij ICT en Stan bij de lerarenopleidingen. Alle onderzoekers in ons lectoraat hebben een dubbelaanstelling”, vertelt Koen. “Die verbinding met het onderwijs levert ons uiteindelijk allemaal veel op: de onderzoekers, de opleidingen, de studenten én de beroepspraktijk.”

Estafettesysteem

Stan: “We benaderen studenten al vroeg in hun studie en proberen ze meerjarig aan ons te verbinden. Een van de mooiste complimenten vind ik als studenten zeggen zich meer collega te voelen dan student. Zo behandelen we ze ook, alleen met meer ruimte om fouten te maken. Het blijft een leeromgeving.” Koen: “Studenten werken bij ons aan langlopende projecten. Die knippen we op, zodat steeds weer een nieuwe lichting studenten eraan kan doorwerken en het project kan verdiepen. Ik noem dat het estafettesysteem. Het is niet makkelijk en vergt best veel werk; je moet immers wel de continuïteit waarborgen in je onderzoeksproject. Maar het is een investering die zich terugbetaalt.”

Doorwerking op verschillende niveaus

“Zo werkten studenten mee aan digital twins en aan Honest Mirror. Niet toevallig zijn het twee projecten waarvan HU Stories zijn gemaakt”, stelt Koen. “Ze laten zien hoe wij als hogeschool graag willen werken.” Beide projecten zijn ook nog eens genomineerd voor de Computable Awards, en Honest Mirror werd eerder genomineerd voor de Unesco Hamdan Prize for Teacher Development. Stan: “Natuurlijk doen we veel in de regio, we leiden immers voornamelijk op voor onze regio. Maar ons werk wordt ook op nationaal en internationaal vlak gezien – in én buiten de ICT. Deze nominaties zijn daarvan een mooie erkenning.”

Alle expertisegebieden

Het lectoraat doet onderzoek naar digitalisering in allerlei werkvelden. Daardoor is het actief in alle expertisegebieden van de HU. Het Digital Twins Lab is daarvan een goed voorbeeld, stelt Koen. “Daar werken we aan digitale kopieën van de leefomgeving, om te kunnen onderzoeken hoe we die leefomgeving positief kunnen beïnvloeden. Er draait een project over de luchtkwaliteit op het Utrecht Science Park, dat raakt aan Samen Digitaal én Samen Gezond. We doen ook onderzoek naar een digital twin waarin we kijken naar biodiversiteit en vergroening, wat weer raakt aan Samen Duurzaam.”

Drie onderzoekslijnen

De activiteiten van het lectoraat mogen dan alle expertisegebieden van de HU raken, er is wel een duidelijke focus, met drie onderzoekslijnen: digitaal innoveren voor onderwijs, digitaal innoveren voor publieke organisaties en digitaal innoveren voor zorg en welzijn. Koen: “Het gaat ons binnen die onderzoekslijnen niet om de technologie achter innovaties, maar om wat die technologie voor mensen kan betekenen. Het is onze rol om innovaties zo te ontwerpen en implementeren dat ze iets toevoegen voor mensen én verantwoord kunnen worden gebruikt. Met oog voor de risico’s en ethische aspecten. Alle werkvelden veranderen door digitalisering, het is ontzettend belangrijk daar een kritische houding bij aan te nemen. We proberen niet alleen werkende professionals die houding bij te brengen maar ook onze studenten, de professionals van morgen.”

Stan van Ginkel en Koen Smit vervangen Marlies van Steenbergen, die 10 september haar afscheidssymposium heeft, en Johan Versendaal. Johan blijft in een kleinere rol nog wel betrokken bij het lectoraat.

Deel dit artikel

Gerelateerde expertises