Anita Alexander behaalde haar doctoraalsgraad in Educational Sciences in 2019 aan de Kent State University in de Verenigde Staten met een proefschrift over de aansluiting van het wiskundeonderwijs tussen middelbare school en hoger onderwijs. Daarvoor behaalde ze een masterdiploma in wiskunde in 2014. Ze heeft 20 jaar ervaring in het lesgeven van wiskunde en wiskundeonderwijs aan leerlingen van groep 6 tot aan promovendi.
Expertise
- Onderzoek en differentiatie
- Wiskundeonderwijs
- Onderzoek naar vroege gecijferdheid
Anita Alexander voltooide onlangs een twee jaar durende casestudy met bachelor- en masterstudenten wiskunde om de volgende generatie wiskundedocenten te inspireren om af te stappen van de cultuur van passief lesgeven, en die te verruilen voor een leeromgeving die onderzoek, dialoog en samenwerking bevordert. Ze zet zich met hart en ziel in voor het bevorderen van een groeimindset ten aanzien van wiskunde voor zowel onderwijzers in het basis- en voortgezet onderwijs als universitaire docenten.
"Wiskundeonderwijs kan beter door een leeromgeving waarin onderzoekend vermogen, samenwerking en differentiatie centraal staan"
Anita N. Alexander
Publicaties
Courtney, S., Alexander, A. N. (2024). Developing a Survey to Capture the Experiences, Practices, and Expertise of Mathematics Education Doctorates. The 15th International Congress on Mathematical Education. Sydney, 7-14 July, 2024
Alexander, A. N., Courtney, S. (2024). Current Students' Perspectives of Essential Doctorate in Mathematics Education Program Features. Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education in Omaha, NE, USA, February 22, 2024.
Alexander, A. N. (2023). Cultivating Inquiry in Advanced Mathematics with the Next Generation of Mathematics Professors. in Morska, Janina & Rogerson, Alan (Eds) Innovative Teaching Practices, Proceedings of the First International Symposium of The Mathematics Education for the Future Project, Oxford University, Aug 14-18, 2023 (pp. 13 - 18). Münster: WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872508.0.xx
Alexander, A. N. (2022). The Perspectives of Effective Teaching and Learning of Current Undergraduate and Graduate Mathematics Students, in Morska, Janina & Rogerson, Alan (Eds) Building on the Past to Prepare for the Future, Proceedings of the 16th International Conference of The Mathematics Education for the Future Project, King's College, Cambridge, Aug 8-13, 2022 (pp. 12 – 17). Münster: WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872188.0.003
Nurnberger-Haag, J., Alexander, A. N., & Powell, S. R. (2021). What counts in number books? A content-domain specific typology to evaluate children’s books for mathematics. Mathematical Thinking and Learning, 23(2), 145-169.
Nurnberger-Haag, J., Singh, R., Wernet, J., Alexander, A. N. (2021). “Books I used as a child were mathematically incorrect”: Reasons to use children's shape-related books as a resource to improve MKT. International Electric Journal of Mathematics Education