Caroline onderzoekt als promovendus bij het lectoraat Co-Design hoe ‘future probing’ kan helpen om in complexe probleemsituaties tot alternatief handelen te komen door ‘pull to order’ te herkennen en benutten in plaats van weg te poetsen.
Promotie
Caroline Maessen verdedigt op 4 februari 2025 haar proefschrift "Probing Futures, Acting Today" waarin ze onderzoekt hoe organisaties alternatieve toekomsten kunnen verbeelden om dagelijkse toekomstvormende praktijken te veranderen om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
Haar fascinatie gaat uit naar leren en transformeren door ontwerpgericht onderzoek en een systemische kijk op praktijkvraagstukken. Bij het CoE Smart Sustainable Cities werkt ze aan complexe transitievraagstukken over de toekomst van de stad en hoe mensen daarin een aangenaam leven kunnen leiden dat bijdraagt aan een duurzame wereld.
"Zolang men blijft proberen te transformeren binnen de regels, procedures en huidige denkkaders, zal er weinig verrassends gebeuren. We hebben baanbrekende toekomstverbeelding nodig om verandering teweeg te brengen."
Het is haar visie dat kwalitatief goed onderwijs aansluit bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van lerenden. Als docent zet Caroline zich in om in het onderwijs meer flexibele ruimte te creëren om transdisciplinaire samenwerking mogelijk te maken waarbij studenten, docenten en onderzoekers samen met de praktijk leren en innoveren rondom maatschappelijke uitdagingen.
Expertises
- Future probing
- Leren innoveren
- Systemische ontwerpen
Publicaties
- Future probing een aanpak om adaptief te anticiperen op de toekomst
- Future probing Practices for exploring and anticipating far and near future uses of digital technologies
- The Media Battle : a Creative Pressure-Cooker for Connecting to the Professional Field
Nieuws
Promotieonderzoek: hoe vertaal je toekomstverkenning naar innovaties?
Veel organisaties en bedrijven vinden het belangrijk om te blijven innoveren. Maar hoe doe je dat: veranderen met oog op de toekomst? Daar doet Caroline Maessen promotie-onderzoek naar.