Lenny werkt als senior onderzoeker bij het lectoraat Co-design en als co-designer bij TLN (Teaching and Learning Network). Ze onderzoekt het ontwerpend vermogen van professionals in co-design projecten.
Ze is in 2022 gepromoveerd aan de TU Delft met haar proefschrift: Becoming a design professional through coping with value-based conflicts. Ze deed onderzoek naar hoe junior ontwerpers kunnen omgaan met waardenconflicten tijdens het samenwerken in de ontwerppraktijk. Na haar studie Industrieel Ontwerpen en Strategic Product Design aan de TU Delft werkte as onderzoeker, onderwijs ontwerper en docent aan de TU Delft en de Haagse Hogeschool. Daarnaast heeft ze ervaring in faciliteren van co-design workshops en lanceerde ze duurzaamheidsinitiatieven, zoals Apps for the Planet.
Expertises
- Waardenconflicten in co-design
- Ontwerpend vermogen van professionals
- Co-designen van onderwijs
Momenteel werkt ze in verschillende projecten waarbij ontwerpend vermogen een onderdeel is. In het project Pebbels onderzoekt ze het ontwerpend vermogen van Kinderfysiotherapeuten. Daarnaast is ze in het project CoVE Seed verantwoordelijk voor de codesign workshop en leren in regionale en internationale omgevingen. In het project SDGs in onderwijs denkt ze mee aan een model en tools om duurzaamheid in HU onderwijs te integreren. In een studio van het leernetwerk MOOOI heeft ze rijke leeromgevingen binnen de HU onderzocht. Bij TLN faciliteert ze het leernetwerk MOOOI en verschillende onderwijs ontwerptrajecten waaronder de onlangs afgeronde herontwerp van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid.
"Veel groepen in de samenleving zullen betekenisvolle innovaties wantrouwen, ondanks de goede intenties van ontwerpers. Co-design is een manier om waardenverschillen te bespreken en verschillende perspectieven mee te nemen in het ontwerpproces. "
Lenny van Onselen
Onderzoeker
Nieuws
Ontwikkeling toolbox kinderfysiotherapeuten ontvangt RAAK-MKB subsidie
Deze toolbox gaat inzicht geven in het denken en doen van ouders van baby's met een motorische ontwikkelingsachterstand.