Dr. Patricia Brouwer is als associate lector verbonden aan het lectoraat Werken in Onderwijs. Zij is gespecialiseerd in (praktijk)vraagstukken over samenwerken in opleidingsteams, docentprofessionalisering en toekomstbestendig leraarschap. Patricia werkt bij Teaching and Learning Network aan de professionalisering van HU-docenten en -onderzoekers.
Patricia promoveerde in 2011 op samenwerking in docententeams aan Universiteit Utrecht en is opgeleid als onderwijskundige/HRD (Universiteit Twente, 2006). Ze was senioronderzoeker bij Expertisecentrum Beroepsonderwijs en combineerde praktijkgericht onderzoek met een rol in het kennisverspreidingsprogramma voor het mbo.
"Ik wil met praktijkgericht onderzoek bijdragen aan het empoweren van onderwijsprofessionals in het beroepsonderwijs, zodat zij samen met collega’s, op een door onderzoek geïnformeerde manier hun praktijk kunnen verbeteren."
Patricia Brouwer
Patricia heeft een bijzondere belangstelling voor hoe docenten en opleidingsteams in het beroepsonderwijs zich optimaal kunnen ontwikkelen en op welke wijze de schoolorganisatie hieraan kan bijdragen. Onderwijskwaliteit en werkplezier zijn daarbij onderleggers. Patricia’s onderzoek doorsnijdt thema’s uit de lectoraten Werken in Onderwijs en Beroepsonderwijs en sluit aan op de HU en landelijke kennisagenda’s.
Expertises
- Samenwerken in opleidingsteams
- Docentprofessionalisering
- Toekomstbestendig leraarschap
Publicaties
- Adaptief vermogen van leraren en leidinggevenden Een vignettenstudie naar omgaan met verandering
- Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: hoe doe je dat? Een onderzoek naar kennisbenutting in de context van practoraten
- Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: hoe doen practoraten dat?
In de media
Leidraad: werken aan onderwijsverbetering in het mbo
Patricia Brouwer schreef met Anje Ros en in samenwerking met verschillende onderwijsprofessionals in opdracht van NRO de Leidraad: werken aan onderwijsverbetering in het mbo. De leidraad ondersteunt mbo-instellingen om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen. In een mbo-school als lerende organisatie verbeteren docenten, opleidingsteams en schoolleiders hun onderwijs op een onderbouwde en duurzame manier.
Lees verder