Dr. Peter Mesker werkt als hoofddocent en lerarenopleider bij Instituut Archimedes. Hij is als onderzoeker betrokken bij het lectoraat Duurzame Gemeenschappen.
Peter is geïnteresseerd in de professionele ontwikkeling van (beginnende) leraren op de grens van verschillende werelden, bijvoorbeeld tijdens interculturele of internationale ervaringen, of interdisciplinaire en interprofessionele samenwerkingsverbanden zoals een professionele leergemeenschap. Dergelijke grenservaringen kunnen leraren bewuster maken wat voor docent ze willen zijn of hen helpen als bruggenbouwer te functioneren in de school of hun vakgebied.
"Sleutelervaringen van beginnend docenten kwamen vaak uit ‘kleine’ alledaagse interacties tussen leraren en leerlingen"
Peter is gepromoveerd op een onderzoek waarbij een internationale stage als casus werd gebruikt om de professionele ontwikkeling van beginnende docenten te beschrijven. Centraal stonden grenservaringen tijdens de internationale stage en de doorwerking van deze ervaringen op de overtuigingen van de docenten in de inductiefase.
Expertises
- Wereldburgerschap
- Intercultureel & interdisciplinair leren
- Professionele leergemeenschap