Bruggenbouwers en grensverleggers
Om complexe maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden is het een voorwaarde dat professionals op school, in de wijk en rond het gezin goed samenwerken. Dit vraagt om innovatie van de bestaande infrastructuur waarbinnen professionals worden opgeleid. Hierbij is de koppeling met onderzoek, specifiek rondom het thema ‘boundary crossing’, essentieel.
Doel
Het doel van het project is het creëren en onderzoeken van deze innovatieve opleidings-en professionaliseringsinfrastructuur door het vormgeven van professionele leernetwerken (PLN’s) in Utrecht en Amersfoort.
Resultaten
Binnen een PLN wordt een leer-en onderzoeksomgeving gecreëerd waarin opleiden, professionaliseren, onderzoeken en innoveren verbonden zijn:
- Studenten uit het sociaalpedagogisch en educatieve domein werken samen aan complexe vraagstukken en tonen hun leeruitkomsten
- Opleiders vormgeven de (blended) leeromgeving binnen het PLN
- Praktijkprofessionals werken binnen het PLN aan de verbetering van hun eigen professioneel handelen
- Onderzoekers verwerven kennis met betrekking tot boundary crossen en de inhoudelijke vraagstukken waaraan binnen het PLN wordt gewerkt.
Podcast
Een leven, een verhaal, een kind, maar met bijvoorbeeld de leerkracht, de zorgcoördinator, de psycholoog, de wijkagent, de jongerenwerker, de pedagoog cirkelen er soms wel tien professionals om dat kind heen. Naast natuurlijk de eigen familie en allemaal kijken ze door hun eigen bril. In de serie Bruggenbouwers en Grensverleggers kijken we naar wat de raakvlakken zijn tussen al die professionals en wat ze van elkaar kunnen leren. De serie volgt drie verhalen uit de praktijk waarbij de verschillende partijen betrokken zijn
Met deze podcastserie willen we de dialoog op gang brengen over interprofessioneel samenwerken.
Looptijd
01 september 2022 - 31 augustus 2025
Projectnieuws en evenementen
Aanpak
De PLN’s zullen worden ontwikkeld door het uitvoeren van participatief actieonderzoek. Aan de hand van concrete casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van professionals (in opleiding) die deelnemen aan het PLN worden, kortcyclisch, de verschillende stappen van actieonderzoek doorlopen.
"Bruggen bouwen, ontschotten en verbinden."
Relevantie
Het project levert inzicht op in hoe je op een revolutionare wijze kan kijken naar het opleiden van professionals binnen het educatieve, pedagogische en sociale domein.
Samenwerking met kennispartners
We werken samen met onder andere: Academie Tien, Stichting Meerkring (Primair Onderwijs Amersfoort), SKA kinderopvang en KPOA (Katholiek Primair Onderwijs Amersfoort).
Cofinanciering
Financiering komt vanuit de HU-Profileringsmiddelen (Expertisegebied Samen Lerend).