Renske Schamhart stimuleert mensen om over de grenzen binnen hun eigen rollen en expertise te kijken om van elkaar te leren, samen te innoveren en met elkaar de zorg voor Jeugd te verbeteren. Dit doet zij met inhoudelijke passie vanuit verschillende rollen op het snijvlak tussen onderzoek, onderwijs en praktijk. Binnen het lectoraat Jeugd is zij projectleider van het Regionaal Leernetwerk Jeugd Utrecht. Verder werkt ze als coach en docent bij de bacheloropleiding Ecologische Pedagogiek.
Renske studeerde sociologie en onderwijskunde aan Wageningen University en werkte tien jaar in West-Afrika en Midden-Amerika op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Vervolgens werd zij in Nederland communicatietrainer en consultant. Sinds 2003 werkt ze in verschillende functies bij Hogeschool Utrecht. Tussen 2010 en 2012 leidde ze in opdracht van de provincie Utrecht een onderzoek naar Wraparound care.
Expertises
- Transformatie van het sociale domein
- Krachtgericht werken
- Interprofessioneel leren en samenwerken
Publicaties
- Elkaar helpen verantwoordelijkheid te nemen Samenwerken in een gedecentraliseerd jeugddomein
- Greep op wraparound care Eindrapport onderzoeksprogramma Wraparound care in de Utrechtse jeugdzorg
- Professionele instrumenten