Adaptief vermogen in navigeren naar toekomstbestendig leraarschap
Leraarschap van vandaag is veelzijdig en veelvormig. Expeditie Lerarenagenda onderzoekt hoe leraren, teams, scholen, opleidingen en beleid navigeren naar het toekomstig leraarschap van morgen. Adaptief vermogen staat in het onderzoek centraal. Ga mee op expeditie en ontdek hoe het adaptief vermogen van onderwijspersoneel, scholen, opleidingen en beleid versterkt kan worden.
Doel
De opdracht aan het team is onderzoek te doen naar de professionele kwaliteit van de leraar van vandaag en morgen. We zien leraarschap als een systeem van individuen en organisaties waarbij we de zeven thema’s van de Lerarenagenda 2013-2020 van de overheid (www.delerarenagenda.nl) met elkaar verbinden. Ons onderzoek is innovatief, doorkruist grenzen en zoekt onverwachte verbanden.
Resultaten
Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten.
"Ik ervaar soms als leraar alsof ik in een golfslagbad werk, waarbij ik telkens een nieuwe golf over me heen krijg waarop je moet reageren. Zoals de rekentoets die een tijd verplicht werd gesteld en het formatief toetsen die in de visie van onze school staat. Mijn reacties zijn: ga ik mee met de golf, wacht ik af, duik ik onder?"
Deelnemer stakeholdersbijeenkomst Expeditie Lerarenagenda
Looptijd
01 april 2020 - 01 april 2024
Aanpak
We bestuderen adaptief vermogen in de context van drie actuele vraagstukken:
- Jaar 1: Veranderend beroepsbeeld
- Jaar 2: Curriculumontwikkeling
- Jaar 3: Groeiende kansongelijkheid
We werken met zeven bouwstenen die zijn gericht op het krijgen van overzicht (wat gebeurt er al?), inzicht (hoe en wat werkt?) en vooruitzicht (werkt het overal?). Elke bouwsteen kijkt op een eigen manier naar het vraagstuk.
Betrokken HU-onderzoeker
Samenwerking met kennispartners
Het expeditieteam bestaat uit:
- Ditte Lockhorst, senior projectleider bij Oberon
- Patricia Brouwer, hogeschoolhoofddocent aan de Hogeschool Utrecht
- Monika Louws, universitair docent aan de Universiteit Utrecht
- Marieke van der Pers, postdoctoraal onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen Universiteit
- Bregje de Vries, lerarenopleider en onderzoeker bij de Vrije Universiteit Amsterdam
- Wouter Schenke, senior onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut
- Amber Walraven, universitair docent aan de universitaire lerarenopleiding aan de Radboud Universiteit Nijmegen