Care for Sexuality

Care for Sexuality
Gesprekken in een oncologisch traject focussen vooral op diagnose en behandeling. Zorgen over seksualiteit en intimiteit worden zelden besproken. Oncologische zorgprofessionals erkennen het belang van deze gesprekken, maar vinden het moeilijk om deze te voeren. Echter, het is essentieel dat patiënten hun zorgen rondom seksualiteit en intimiteit kunnen bespreken.

Doel

Het doel van dit project is het mogelijk maken en optimaliseren van het gesprek over seksualiteit en intimiteit in de oncologiespreekkamer, opdat beter in de behoeften van patiënten kan worden voorzien. Inzichten in de gesprekszorgen en -kansen worden opgenomen in een nieuw te ontwikkelen leeromgeving voor zorgprofessionals.

Resultaten

Om zorgverleners in de oncologische zorg te helpen bij gespreksvoering met patiënten over het thema seksualiteit ontwikkelen we momenteel de leeromgeving "Care for Sexuality" (C4S). Om ervoor te zorgen dat de leeromgeving optimaal aansluit bij de leerbehoefte van behandelaars en de gespreksbehoeften van patiënten, hebben we op verschillende manieren informatie verzameld.

We hebben twee focusgroepen gehouden met zorgverleners, om inzicht te krijgen in hun ervaringen met gesprekken over seksualiteit met patiënten en hun onderwijsbehoeften. Daarnaast hebben we twaalf interviews afgenomen met patiënten om behoeften, voorkeuren en ervaringen met betrekking tot gesprekken over seksualiteit met zorgverleners in kaart te brengen. Inmiddels zijn deze interviews uitgeschreven en geanalyseerd.

In de interviews geven patiënten vaak aan dat ze niet het gevoel hebben dat er ruimte is om het onderwerp zelf aan te kaarten, en vinden dat de zorgverlener degene moet zijn die het gesprek over seksuele gezondheid aangaat. Als het onderwerp vaker terugkeert, brengen patiënten het later makkelijker ter sprake. Patiënten geven ook aan dat er behoefte is aan het bespreken van het onderwerp op een manier waarop ook andere alledaagse zaken – zoals eten en slapen - besproken worden. Patiënten benadrukken het belang van zorgprofessionals die open vragen stellen. Bovendien geven patiënten aan dat het thema voor, tijdens en na de behandeling moet worden besproken.

De ontwikkeling van de leeromgeving is op dit moment in volle gang. We ontwerpen modules waarin zorgverleners o.a. leren hoe ze 1) het onderwerp kunnen introduceren; 2) het onderwerp niet anders te behandelen dan andere alledaagse zaken 3) hun eigen aannames of gedachten over het onderwerp minder de boventoon laten voeren. Dit doen we in samenwerking met een programmeur van Hogeschool Utrecht.

Looptijd

01 september 2023 - 01 oktober 2025

Aanpak

Er worden interviews gehouden met patiënten en focusgroepen met zorgprofessionals uit het consortium. De data die deze methoden opleveren worden geanalyseerd vanuit het discursief-psychologisch perspectief, waarbij wordt uitgegaan van het idee dat taal wordt gebruikt om handelingen te verrichten.

Betrokken HU-onderzoekers

Relevantie van het project

Dit project levert een leeromgeving voor zorgprofessionals die hiermee hun gespreksvoering over seksualiteit met patiënten kunnen verbeteren. Binnen dit project is doorwerking richting onderwijs op diverse manieren vormgegeven. Docent-onderzoekers participeren in het project. Studenten van de ‘Kunst van de dialoog’ en studenten van ‘Oncologische zorg’ worden d.m.v. onderzoeksminoren, stages en afstuderen betrokken.

Samenwerking met kennispartners

Amsterdam UMC, Borstkankervereniging Nederland (BVN), Erasmus MC, Flare Health, Flevoziekenhuis, Isala Zwolle, LUMC, Prostaatkankerstichting, Stichting Huisarts Adviesgroep Seksuele Gezondheid (SEKSHAG), Stichting Sick and Sex, Stichting Kanker.nl, Van Leeuwen Communicatie en Voor de Leeuwen (training en advies).

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Petra Sneijder

  • Hogeschoolhoofddocent
  • Lectoraat: Sociale Interactie in de Publieke Ruimte