Suzanne de Bakker

Suzanne de Bakker

Docent-onderzoeker
Dr. Suzanne de Bakker is hogeschoolhoofddocent Duurzaamheid in het Economisch Onderwijs, bij het lectoraat Marketing & Customer Experience. Haar onderzoek focust op de rol van duurzaamheid in het economisch domein, welke thema’s hierbij van belang zijn en welke skills nodig zijn voor de transitie naar een duurzame samenleving. Inzichten vanuit de sociale psychologie en gedragseconomie spelen hierbij een belangrijke rol.

Als hoofddocent is Suzanne ook verbonden aan en bij het Instituut Marketing & Commerce. Hiervoor was ze hoofddocent Behavioural Communication bij het Instituut voor Communicatie (HU) en docent Corporate Communicatie bij de Communicatiewetenschap (UvA), waar ze in 2006 promoveerde op informatie-overload onder medewerkers.

In april 2017 is haar boek ‘Contentmarketing’, het eerste hbo-studieboek over contentmarketing, verschenen bij Noordhoff Uitgevers. Daarnaast verzorgt ze regelmatig workshops en cursussen over gedragsverandering, contentmarketing, inhakers en influencers.

Expertises

  • Gedragsverandering, duurzaam gedrag
  • Sociale media engagement
  • Contentmarketing

Publicaties

  • Merken in maatschappelijke discussie Sommige bedrijven willen hardop meepraten op sociale media, andere worden ongewenst middelpunt van maatschappelijke polemiek
    • Suzanne de Bakker
    • Lectoraat: Communicatie in Digitale Transitie
    • Andersoortige materiaal
    • 2021
  • Inhakers met een twist Match tussen moment, merk en inhaker
    • Suzanne de Bakker
    • Lectoraat: Communicatie in Digitale Transitie
    • Andersoortige materiaal
    • 2018
  • The Network is the Message Fase 2A: Meten is nog niet weten
    • Gerrita van der Veen, Suzanne de Bakker, Anita Cox, Anne-Lise Kamphuis, Robert-Jan Mast, Aletta Smits, Ronald Voorn, Thijs Waardenburg, Lotte Willemsen, Karlijn Boddeus, Komala Mazerant
    • Lectoraat: Human Experience & Media Design
    • Rapport
    • 2018

Projecten

  • Care for Sexuality
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren, Communicatie in Digitale Transitie
    • 1 september 2023 - 1 oktober 2025
    Care for Sexuality
  • CoPain
    • Lectoraten: Communicatie in Digitale Transitie, Human Experience & Media Design, Leefstijl en Gezondheid
    • 1 april 2022 - 31 maart 2024
    CoPain
  • Samen
    • Lectoraten: Co-Design, Communicatie in Digitale Transitie, Duurzame Gemeenschappen, Nieuwe Energie in de Stad
    • 1 april 2022 - 23 december 2023
    Gebiedsgericht SLIM

In de media

Merken met een mening (podcast)

Op sociale media haken bedrijven niet alleen in op de actualiteit, maar sluiten zich ook aan bij maatschappelijke en politieke bewegingen, zoals Black Lives Matter en feminisme. Hebben we bedrijven meegesleurd in ons meningenklimaat? Wat zijn de risico’s voor bedrijven? En zitten consumenten hier eigenlijk wel op te wachten? In deze aflevering verwonderen 'de Mediadoctoren' zich over merken met een mening.

Beluister de podcast

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Suzanne de Bakker

Suzanne de Bakker

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraten: Communicatie in Digitale Transitie, Marketing en Customer Experience