CoPain
Behandelaars geven aan dat veel patiënten terughoudend zijn in het bespreken van de psychologische en sociale oorzaken van hun pijn en de beperkingen die zij daarbij ervaren. Onderzoek naar behandelgesprekken wijst uit dat patiënten voortdurend weerleggen dat hun klacht ‘tussen de oren’ zou zitten. Dit is een voorbeeld van een ‘gesprekszorg’ in de interactie over chronische pijn. Het blijkt dat de zorgprofessional vaak onvoldoende inzicht heeft in de manier waarop patiënten met chronische pijn communiceren en de effecten van de eigen communicatiepraktijken. Hierdoor sluit de zorgprofessional te weinig aan bij deze doelgroep. Gevolg hiervan is dat er onvoldoende contact gemaakt wordt met de patiënt. Dit leidt er mogelijk toe dat de doeleinden van de behandeling niet gehaald worden.
Resultaten
Vanuit het lectoraat Communicatie in Digitale Transitie is hiervoor de digitale leeromgeving CoPain gemaakt. In de CoPain leeromgeving kun je oefenen met verschillende modules, die te maken hebben met het communiceren over chronische pijn. De modules hebben geen specifieke volgorde. De oefeningen zijn gebaseerd op patiënt-behandelaar interacties, waarbij jij, de deelnemer, altijd het perspectief aanneemt van de behandelaar. Er zijn verschillende gespreksmodules uitgewerkt.
Modulen
Gesprekzorgen
Dit is de introductiemodule van de leeromgeving. In deze module leer je wat gesprekszorgen zijn en hoe je hiermee om kunt gaan.
Erkennen van de pijnervaring
Een belangrijke communicatieve vaardigheid voor behandelaars is het erkennen van de pijnervaring van de patiënt, zodat deze zich serieus genomen voelt.
Verkennen van biopsychosociale factoren
Pijn is het resultaat van een complexe, dynamische interactie tussen (neuro)biologische, psychologische en sociale factoren. Hoe kun je deze factoren samen met de patiënt verkennen?
Ontlokken patiëntperspectief
Door het ontlokken van het patiëntenperspectief kom je meer te weten over de achtergrond en de visie van de patiënt op de pijnklachten.
Hoe werkt de leeromgeving?
De module ‘Gesprekszorgen’ is de introductiemodule op de leeromgeving CoPain. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van oefeningen, maar juist van observatie. Deze module leert je het taalgebruik van zowel patiënten als behandelaars te duiden en belemmeringen in het gesprek te herkennen. Hierdoor begrijp je beter waarom de vaardigheden die centraal staan in de CoPain leeromgeving zo belangrijk zijn.
In de andere modules kun je oefenopdrachten maken die belangrijke vaardigheden in het gesprek aanleren, namelijk ‘Ontlokken van het patiëntperspectief, ‘erkennen van de pijnervaring’ en ‘verkennen van biopsychosociale factoren’. In elke module staat een korte inleiding van het onderwerp en een overzicht van alle leerdoelen uit de module. Ook krijg je een aantal vragen waarbij je zelf alvast kunt nadenken over hoe jij de verschillende vaardigheden al behandelt in de praktijk (of juist nog niet).
Vervolgens klik je op ‘Start oefening’, waarbij je een introducerend fragment zult zien. Vervolgens begin je met Oefening 1 en loop je steeds alle oefeningen door. In de oefening krijg je steeds een vraag te zien, met twee antwoordopties (scenario’s). Na het maken van een keuze, wordt het gekozen scenario afgespeeld met een filmpje. Vervolgens krijg je feedback te zien op je gekozen antwoord. Mocht je voor een optie hebben gekozen die niet helemaal past in de interactie, dan krijg je ook nog een filmpje met het andere scenario te zien, voordat je verder kan gaan.
Zo doorloop je de oefeningen. Als alle oefeningen zijn doorlopen kun je een samenvatting vinden, met weer een aantal reflecterende vragen die betrekking hebben op de werkpraktijk. Vervolgens kun je weer kiezen om met een andere module te oefenen.
Je kunt je vrij bewegen in de modules door gebruik te maken van de navigatie in de linkerblokken. De kleur geeft aan waar je bent in de leeromgeving, maar je kunt altijd terug naar de vraag, bijvoorbeeld als je nog het foute antwoord zou willen zien.
Looptijd
01 april 2022 - 31 maart 2024
Cofinanciering en samenwerkingspartners
CoPain is een leeromgeving gemaakt door het lectoraat Communicatie in Digitale Transitie, en mede mogelijk gemaakt door RAAK MKB-financiering van regieorgaan SIA en medewerking van een groot consortium van fysiotherapeuten en andere zorgprofessionals. De leeromgeving is bedoeld voor fysiotherapeuten die meer willen weten over gespreksvoering met patiënten met chronische pijn en hierin vaardigheden willen ontwikkelen.