De Veranderkaleidoscoop

afbeelding van de verander-kaleidoscoop
Het onderwijs wordt voortdurend vernieuwd, maar niet altijd met succes. De klassieke projectrespons blijkt vaak inadequaat in complexe innovatieprocessen. Echter, een alternatieve verandermethodiek ontbreekt. In dit project ontwikkelen we een overzicht aan verandertechnieken voor complexe onderwijsinnovaties, weergegeven in de Veranderkaleidoscoop. 

Doel

Doel van dit onderzoek was om een veranderrepertoire te ontwikkelen voor onderwijsinnovatie, door samen met veranderaars uit het hbo te onderzoeken welke aanpak, interventies en tactieken veranderaars inzetten en welke onderliggende mentale modellen aan die keuzes ten grondslag liggen.

Resultaten

De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in wat we noemen ‘de Veranderkaleidoscoop’. De Veranderkaleidoscoop is:
een denkmodel waarmee je 
kunt onderzoeken hoe je invloed uitoefent als veranderaar, waar nog 
ontwikkelruimte zit en 
welke aspecten ten grondslag liggen aan dat repertoire. 

Looptijd

01 september 2020 - 01 september 2022

Aanpak

Ontwerponderzoek, waarin:
(1) door middel van diepte-interviews is onderzocht welke interventies, tactieken en mentale modellen veranderaars inzetten
(2) in een aantal rondes met veranderaars een denkmodel is ontwikkeld, de Veranderkaleidoscoop

 

Betrokken HU-onderzoekers

  • Remco Coppoolse | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering
    Remco Coppoolse
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs
  • Cok Bakker
    • Lector
    • Lectoraat: Normatieve Professionalisering

Samenwerking met kennispartners

Inholland, Windesheim, Haagse Hogeschool, NHL/Stenden, Hogeschool Rotterdam,  Artez, Avans Hogeschool.

Leidersonderwijsinnovaties.nl

 

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Remco Coppoolse | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering

Remco Coppoolse

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs