IMPACT: Immuunfunctie in perioperatieve training bij kanker

man rent op trap

Patiënten met kanker in het spijsverteringskanaal die een zware operatie moeten ondergaan kunnen zich fysiek voorbereiden door te trainen en hun fitheid te verbeteren. IMPACT (Immunity in Preoperative Perioperative Practice) onderzoekt hoe we de invloed van deze training op de immuunfunctie kunnen meten.

Doel

Het doel van dit onderzoek is om uitkomstmaten te identificeren die de effecten van fysieke training op het immuunsysteem in kaart kunnen brengen, welke ook relevant zijn voor oncologiefysiotherapeuten. Hiermee kan in de toekomst perioperatieve training beter worden gepersonaliseerd.

Resultaten

Zie de pagina van promovendus Anne de Hoop voor de eerste publicaties op dit onderwerp.

Looptijd

01 januari 2020 - 31 december 2025

Aanpak

Dit promotieonderzoek bevat verschillende onderdelen:

• Systematisch literatuuronderzoek
  • Een cohort-onderzoek naar het verloop van immuunmarkers tijdens oncologische behandeling
  • Kwalitatief onderzoek naar gedachten en ideeën van oncologie fysiotherapeuten omtrent immuunfunctie
  • Onderzoek naar constructvaliditeit en bruikbaarheid van een vragenlijst voor ‘immuunfitheid’

Stage mogelijkheden en afstudeeronderzoek

Bachelor- en masterstudenten van opleidingen gerelateerd aan dit onderwerp worden uitgenodigd om een onderzoek te doen binnen dit project. Neem contact op met Anne de Hoop om te vragen naar de mogelijkheden.

Betrokken HU-onderzoekers

Anne de Hoop
    • Promovendus
    Marc Teunis
    • Associate lector
    Cyrille Krul
    Raymond Pieters
    Cindy Veenhof
    Karin Valkenet
    • Onderzoeker

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Anne de Hoop

• Promovendus