NETLINc - GeNETwerkt Leren als driver voor INnovatief Hoger Onderwijs

Het hoger onderwijs heeft een belangrijke rol in het oppakken van complexe vraagstukken in voortdurende wisselwerking met de maatschappij. Met een interdisciplinair consortium onderzoeken we hoe genetwerkt leren het innovatief vermogen van hogeronderwijsinstellingen kan versterken. 

 

Genetwerkt leren
Bron: Clarisse Croset, Unsplash

Doel

Met dit project willen we 

  • begrijpen wat het innovatief vermogen van hogeronderwijsinstellingen behelst;
  • begrijpen welke karakteristieken en condities ‘genetwerkt leren’ bevorderen (met 'genetwerkt leren' bedoelen we leren in, tussen en over organisaties heen);
  • onderzoeken wat het effect is van dit ‘genetwerkt leren’ op het innovatief vermogen van hoger onderwijsinstellingen. 

Resultaten

  • Een Innovative Capacity Framework dat gedurende het project wordt verfijnd en aangepast;
  • Kennis over en toepassingen van genetwerkt leren die de innovatieve capaciteit van hogeronderwijsinstellingen bevorderen.

Looptijd

01 augustus 2023 - 01 augustus 2027

Aanpak

Bij dit project bestuderen we condities en mechanismen op het niveau van het individu, het netwerk en de organisatie. De hoofdvraag wordt beantwoord door middel van vier deelstudies in twee fasen. 

  • Fase 1: Exploratief onderzoek
    • Studie 1: Integratieve literatuur review en praktijk review, resulterend in het Innovative Capacity Framework
  • Fase 2: Empirisch onderzoek
    • Studie 2: Casusonderzoek vanuit een netwerk-perspectief
    • Studie 3: Casusonderzoek vanuit organisatie-perspectief
    • Studie 4: Leernetwerk dat op basis van de resultaten uit Studie 1, 2 en 3 praktijkverbeteringen onderzoekt door middel van interventiestrategieën en kleine experimenten.

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners

Het lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs (HU) is penvoerder van een consortium met hogescholen Saxion, Fontys, Zuyd en Universiteit Utrecht, Universiteit Twente en Open Universiteit

Cofinanciering

Het project wordt gesubsidieerd door NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) als onderdeel van het programma Grote vragen van Hoger Onderwijs.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Foto Kristin Vanlommel

Kristin Vanlommel

  • Lector
  • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs