NETLINc - GeNETwerkt Leren als driver voor INnovatief Hoger Onderwijs
Het hoger onderwijs heeft een belangrijke rol in het oppakken van complexe vraagstukken in voortdurende wisselwerking met de maatschappij. Met een interdisciplinair consortium onderzoeken we hoe genetwerkt leren het innovatief vermogen van hogeronderwijsinstellingen kan versterken.
Doel
Met dit project willen we
- begrijpen wat het innovatief vermogen van hogeronderwijsinstellingen behelst;
- begrijpen welke karakteristieken en condities ‘genetwerkt leren’ bevorderen (met 'genetwerkt leren' bedoelen we leren in, tussen en over organisaties heen);
- onderzoeken wat het effect is van dit ‘genetwerkt leren’ op het innovatief vermogen van hoger onderwijsinstellingen.
Resultaten
- Een Innovative Capacity Framework dat gedurende het project wordt verfijnd en aangepast;
- Kennis over en toepassingen van genetwerkt leren die de innovatieve capaciteit van hogeronderwijsinstellingen bevorderen.
Looptijd
01 augustus 2023 - 01 augustus 2027
Aanpak
Bij dit project bestuderen we condities en mechanismen op het niveau van het individu, het netwerk en de organisatie. De hoofdvraag wordt beantwoord door middel van vier deelstudies in twee fasen.
- Fase 1: Exploratief onderzoek
- Studie 1: Integratieve literatuur review en praktijk review, resulterend in het Innovative Capacity Framework
- Fase 2: Empirisch onderzoek
- Studie 2: Casusonderzoek vanuit een netwerk-perspectief
- Studie 3: Casusonderzoek vanuit organisatie-perspectief
- Studie 4: Leernetwerk dat op basis van de resultaten uit Studie 1, 2 en 3 praktijkverbeteringen onderzoekt door middel van interventiestrategieën en kleine experimenten.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Het lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs (HU) is penvoerder van een consortium met hogescholen Saxion, Fontys, Zuyd en Universiteit Utrecht, Universiteit Twente en Open Universiteit.
Cofinanciering
Het project wordt gesubsidieerd door NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) als onderdeel van het programma Grote vragen van Hoger Onderwijs.