Trojaanse paarden in waarderingssystemen (THIEA)
In veel EU-landen, waaronder Nederland en België, groeit de aandacht voor het verbeteren van de toegang tot de arbeidsmarkt voor jongeren met specifieke ondersteuningsbehoeften. Ondanks beleidsinspanningen de afgelopen vijftien jaar blijft de kloof in werkgelegenheid voor mensen met een beperking groot. Vooral de overgang van school naar werk is vaak een uitdaging. Om deze doelgroep de kans te geven hun vaardigheden te ontwikkelen in een reguliere werkomgeving, is een vernieuwde kijk op de waarde en talenten van deze jongeren nodig. Daarom worden binnen dit project twee innovatieve zorg-werk-leerprogramma’s opgeschaald, met behulp van actieonderzoek.
Doel
Dit project richt zich op het ontwikkelen van gedeelde vaardigheden door het verbeteren van de integratie tussen diensten en het bevorderen van nauwe samenwerking tussen professionals, zorgontvangers en mantelzorgers. Het uiteindelijke doel is een duurzame en inclusieve leer- en werkomgeving, waarin jongeren met specifieke ondersteuningsbehoeften zich optimaal kunnen ontwikkelen en hun plek in de maatschappij kunnen vinden.
Resultaten
Dit project draagt bij aan een inclusieve samenleving waarin jongeren met specifieke ondersteuningsbehoeften zich succesvol kunnen ontwikkelen in reguliere banen of onderwijsprogramma's. Middels initiatieven zoals het creëren van inclusieve werkplekken en job carving (het aanpassen van werkrollen aan individuele talenten) kunnen deze jongeren actief bijdragen aan hun omgeving. Samen met regionale mkb’s en professionals worden inclusieve praktijken bevorderd. Zo wordt in de stad Apeldoorn bijvoorbeeld een routekaart ontwikkeld voor een duurzaam zorg-werk-leerecosysteem. Tegen 2026 zullen publicaties en een handleiding beschikbaar zijn om deze benadering breder toe te gaan passen in de praktijk.
- 170 jongeren worden betrokken in actieve werkplaatsen. Dertig jongeren krijgen een vaste werkplek en twintig jongeren zullen praktijkcertificaten behalen.
- Vijfendertig professionals in de zorg en het onderwijs onderzoeken zorg-werk-leer transities.
- Verschillende welzijnsorganisaties worden ondersteund bij het creëren van een gezond ecosysteem waarin zorg, werk en leren samenkomen.
- Middels dit project worden ten minste twintig regionale MKB-bedrijven aangespoord om inclusieve praktijken te adopteren.
Looptijd
01 januari 2025 - 21 december 2026
Aanpak
Door twee innovatieve zorg-werk-leerbenaderingen te combineren, worden professionals en jongeren met specifieke ondersteuningsbehoeften samengebracht in zogenaamde transitie-arena's. Dit zijn speciale leer- en werkomgevingen waarin zij gezamenlijk werken aan hun sterke punten en integratie in reguliere banen. Het project bevordert de samenwerking tussen zorg- en onderwijsprofessionals, jongeren en hun mantelzorgers om deze doelen te realiseren. In totaal zullen 170 jongeren actief betrokken worden op de werkvloer, vijfendertig professionals getraind worden en ten minste twintig regionale mkb’s zullen inclusieve werkpraktijken zoals job carving implementeren.
Impact voor het onderwijs
Hogeschool Utrecht integreert de projectresultaten in het curriculum om inclusief onderwijs voor toekomstige leraren en sociaal werkers te versterken. Door belangrijke leermomenten en uitdagende situaties uit de transitie-arena’s als casestudy’s te gebruiken, krijgen studenten de kans om praktische vaardigheden te ontwikkelen. Zo leren zij hedendaagse uitdagingen in inclusief onderwijs, dat ruimte biedt voor diverse leervragen en behoeften, beter aan te pakken en zich optimaal voor te bereiden op hun beroepsrollen.