De ontwikkeling van het nieuwe praktijkvak Technologie en Toepassing

Auteurs Gerald van Dijk, Marijn van Nijhuis, Geertje Damstra
Publicatiedatum 2022
Lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Gedurende drie schooljaren is de implementatie van het praktijkgerichte programma ‘Technologie en Toepassing’ in de theoretische leerweg van het VMBO (T&T) onderzocht en ondersteund. Gebleken is dat T&T mogelijkheden schept om leerlingen voor techniek te interesseren en om de werelden van school en daarbuiten met elkaar te verbinden. De implementatie van het vak laat echter nog veel te wensen over. T&T doet een zwaar beroep op de vakinhoudelijke en vakdidactische expertise van leraren. Dit heeft te maken met de breedte van het vak, met doelstellingen die niet altijd makkelijk verenigbaar zijn, en met het feit dat veel technologie uitdagend is voor gebruik in schoolklassen, en ook snel verandert. Deze combinatie maakt dat het vak alleen succesvol kan zijn als leraren over specifieke expertise beschikken. Er is inmiddels een infrastructuur opgetuigd om die expertise te ontwikkelen. We laten in dit rapport zien hoe deze infrastructuur en de landelijke regelgeving nog zouden moeten worden doorontwikkeld om T&T tot bloei te laten komen.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Gerald van Dijk | onderzoeker | Lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs
    Gerald van Dijk
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
  • afbeelding van Marijn van Nijhuis
    Marijn van Nijhuis
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
  • Geertje Damstra| onderzoeker | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs
    Geertje Damstra
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs

Taal Nederlands
Trefwoorden vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs), praktijkvakken, Technologie en Toepassing

Gerald van Dijk

Gerald van Dijk | onderzoeker | Lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Gerald van Dijk

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs