Inductietrajecten in het mbo: wat vinden zij-instromers er zelf van?

Auteurs Edy van Renselaar, Patricia Brouwer, Mieke Koeslag-Kreunen, Elly de Bruijn
Gepubliceerd in ORD 2023 Kans op balans: Abstractboek
Publicatiedatum 2023
Lectoraat Werken in Onderwijs
Soort publicatie Lezing

Samenvatting

In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) worden vooral voor de beroepsgerichte vakken zij-instromers ingezet als docent omdat zij actuele kennis en vaardigheden uit het werkveld hebben. Veel van deze zij-instromers verlaten het onderwijs alweer binnen drie tot vijf jaar wat bijdraagt aan het actuele lerarentekort. Inductietrajecten ondersteunen startende docenten bij de spanningen die zij ervaren in hun nieuwe beroep en kunnen zorgen voor meer welzijn en minder uitval. Deze interviewstudie heeft als vraagstelling: hoe ervaren zij-instromers staande inductietrajecten wat betreft hun beroepsidentiteitsontwikkeling, leerprocessen, passende begeleiding en co-creatie? Vier mogelijk werkzame elementen in inductietrajecten geïdentificeerd in eerder onderzoek, zijn benut als startpunt voor interviews met acht zij-instromers in het mbo. Deze elementen zijn: 1) de ontwikkeling van de beroepsidentiteit van de zij-instromer, 2) leerprocessen van volwassenen, 3) co-creatie van inductietrajecten en 4) begeleiding op maat. De interviewdata zijn thematisch geanalyseerd volgens de directed content analysis aanpak. In deze ronde tafel vragen we de deelnemers kritisch mee te kijken naar de interpretatie van de data.

Downloads en links

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in ORD 2023 Kans op balans: Abstractboek
Trefwoorden zij-instromers, inductietrajecten, middelbaar beroepsonderwijs (mbo)
Paginabereik 196-199

Edy van Renselaar

Edy van Renselaar

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Werken in Onderwijs