Ook auto’s op zonne-energie bij Utrechtse Jaarbeurs
Op 6 december nam Jaarbeurs energieopwekkende parkeeroverkappingen in gebruik die samen ruimte bieden voor 20 elektrische auto’s en laadpalen. Het is een uitbreiding van Smart Solar Charging, een lokaal initiatief waarvan de HU partner is. Eerder kreeg de HU al bedrijfsauto’s die werken met Smart Solar Charging.
De Smart Solar Charging zonnecarports bij de Jaarbeurs zijn een proefopstelling, om ervaringen op te doen voor het combineren van duurzame energie en mobiliteit in de regio. In de toekomst kunnen bewoners van het gebied gebruik kunnen maken van elektrische deelauto’s bij de zonnecarports. De plaatsing van de carports sluit aan bij een reeks ontwikkelingen in het realiseren van een slim en duurzaam energiesysteem op wijkniveau. De ambitie is om uiteindelijk 25.000 m2 zonnepanelen te koppelen aan duizend laadpunten in verschillende Utrechtse gemeenten.
Duurzame bedrijfsauto's
In juni 2017 werd het concept reeds op kleine schaal uitgerold op het Utrecht Science Park (USP), waar Hogeschool Utrecht gevestigd is. Het USP had al veel zonnepanelen en de HU gebruikte al elektrische bedrijfsauto’s. Daarom was het eenvoudig om aan de pilot mee te doen. Het lectoraat Co-Design van de HU is bovendien betrokken bij het opschalen en uitrollen van dit project binnen de regio. Ook past verantwoord energieverbruik en duurzaam gedrag goed bij de doelstelling van de HU, om bij te dragen aan de kwaliteit van leven in onze stedelijke omgeving.
Smart Solar Charging consortium
Het project Smart Solar Charging wordt uitgevoerd door een consortium onder leiding van penvoerder Utrecht Sustainability Institute en technisch projectleider LomboXnet. In het consortium werken verder Last Mile Solutions, We Drive Solar, New Solar, The People Group, Jedlix en Stedin samen met Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht. De realisatie van de proeftuin bij Jaarbeurs wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Utrecht, provincie Utrecht, Jaarbeurs, Energiefonds Utrecht, Scholt Energy Services en Economic Board Utrecht. Het project is mogelijk dankzij een subsidie van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Kansen voor West II, dat gericht is op het versterken van de regionale concurrentiekracht en het vergroten van de werkgelegenheid.