Slimme zolen: innovatieve oplossing voor diabetespatiënten

slimme zolen

1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes. Een kwart van hen ontwikkelt voetwonden. Hogeschool Utrecht (HU) werkt aan een innovatieve oplossing: slimme inlegzolen die waarschuwen als er iets misgaat in de schoen.

Traditionele behandelingen van diabetesvoeten, zoals negen maanden in het gips, werken wel, maar beperken de mobiliteit van patiënten. "Fietsen, boodschappen doen of de hond uitlaten wordt daardoor lastig”, aldus Rik Lafeber, docent-onderzoeker aan Hogeschool Utrecht. “Die behandeling is ook erg prijzig en duurt lang. Wij hopen door onze slimme zolen vaker te voorkomen dat mensen in de gipskamer terechtkomen. De zolen meten constant de druk en zullen meteen waarschuwen bij problemen", legt hij uit. “Dit maakt snelle interventie mogelijk en voorkomt verdere complicaties.”

Toegankelijk en betaalbaar

Bestaande apparatuur voor drukmeting is duur en onhandig. De HU ontwikkelt een betaalbare, dunne en draadloze inlegzool die eenvoudig in de schoen past en data doorgeeft aan een app. Zo kunnen patiënten real-time hun voetgezondheid monitoren zonder grote apparaten mee te hoeven dragen.

Onderzoek en educatie

Het project, uitgevoerd in samenwerking met UMC Utrecht, PodoPrinter en de Diabetesvereniging Nederland, biedt ook leermogelijkheden voor studenten. "Onze honoursstudenten willen zichzelf verder ontwikkelen en tegelijkertijd mensen helpen", zegt Lafeber. Studenten werktuigbouwkunde, electrical engineering en technische bedrijfskunde doen in dit project ervaring op met de nieuwste sensortechnologie in de gezondheidszorg.

Toekomstperspectief

"We zijn nog volop aan het ontwikkelen, maar ik ben overtuigd dat we een oplossing vinden die diabetespatiënten mobieler en zelfstandiger maakt", aldus Lafeber. De slimme zolen kunnen ook de zorgkosten verlagen door minder gipsbehandelingen nodig te maken en de kwaliteit van leven voor patiënten verbeteren.

Bekijk de hele HU Story 'Slimme zolen' hier.