Studentenproject Open-ICT: chip met patiëntinformatie kan levens redden op de ambulance

ambulance

Stel, er gebeurt iets en je hebt een ambulance nodig. Je hebt een allergie of gebruikt medicijnen, maar het ambulancepersoneel weet dat niet en jij bent niet in staat ze dat te vertellen. Dan kunnen ze verkeerde behandelkeuzes maken. Wat als je dat soort informatie nou bij je zou dragen? Met dat idee gingen studenten van de opleiding Open-ICT aan de slag. Het resultaat: de Secure Medical Information Chip.

Op de Secure Medical Information Chip past alle relevante, medische informatie die een ambulancemedewerker nodig zou kunnen hebben in geval van nood. De chip is handig verwerkt in een wearable; een ketting. Met de gebouwde applicatie is de chip eenvoudig uit te lezen door behandelaars.

Dit is geen oplossing voor een denkbeeldig probleem. Studenten die hielpen de chip te ontwerpen, spraken daarvoor met professionals van het UMC Utrecht. Die gaven aan dat er bij hen jaarlijks twee tot vier doden vallen door zo’n situatie. Het zal nog vaker voorkomen dat niet de optimale zorg geleverd wordt bij gebrek aan de juiste patiëntinformatie waardoor een patiënt niet de optimale behandeling krijgt, met alle (gezondheids)gevolgen van dien.

Turku, Finland

De studenten werkten in het project samen met studenten van de Finse Turku University of Applied Sciences. Hoe komt zo’n internationale samenwerking tot stand? Docent Robert van Seeters: “Open-ICT is een bijzondere studie, waar weinig theorie wordt gegeven en het leren vooral in de praktijk gebeurt, met al heel vroeg in de studie praktijkopdrachten van echte bedrijven. De opleiding in Turku werkt op vergelijkbare wijze, dus een samenwerking lag voor de hand. Een collega is daar jarenlang docent geweest en had dus de nodige contacten.” En dus ging één groep in Finland en één in Nederland aan de slag. Student Sven Loeve was de link tussen beide teams.

Bloedgroep onbelangrijk

Sven: “Toen we begonnen, hadden we geen idee hoe de huidige systemen lopen. We hebben veel moeten bijleren. Bijvoorbeeld dat ambulancediensten los werken van de ziekenhuizen, met gescheiden systemen. Ook moesten we onderzoeken welke informatie de ambulances eigenlijk nodig hebben. De bloedgroep lag voor de hand maar die blijken ze dus helemaal niet nodig te hebben; daar is een snelle test voor die ze zelf altijd uitvoeren. Wat ze eerst willen, is iemands naam, leeftijd en de contactgegevens van een naaste. En dan: mogelijke allergieën, medicatie en eventuele implantaten.”

Privacy, privacy, privacy

Medische informatie wordt nu al verzameld in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD), maar deze is niet altijd toegankelijk. Zorgpersoneel is vanwege de privacywetgeving zeer terughoudend met het openen van persoonlijke eigendommen zoals portemonnee en telefoon, en zonder BSN-nummer kun je de EPD niet inzien. Een nieuwe oplossing is dus nodig - maar brengt net zo goed privacy-uitdagingen met zich mee. “Er zijn er honderden!”, zegt Sven enthousiast en bepaald niet ontmoedigd. “Elk stukje data dat we hopen binnen te krijgen van patiënten, wordt binnenstebuiten gekeerd om aan alle privacyaspecten te voldoen. Ook voegen we een stevige encryptie toe aan onze applicatie. Ik zorg dat het product uiteindelijk aan alle privacy-eisen voldoet.”

Startup: ERIA

ERIA logoVoor Sven stopt het project niet aan het eind van zijn studie: hij heeft besloten er een startup voor op te richten onder de naam ERIA. Hij heeft hier al gesprekken voor gevoerd met het UMC Utrecht en de RAVU, de Regionale Ambulancezorg Voorziening Utrecht. “Ze zijn heel geïnteresseerd. Er ligt inmiddels een Minimum Viable Product (MVP). Deze voldoet nog niet aan alle regelgeving, maar werk al wel zodanig dat we demonstraties kunnen geven aan geïnteresseerden.”

Open-ICT

ICT-student Sven leert inmiddels dus ook van alles over de zakelijke aspecten van innoveren. “Wij noemen dat verdiepend leren: de route volgen die je leertraject je op stuurt”, vertelt Robert. “We moedigen bij Open-ICT studenten aan hun ideeën verder te brengen en hebben daar ook de kennis voor in huis. Daarin onderscheiden we ons van andere opleidingen. Het leidt tot veel studentbetrokkenheid, veel enthousiasme.” Sven kan dat beamen: “Ik zie het bij veel medestudenten; die gaan keihard als ze de kansen en mogelijkheden die ze zien ook werkelijk kunnen oppakken.”

UtrechtInc

Sven Loeve is zijn startup begonnen onder de vlag van UtrechtInc, de Startup incubator op het Utrecht Science Park die studenten, onderzoekers en tech-ondernemers helpt hun idee voor een schaalbaar bedrijf te realiseren. Sven: “Ze zijn daar ontzettend gedreven en hebben veel kennis in huis. Ik raad elke student met een businessplan aan bij ze langs te gaan.”

Sven zoekt momenteel nog versterking voor zijn team. Heb jij relevante, technische of zakelijke kennis in huis en ben je geïnteresseerd? Neem contact op met Sven en ERIA, via info@eria-lifesystems.com.