Na de opleiding
ALPO leidt je op tot academische leraar primair onderwijs én onderwijswetenschapper. Met het behalen van een universitair diploma laat je zien dat je over academisch werk- en denkniveau beschikt. Met je pabo-diploma kun je aan de slag in de beroepspraktijk als leerkracht. Omdat je tijdens je opleiding stage loopt, doe je gelijk werkervaring op.
Wat kan ik worden met ALPO?
Je mag lesgeven in alle klassen van het basisonderwijs. Naast dat je leerkracht bent in een groep, ben je kartrekker in de school. Vanuit je theoretische kijk op onderwijs kun je bijvoorbeeld de resultaten van de school analyseren en een beleidsplan schrijven om de resultaten te verhogen.
Als onderwijskundig adviseur help je scholen met het toepassen en integreren van nieuwe onderwijsconcepten zoals het invoeren van een nieuwe lesmethode of het als team werken aan thema’s als toetsing, feedback geven aan leerlingen en pesten. Omdat je in de opleiding zowel de praktijk als de theorie hebt leren kennen, kun jij bij uitstek scholen adviseren vanuit een sterk wetenschappelijk fundament en dat fundament vertalen naar het werken voor in de klas.
Waar kun je aan denken?
- Research-informed ontwerpen van leersituaties.
- Datagestuurd werken: Analyseren van toetsgegevens en op basis daarvan het onderwijs ontwerpen (klas, bouw of schoolbreed).
- Beoordelen van nieuwe lesmethodes en ondersteunen bij implementatie.
- Bijdragen aan curriculumherzieningen en leerlijnen (her) ontwerpen.
- Adviseren en begeleiden bij schoolvernieuwing/onderwijsinnovatie en hiertoe studiedagen vormgeven.
Waar kun je aan denken?
- Groepsplannen versterken op basis van orthopedagogische kennis.
- Passend onderwijs bieden aan meerbegaafde leerlingen en leerlingen met onderwijsleerproblemen.
- Delen van kennis en expertise over onderwijsleer- en gedragsproblemen in het docententeam.
- Opstellen van een zorgprofiel van de school en deelnemen aan het samenwerkingsverband.
Waar kun je aan denken?
- Begeleiden van startende leraren en stagiaires (academische pabo).
- Tijdens studiemiddag expertise delen op onderwijskundige of pedagogische thema’s.
- Collega’s coachen tijdens het implementeren van lesmethodes.
- Collegiale consultatie en collega’s coachen in het versterken van onderwijs.
- Stimuleren onderzoekscultuur waarin research-informed werken gebruikelijk is.
Waar kun je aan denken?
- Academisch onderzoek doen naar onderwijswetenschappelijke onderwerpen.
- Praktijkonderzoek uitvoeren, bijvoorbeeld in samenwerking met kennisinstellingen zoals hogescholen en universiteiten.
- Inzichten uit onderzoek presenteren en toegankelijk maken voor collega’s, bijvoorbeeld op studiedagen.
- Rol van onderzoekscoördinator vervullen (bv. primor).
- Voortouw nemen in een Professionele Leergemeenschap.
- Subsidies aanvragen in samenwerking met kennispartners.
Waar kun je aan denken?
- Werkgroepen oprichten en coördineren, bijvoorbeeld de kwaliteit van het leesonderwijs.
- Meeschrijven aan het onderwijsbeleid of de jaarplannen waarbij je ook docenten betrekt.
- Stimuleren van een onderzoekscultuur waarin research-informed werken gebruikelijk is.
- Een coördinerende rol invullen. Denk aan bouwcoördinator, ICT-coördinator of zitting nemen in het MT.
Doorstuderen na je diploma?
Wil je na je opleiding nog doorstuderen? De bachelor Onderwijskunde verleent rechtstreeks toegang tot de master Onderwijswetenschappen aan een Nederlandse universiteit. Deze HU- en UU-masters sluiten goed aan op de ALPO:
Het vertrekpunt van de opleiding is het onderwerp ‘Diversiteit als pedagogische kracht’. Je verdiept je in diversiteit, de betekenis van de pedagogiek en specifiek pedagogisch handelen in uiteenlopende situaties. Je ontwikkelt jezelf door tot normatieve professional die een bijdrage levert aan (meer) inclusief onderwijs. Afhankelijk van je interesses en ambities kun je je vervolgens specialiseren.
Bij deze master staat groei centraal. Allereerst natuurlijk bij kinderen, maar jouw eigen groei als professional is minstens zo belangrijk. Je leert hoe je een bijdrage levert aan goede opvoeding en goed onderwijs. De opleiding verbreedt, verdiept én verstevigt jouw professionaliteit.
Beter onderwijs is maatschappelijk een hot topic. Efficiënte en effectieve leeromgevingen dragen daaraan bij. Met dit masterprogramma leer je om vanuit verschillende theoretische invalshoeken onderwijsleerprocessen, leeromgevingen en verandermanagement vorm te geven. Dat doe je in verschillende contexten, van schoolse setting tot lerenden in de (non)profitsector. De lerende kan dus een leerling, student of cursist zijn, maar ook een docent, opleider of trainer.
Binnen de master Educational Sciences is het tegenwoordig ook mogelijk om een track te volgen die zich richt op het primair onderwijs. In deze track leer je de aangeboden theorie te koppelen aan de alledaagse praktijk in scholen en hoe jij je onderwijskundige vaardigheden kunt inzetten voor een school, een stichting of in de bredere context van het primair onderwijs.
In deze tweejarige Engelstalige master leer je hoe je kunt bijdragen aan de ontwikkeling van kennis over leerprocessen. Je onderzoekt hoe interacties tussen docent en leerlingen en tussen leerlingen onderling en de inzet van onderwijsmateriaal en computers de ontwikkeling van kennis en vaardigheden bij lerenden beïnvloeden.
Deze Engelstalige pedagogiekmaster gaat over kinderen, jongeren, hun ontwikkeling en onderwijs. Door de interdisciplinaire aanpak leer je vraagstukken van jeugd en onderwijs verbinden met hedendaagse, (inter)nationale maatschappelijke vraagstukken.
Deze Engelstalige master leidt je op tot professional die problematische opvoedingssituaties kan analyseren en beïnvloeden. Na deze master kun je ook een bijdrage leveren aan de innovatie van pedagogische zorgsystemen.
"Na vier jaar heb je twee prachtige diploma’s waarmee je op veel verschillende plekken aan de slag kan"
Anne BreurStudent
De studie is hard werken, maar met goed plannen kom je al een heel eind. Na vier jaar heb je uiteindelijk twee prachtige diploma’s waarmee je op veel verschillende plekken in het werkveld aan de slag kan. Naast leerkracht met een voortrekkersrol ook als adviseur of ontwerper binnen een bedrijf.
"Het lijkt me leuk om individuele kinderen te begeleiden en binnen een school mee te werken aan onderwijsverbeteringen"
Imke BurgersStudent
Ik vind het leuk om te leren waarom dingen in de klas en het onderwijs werken en dit mee te nemen wanneer ik zelf voor de klas sta. Ik word op de ALPO uitgedaagd kritisch na te denken over de keuzes die ik maak. Zo mocht ik dit jaar een lessenserie over gezondheidseducatie ontwerpen voor mijn stageschool, waarbij ik moest verantwoorden hoe ik dit gedaan had. Ik vind het heel leuk om op deze manier theorie en de praktijk aan elkaar te verbinden.
Na de ALPO wil ik graag verder studeren en aan het werk als juf. Het lijkt me ook leuk om individuele kinderen te begeleiden en binnen een school mee te werken aan onderwijsverbeteringen.
Interesse in de bachelor Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO)?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur