Na de opleiding

Na het succesvol afronden van je opleiding ontvang je het diploma Associate degree Online Contentcreator. Je kunt hiermee aan de slag bij bedrijven in uiteenlopende branches, van overheid tot en met de creatieve sector. 

Wat kan ik worden met Online Contentcreator?

Als digital contentcreator maak je content voor digitale media. Dit kunnen blogposts zijn, e-mails, nieuwsbrieven, social media posts, video’s, marketing/editing, eBooks, grafisch ontwerp en nog veel meer. 

Als pr-medewerker werk je aan reclame, online media, vormgeving, pr en brandmanagement van organisaties. Je draagt de visie en het beleid van de organisatie correct naar buiten uit. De werkzaamheden zijn zowel uitvoerend als adviserend van aard.

Als campagnemedewerker werk je vanuit een campagneplan om je boodschap bij zoveel mogelijk (relevante) mensen krijgen. Je werkt vanuit kaders om de boodschap goed over te brengen: een bepaalde tijdsperiode, doelen, groepen die je wel of niet aanspreekt. En reclame uitingen die de boodschap tekstueel en (audio-)visueel vormgeven. Het kan gaan om allerlei soorten campagnes; van rijksoverheidscampagnes tot campagnes van kledingmerken via verschillende kanalen.

Als content manager ben je verantwoordelijk voor de inhoud van een website. Je beheert een website op inhoudelijk niveau middels een CMS. Je schrijft en redigeert teksten, je geeft vorm aan SEO- (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising)-strategie, eventueel in samenwerking met online marketeers, je adviseert over de optimalisatie van de websites op alle gebieden, je voert overleg met interne en externe betrokkenen omtrent de content van de website, je analyseert en interpreteert de statistieken.

Als social media creative richt je je voornamelijk op alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken zoals Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram en Snapchat, Youtube, TikTok, Pinterest. Ieder platform is uniek, maar heeft zo ook zijn eigen voor- en nadelen. Als social media creative kijk je welk platform het beste past bij een organisatie en welke kanalen het meest interessant zijn. Als social media creative stem je de content af op het soort kanaal dat je inzet. Je werkt samen met teams om hun strategieën om te zetten in posts voor volgers en fans. Als Social media creative kun je deel uitmaken van een creatieve afdeling en werk je samen met een team van ontwerp-, kopieer-, productie- en projectmanagementprofessionals.

Het werk van een online redacteur heeft een journalistieke invalshoek. Een online redacteur richt zich speciaal op de content van een website. Soms heeft een online redacteur de taak van schrijver en schrijft hij zelf een tekst, een andere keer verbetert de redacteur teksten van andere tekstschrijvers en is het meer een adviseur. 

Een contentmarketeer gebruikt content om de aandacht van een doelgroep te trekken en deze aan te zetten om tot actie over te gaan. Met content wordt de klant geïnformeerd, aangetrokken en verleid. De contentmarketeer brengt de informatiebehoefte per stap in de customer journey in kaart en zorgt voor de creatie en promotie van content. Als online contentmarketeer doe je onderzoek naar trends in je branche. Je signaleert interessante zoekwoorden en nieuwe kansen en verwerkt deze in de strategie en siteplannen. Je analyseert je resultaten en voegt waar nodig verbeteringen toe. Ook controleer je SEO-data, herformuleer je CTA's en zorg je dat bezoekers op de juiste pagina's belanden.

 

Je kunt aan de slag bij

  • Marketing- en reclamebureaus
  • Communicatieafdelingen van bedrijven of overheden
  • Mediabedrijven
  • Webshops
  • Of je kunt een eigen bedrijf beginnen

Doorstuderen na je diploma?

Wil je na afronding van de Ad Online Contentcreator niet meteen aan het werk? Stroom dan door in een verkort traject van de bacheloropleiding Communication and Multimedia Design (CMD) of de bachelor Communicatie.

Interesse in de associate degree Online Contentcreator?

Heb je nog vragen?