Tijdens de opleiding
CMD Utrecht is een unieke opleiding waarin jij als student centraal staat en in de lead bent. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor digitaal ontwerpen, maar ga je ook je handen vies maken met analoge media zoals zeefdrukken en schetsen en experimenteer je met allerlei materialen. Ook komen thema’s als entrepreneurship, technology, creativity, humanities en onderzoek aan bod. Je leert door te doen in een omgeving waarin je fouten mag maken omdat dat je verder brengt als ontwerper.
Inhoud van de opleiding Communication and Multimedia Design
Het eerste jaar van CMD is breed en staat in het teken van ontdekken welke ontwerper jij wilt worden. Je werkt in projecten waarin je kennismaakt met de creatieve praktijk van een CMD'er. Je ontdekt wat jouw talenten zijn, waar je interesses liggen en wat je wilt leren.
Vanaf het tweede jaar ga je nog meer met de praktijk aan de slag. Je krijgt in dit studiejaar de kans om je als CMD'er te oriënteren op diverse richtingen die je op kunt als professional. Je zet de eerste stappen om je te ontplooien in de richting van jouw keuzeprofiel. Tijdens dit studiejaar ga je aan de slag om je skills, vaardigheden en kennis naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast werk je aan projecten waarmee je kleur geeft aan jouw identiteit als CMD professional.
Hierbij zoek je actief de samenwerking met andere professionals. Je breidt je netwerk en kennis van de wereld uit door je te verbinden met mensen uit het werkveld én professionals uit andere vakgebieden. Je krijgt de kans om diverse rollen uit te proberen en je te profileren als de CMD professional die je wilt gaan worden. Daarbij speelt oriëntatie op jouw specialisatie een belangrijke rol.
In het derde jaar volg je een halfjaar stage bij een media- of communicatieorganisatie. Dat kan bij een designbureau maar ook op de communicatieafdeling van een (non)profitorganisatie.
In het andere semester ga je je specialisaren op het gebied van Branding, Immersive Design of Human Centered Design.
Periode A en B
In jaar drie ga je stagelopen bij een bedrijf. Een half jaar lang werk je in 'de CMD-wereld' aan echte opdrachten voor echte klanten.
Periode C en D: Keuze uit specialisaties:
De Brand Design-specialisatie geeft je de mogelijkheid je kennis en skills op het gebied van Branding en Conceptontwikkeling naar een hoger niveau te brengen. In de specialisatie worden de hoofdzaken van branding, reclamestrategie en conceptontwikkeling behandeld. Je hebt daarbij veel ruimte om aan je persoonlijke ‘stijl’ te werken.
In de specialisatie Immersive Design leer je verhaalgestuurde media ontwerpen, waarin het publiek wordt ondergedompeld in een fictieve wereld en een verhaal als het ware zelf beleeft.
Door immersieve (verhaal)technieken te combineren met de juiste technologieën en media, kan je de impact van een verhaal en de emotionele betrokkenheid daarbij vergroten. Op deze manier kun je een krachtige (communicatie)boodschap overbrengen. Dit kan met diverse media, waaronder audio, interactieve media, (openbare) omgevingen, film, virtual reality en augmented reality.
In de specialisatie Human Centered Design kijk je naar verschillende vormen van design, vanuit interface design, interaction design, UX design, en service design. Wij werken vanuit Design Thinking, daarbij maken wij gebruik van design research, ontwerpprincipes en frameworks om je ontwerp te kunnen uitvoeren en onderbouwen. Tijdens de cursus ga je ontdekken welke type ontwerper je bent binnen het landschap van Human-Centered Design.
Jij kiest je eigen weg in dit landschap en werk je op projectmatige wijze, zowel individueel als in groepen aan cases onder begeleiding van docenten, coaches en expert.
Voor je afstudeert, volg je nog een minor. Dat is de 'vrije ruimte' in je opleiding, die je zelf mag invullen. De opleiding rond je af met een afstudeeropdracht. Daarmee laat je zien dat je alles wat je geleerd hebt, kunt toepassen in de praktijk.
Periode A en B
Je kunt een minor kiezen die door Hogeschool Utrecht is samengesteld. Je volgt dan een van tevoren uitgestippeld studietraject. Minors die goed passen bij Communication and Multimedia Design zijn bijvoorbeeld:
- BiG Data
- Audio visual design
- Fotojournalistiek
- Co-design
Maar je kunt ook zelf een minor samenstellen. Je legt dan een pakket studieactiviteiten voor aan de examencommissie en motiveert je keuze. Het is ook mogelijk om buiten Hogeschool Utrecht te ‘shoppen’ in binnen- en buitenland.
Periode C en D
Aan het eind van je studie laat je zien welke CMD’er jíj geworden bent. Je formuleert zelf een uitdagende opdracht waarmee je je presenteert als startend CMD-professional en voert die opdracht uit in de praktijk.
In de eerste helft van jaar 4 begin je met de voorbereiding. Je brengt eerst je profiel in kaart. Wat heb je in de eerste drie jaar van je studie geleerd, welke keuzes heb je gemaakt en wat heeft je dat opgeleverd? Op grond daarvan ontwerp je je opdracht en ga je op zoek naar een organisatie waar je die opdracht kunt uitvoeren.
In de tweede helft van jaar 4 voer je de opdracht uit. Daarbij ben je in principe fulltime aanwezig bij de organisatie. Aan het eind lever je een digitaal dossier in en presenteer je jouw eindproduct tijdens een pop-up expo.
Communication and Multimedia Design (CMD)
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Communication and Multimedia Design. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Bij CMD leer je door te doen. Je bent vanaf het begin van je opleiding praktisch bezig. Je werkt samen met je studiegenoten aan projecten. Hierbij krijg je steeds meer vrijheid. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen studiesucces. Natuurlijk staan docenten altijd voor je klaar.
Bij CMD werken we in periodes van meerdere weken. Naast de vakinhoudelijke kennis word je ook beoordeeld op professionele vaardigheden: denk aan samenwerken, reflecteren, onderzoeken. Tijdens de projecten kijk je regelmatig met je docenten wat je al kan en wat je nog moet leren. Iedere half jaar rond je af met een assessment.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Meteen aan het begin van je studie Communication and Multimedia Design maak je kennis met je studieloopbaanbegeleider (slb'er). Bij hem of haar kun je terecht met vragen over je studie en eventuele studieproblemen. Ook bespreken jullie samen regelmatig je studievoortgang.
Ben je benieuwd naar de kosten voor de opleiding Communication and Multimedia Design? In de collegegeldmeter bereken je eenvoudig hoeveel collegegeld je betaalt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 400 kwijt. Dit is exclusief de aanschaf van een laptop die voor deze opleiding verplicht is.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
Waarom CMD studeren bij de HU?
-
Digitaal, film en print
Bij de opleiding CMD ga je aan de slag met zowel digitale media als met analoge media. Denk bijvoorbeeld aan print, fotografie of zeefdrukken.
-
Opgeleid tot startklare professional
Tijdens de opleiding CMD doe je veel praktijkervaring op in opdrachten voor echte opdrachtgevers Hiermee bouw je gelijk een mooi portfolio en een sterk netwerk op.
-
Ontwerp je eigen opleiding
Er is veel keuzevrijheid in het programma, waardoor jij de ontwerper kunt worden die jij wilt zijn. Je bent zelf in the lead. Dat betekent dat jij zelf het maximale uit je eigen studie kunt halen.
Interesse in de bachelor Communication and Multimedia Design?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur