Tijdens de opleiding
Community development gaat om werken voor en met mensen, in gemeenschappen. Je richt je op het onderzoeken en verbeteren van hun sociale en culturele omstandigheden. Je realiseert verbinding tussen groepen mensen en draagt bij aan de participatie van burgers.
Tijdens de masteropleiding werk je aan:
- een participatief actieonderzoek waarmee je jouw gemeenschap gaat versterken;
- jouw praktijkvraag die je vanuit verschillende invalshoeken benadert;
- het stimuleren van duurzame verandering in het publieke domein;
- de ontwikkeling van het vakgebied om de kwaliteit van samenleven te verhogen;
- het versterken van sociale voorzieningen in bijvoorbeeld organisaties, wijken en buurten met als doel om mensen beter te laten samenleven.
Inhoud van de Master Community Development
In deze module werk je aan de beroepsopgave ‘Innoveren van de sociale basisinfrastructuur gericht op sociale en culturele participatie’. Centraal staat de ontwikkeling van gemeenschappen aan de basis van het brede sociale domein. Je kijkt ook naar de maatschappelijke impact van kunst, cultuur, creativiteit, sport en bewegen. In deze module ligt de nadruk op het ‘wat’ van het werk en staat het perspectief van de burgers centraal. Deze module is ontwikkeld en wordt in cocreatie uitgevoerd met de lectoraten Duurzame Gemeenschappen en Co-Design.
In deze module werk je aan de beroepsopgave ‘Het organiseren van duurzame verandering in het publieke domein’. De inhoudelijke focus ligt op de complexiteit en dynamiek in het sociale domein, denkend vanuit de mensen of burgers om wie het gaat. Diverse theorieën en modellen van sociale verandering en transitie worden besproken, evenals de spanning tussen systeem en leefwereld, machtsverhoudingen in het publieke domein en de rol van politici, beleidsmakers, professionals, burgers en belanghebbenden hierin. In deze module staat het ‘hoe’ van het werk centraal en ligt de nadruk op het perspectief van de beleidsmakers. Deze module is ontwikkeld en wordt in cocreatie uitgevoerd met het lectoraat Organiseren van Waardig Werk met Josje Dikkers en Leendert de Bell als lectoren.
De module 'Integraal samenwerken, diversiteit en inclusie' staat in het teken van inclusie van die burgers voor wie het niet vanzelfsprekend is dat zij meedoen en meetellen. Onbewust maar soms ook bewust worden allerlei drempels opgeworpen voor bepaalde mensen om daadwerkelijk mee te kunnen doen in een gemeenschap. Mogelijk vanwege ouderdom, een beperking, armoede of een etnische achtergrond krijgt niet iedereen de kans om onderdeel te zijn van de beoogde community. In deze module gaan we in op de mechanismen van in- en exclusie. Bij het zoeken naar oplossingen kiezen we een specifieke focus: hoe kun je in samenwerking met andere partijen tot een inclusieve gemeenschap komen? Deze module is ontwikkeld en wordt in co-creatie uitgevoerd met het lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning met prof. dr. Jean-Pierre Wilken als lector.
In deze module werk je aan de beroepsopgave ‘Bijdragen aan de ontwikkeling van het beroep ten behoeve van de kwaliteit van samenleven’. De focus ligt op het ‘waarom’ van het waarden-gedreven werken binnen de complexiteit van het beroepsdomein centraal en staat het perspectief van het beroep en de beroepsgroep centraal. Deze module is ontwikkeld en wordt in co-creatie uitgevoerd met de lectoraten Duurzame Gemeenschappen en Wonen en Welzijn.
Docenten Community Development
Aart van der Maas
Opleidingsmanager master Community Development
Aart van der Maas geeft leiding aan de masteropleiding Community Development. Daarnaast is hij actief in het lectoraat Duurzame Gemeenschappen en coördineert hij de onderzoekslijn maatschappelijk impact van kunst en cultuur.
Aart van der Maas studeerde maatschappelijk werk en musicologie en werkt sinds 2002 als hogeschooldocent aan de Hogeschool Utrecht. Vanaf 2007 werkt hij tevens als onderzoeker bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie aan de Hogeschool Utrecht. Aart wil de komende jaren aan de Universiteit Antwerpen promoveren met een onderzoek naar Utrechtse wijkcultuurhuizen, culturele commons en de inclusieve stad.
Aart is actief in het werkveld en heeft jaren ervaring met studenten en werkveld als het gaat om community art projecten, kunsteducatie, creativiteit en culturele en kunstzinnige interventies in het sociaal en cultureel werk. Hij is lid van de redactieraad Residenties in Utrecht, teamlid van de onderzoeksgroep Culture Common Research Quest (CCQO) en bestuurslid van Stichting Gaudeamus Muziekweek. Tot slot is hij voorzitter van de ouderparticipatiecreche De Krakeling, een common waarin ouders samen verantwoordelijk zijn voor de kinderopvang.
Fleur Dronkers
Hogeschooldocent en leerteambegeleider master Community Development
Fleur Dronkers is hogeschooldocent bij de masteropleiding Community Development, hier is zij leerteambegeleider. Daarnaast is zij actief bij het Lectoraat Duurzame Gemeenschappen in de onderzoekslijn Kunst en Creativiteit.
Fleur Dronkers studeerde cultureel maatschappelijke vorming, taal- en cultuurstudies en kunstbeleid en –management. Hier verdiepte zij zich onder andere in kunsteducatie bij culturele instellingen. Sinds 2015 werkt Fleur als hogeschooldocent aan de Hogeschool Utrecht.
Anke Hamers
Leerteambegeleider master Community Development
Anke Hamers is leerteambegeleider bij de Master Community Development. Daarnaast is ze hogeschooldocent en leerteamcoach bij de Bachelor Ecologische Pedagogiek en werk ze als onderzoeker bij het lectoraat Duurzame Gemeenschappen binnen de onderzoekslijn ‘De maatschappelijke impact van kunst en cultuur’.
Anke heeft Cultuurwetenschappen gestudeerd aan Maastricht University. Tijdens de Master Cultuur: Beleid, Behoud en Beheer werd ze gegrepen door kunst- en cultuureducatie, waarna ze besloot dit verder vorm te geven tijdens de academische lerarenopleiding aan Universiteit Utrecht.
Sinds 2011 werkt ze voor Hogeschool Utrecht. Ze is steeds op zoek naar verbinding tussen de praktijk, het onderzoek binnen het lectoraat en het onderwijs waarin ze met veel plezier werkzaam is.
Sandra Geelhoed
Hogeschooldocent master Community Development
Sandra Geelhoed is hogeschoolhoofddocent Community Development en Creatief Cultureel Sociaal Werk bij de Master Community Development en Bachelor Social Work. Daarnaast is zij actief bij het Lectoraat Duurzame Gemeenschappen in de onderzoekslijn Kunst en Creativiteit.
Sandra promoveerde cum laude als socioloog in Parijs (EHESS, 2007) op het snijvlak van cultuur en politiek. Sociale verbeelding, sociale creativiteit en actorschap stonden hierin centraal. Ook studeerde zij Sociale Wetenschappen in Utrecht en Strasbourg. Zij werkte bij verschillende internationale organisaties, universiteiten/hogescholen in Parijs, Brussel, Straatsburg, Rouen (F), Stuttgart (D)en Aalborg (DK) als adviseur, docent en onderzoeker. Thema’s in haar werk gaan over de kracht van de verbeelding en het horen van menselijke verhalen ten behoeve van positieve verandering.
Sinds 2011 werkt Sandra aan Hogeschool Utrecht en is zij ook actief als beeldend kunstenaar, community artist en kunsteducator in haar woonplaats.
Dennis Bouma
Leerteambegeleider master Community Development
Dennis Bouma werkt hij als hogeschooldocent en leerteambegeleider bij de master Community Development. Hij werkte tot 2022 als educatiemedewerker bij het Rijksmuseum en was daarvoor al werkzaam als docent en onderzoeker bij de HU.
Hij is als onderzoeker werkzaam binnen het lectoraat Duurzame Gemeenschappen. Hij richt zich hier op de maatschappelijke impact van kunst en cultuur, met name de rol die zij spelen bij het betekenis geven aan actuele maatschappelijke vraagstukken.
Dennis studeerde af aan de bachelor Culturele en Maatschappelijke Vorming (HU) en vervolgens aan de master Kunstgeschiedenis: educatie en communicatie (UU).
Zijn expertises liggen op het gebied van: inclusieve cultuurparticipatie; educatie en onderwijs; en diversiteit en inclusie.
Dr. Nico de Vos
Filosoof en dragend lector Duurzame Gemeenschappen
Nico is gepromoveerd op het gebied van filosofie van de danskunst, gericht op het thema van lichamelijke verbondenheid. Eerst studeerde hij lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen, maar later filosofie met als specialisatie kunst- en cultuurfilosofie. Beide universitaire studies rondde hij cum laude af. Voordat hij bij de HU kwam werken, bekleedde hij verschillende (hogere) managementfuncties in de profit- en non-profitsector. Interview met Nico de Vos in Trajectum.
Prof. dr. Jean Pierre Wilken
Lector Participatie Zorg en Ondersteuning
Jean Pierre is sinds 2002 lector bij Hogeschool Utrecht. Hij studeerde sociale wetenschappen en psychologie. Hij werkte bij de Stichting Beschermende Woonvormen Utrecht, de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht, het Nationaal Ziekenhuisinstituut en Storm Rehabilitatie, kenniscentrum voor psychosociale rehabilitatie. Van 2008 tot 2009 was hij Hoofd Kennisontwikkeling en Kwaliteitsbeleid bij de Rino Groep/Centrum Opleidingen Langdurige & Complexe Zorg.
Lia van Doorn
Lector Wonen en Welzijn
Lia is lector Wonen en Welzijn bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht. Daarvoor was ze lang senior onderzoeker en projectleider bij MOVISIE. Tussen 2003 en 2005 werkte Van Doorn als senior onderzoeker bij de Faculteit Sociaal Agogische Opleidingen van Hogeschool Utrecht. In de jaren 90 was ze wetenschappelijk medewerker bij de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.
Meer weten over deze opleiding?
Gedurende de gehele opleiding maak je deel uit van een kleinschalig leerteam bestaande uit 8 tot 10 studenten. Elke leerteam heeft een vaste leerteambegeleider die gedurende de gehele opleiding een vast aanspreekpunt blijft. In het leerteam deel je ervaringen die je opdoet met deelnemers uit de gemeenschap, professionals en andere onderzoekers. Ook zijn er colleges met gastsprekers, workshops, trainingen en excursies. Een belangrijk onderdeel van de opleiding is dat je in en vanuit een zelfgekozen gemeenschap werkt waarin je de aangeboden lesstof kan toepassen.
Je kunt de master combineren met bijvoorbeeld je baan, vrijwilligerswerk of een eigen onderneming. Je kan de opleiding in voltijd of deeltijd volgen en zo optimaal afstemmen op jouw werk- en privésituatie. De master is praktijkgericht. Je werkt samen met andere betrokkenen en onderzoekt participatief. Wat je leert, kun je meteen toepassen. Zo verbindt je verschillende invalshoeken aan jouw praktijk.
De voltijdmaster duurt één jaar en omvat 2 lesdagen per week op de Hogeschool Utrecht. Houd daarnaast rekening met ongeveer 24 uur zelfstudie per week.
De deeltijdmaster duurt twee jaar en omvat 1 lesdag per week op de Hogeschool Utrecht. Houd verder rekening met ongeveer 12 uur zelfstudie per week.
Programmatisch onderwijs is een onderwijsvorm waarin veel ruimte is voor jouw eigen initiatief. Deze onderwijsvorm gaat uit van de gedachte dat de student tijdens zijn opleiding complexe vaardigheden en competenties ontwikkeld, die hij nodig heeft op de arbeidsmarkt. Om deze complexe vaardigheden te toetsen werk je gedurende de opleiding aan het ontwikkelen van jouw gemeenschap waarvan je verslag legt in een portfolio. Je levert op 4 momenten je portfolio in waarmee je feedback verzamelt over de benodigde vaardigheden. Bovendien krijgen jij en de opleiding daarmee goed zicht krijgen op jouw leerproces.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO).
In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken, excursies en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer €500 kwijt. Wanneer je meegaat op studiereis naar het buitenland dan zijn de kosten ongeveer €250.
"Vraagstukken vragen om een domeinoverstijgende aanpak"
Nienke AalbersAlumnus
De master heeft diverse lesvormen. De inspiratiecolleges, trainingen en je leerteam zorgen voor afwisseling en motivatie om aan de slag te gaan. Daarnaast is er een aantal werkbezoeken om te zien hoe Community Development een plek heeft in het werkveld op dit moment. De klasgenoten zijn heel divers, zowel in werkervaring als gevolgde opleidingen. Hierdoor kun je veel leren van elkaar en elkaars praktijkervaringen. De diverse vraagstukken die behandeld worden vragen om een domeinoverstijgende aanpak; dus waarom geen domeinoverstijgende klas?
Nienke Aalbers
Oprichter/zelfstandig ondernemer bij Zacht Zand, jongerencoach bij Young Ambition
e-mail: nienke@zachtzand.com
"Probeer je praktijkonderzoek te combineren met je baan"
Thillie Bremertweedejaars student
Een tip: het volgen van een voltijd master en daarbij twee dagen in de week werken betekent: direct in actie en “gewoon” doen. Dat is soms lastig want je wilt de lessen ook eigen maken, en dat kost tijd. En die tijd moet je in de avonden en weekenden gebruiken om niet achter te raken. Dus als je ook een voltijd master wilt gaan doen, en daarbij gaat werken: probeer je praktijkonderzoek te combineren met je huidige baan. Hoeft niet, maar het kan wel wat rust geven.
Thillie Bremer
eerstejaars student Master Community Development
Coördinator Keunswurkplein, Keunswurk
Interesse in de Master Community Development?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur