Tijdens de opleiding

Tijdens de master Data Driven Business ontwikkel je je tot analytics translator. Als analytics translator heb je een sleutelrol in het vertalen van ruwe data naar slimme inzichten en besluiten waarmee je unieke waarde creëert voor organisaties.

Ontdek wat je leert tijdens de master Data Driven Business

Video afspelen
1:35
Studenten Tim, Jeppe en Julian

Tijdens de opleiding zijn er drie vakken. Deze volg je met al je collega-studenten, afkomstig uit diverse vooropleidingen op het gebied van ICT, Bedrijfskunde, HRM, Marketing Logistiek/ Supply Chain, Life Sciences, Chemistry, Chemical Technology en Finance. De vakken zijn als volgt verdeeld: Introduction Analytics Translator (15 EC), Analytics Translator Fundamentals (30 EC) en Analytics Translator Advanced (15 EC).

Inhoud van de master Data driven business

In deze periode staat het vak Introduction Analytics Translator centraal. Je maakt kennis met je leerteam. Dit zijn multidisciplinaire teams van maximaal 8 studenten afkomstig van allerlei verschillende bachelors. In deze bijeenkomsten gaat het om samen leren, elkaar benutten als peers en elkaars ‘kritische vriend’ zijn. 

Je werkt voor dit vak aan een integraal gesimuleerd project. Het draait om het analyseren van een business vraagstuk, vanuit verschillende domeinen, waarbij data beschikbaar is. Het gaat om een vraagstuk waarbij ethiek, privacy en een veranderingsaspect binnen een organisatie worden meegenomen. Om het project succesvol af te kunnen ronden krijg je kennis en trainingen aangeboden over bijvoorbeeld het CRISP-DM-proces, kwantitatieve data-analyse, professionele vaardigheden, domeinspecifieke analysemethoden, methoden voor het achterhalen van businessvraagstukken en procesmanagement-vaardigheden.

In periode B maak je een start met het vak Analytics Translator Fundamentals. Je gaat voor een praktijkorganisatie aan de slag met het CRISP-DM model, waar je in periode A mee hebt geoefend. Voor de praktijkorganisatie ga je aan de hand van dit model kritisch kijken naar de mogelijkheden om met behulp van data strategische beslissingen te ondersteunen en de algehele organisatieprestaties te verbeteren. Dit project is gericht op het domein waar je al een bachelor-opleidingin hebt. Je werkt zelfstandig en past een hoge mate van kritisch denken en analytische vaardigheden toe op complexe gedefinieerde problemen, gebruikmakend van een open en innovatieve benadering voor oplossingen. De leerinhoud is gericht op het creëren van nieuwe kennis, het bevorderen van technologische- en procesinnovatie en jouw ontwikkeling in de rol van Analytics Translator. Om jouw leerproces te bevorderen, verzamel je tijdens het werken aan het project regelmatig feedback van medestudenten, experts en beoordelaars.

Het eerste deel van periode C ben je bezig met het afronden van je opdracht bij je praktijkorganisatie. In de tweede helft van periode C ga je in een nieuwe praktijkcontext aan de slag, maar nu als junior Analytics Translator. Je begeleidt een deel van een complex project binnen het jouw bekende domein. Je leidt een project dat bijdraagt aan het ontwikkelen van een nieuwe strategie. Om dit succesvol te kunnen doen bezit je het complete pakket competenties van de Analytics Translator: een mix van Business Skills, Data Skills, Professional Skills en Research Skills. 

Ook binnen dit project verzamel je regelmatig feedback en gebruik je deze feedback om je verder te ontwikkelen en de dingen die je doet en maakt voor je project te verbeteren. Periode C wordt afgesloten met het assessment van de module Analytics Translator Fundamentals. In het assessment word je beoordeeld op basis van het eerste project en alles wat je in periode C al voor het tweede project hebt gedaan.

In periode D start het laatste vak: Analytics Translator Advanced. Je gaat in deze periode verder met jouw rol als junior Analytics Translator in de praktijkcontext waarin je halverwege periode C begonnen bent. Je blijft feedback verzamelen en gebruiken voor jouw ontwikkeling en het ontwikkelen van producten ten behoeve van jouw project. Ook deze module rond je af met een assessment.

De docenten van Data Driven Business

De docenten van de master Data Driven Business zijn topprofessionals uit het werkveld, het onderwijs en de wetenschap. Als geen ander weten zij hun kennis en werkervaring om te zetten naar inspirerende lessen. We stellen graag een paar aan je voor.

Marc Teunis, hogeschoolhoofddocent | Hogeschool Utrecht

Marc Teunis

Associate lector

Naast zijn taken als hogeschoolhoofddocent leidt Marc Teunis binnen het lectoraat van het Instituut voor Life Sciences and Chemistry verschillende toegepaste onderzoeksprojecten over de ontwikkeling en validatie van innovatieve, alternatieve methoden die bijdragen aan het verminderen en vervangen van dierproeven.

Marc is verder betrokken bij verschillende activiteiten rond Data Science. De belangrijkste tools die hij daarbij gebruikt binnen de onderzoeksprojecten zijn de programmeertaal R, Git, RStudio en Bioconductor.

Guido Ongena

Guido Ongena

Hoofddocent | Senior onderzoeker

Guido Ongena is binnen Hogeschool Utrecht Hoofddocent bij het Institute for ICT, en Senior onderzoeker bij het Lectoraat Procesinnovatie en informatiesystemen (Kenniscentrum Digital Business & Media). Hiervoor werkte Guido als docent (Haagse Hogeschool), Projectmanager R&D, team Innovation (dr. Leo Kannerhuis), en Researcher & Consultant (Dialogic).

Sjoerd van den Heuvel | docent Predictive People Analytics (cursus) | Hogeschool Utrecht

Dr. Sjoerd van den Heuvel

Hoofddocent | Senior onderzoeker

Sjoerd van den Heuvel is binnen Hogeschool Utrecht hoofddocent bij het Institute for People & Business (IPB) en senior onderzoeker bij het lectoraat Organiseren van Waardig Werk (Kenniscentrum Sociale Innovatie). Hiervoor werkte Sjoerd als Sr. Adviseur Engagement & Retentie (PostNL), Universitair docent (Universiteit Twente), en Senior Consultant (Capgemini Consulting).

Anke van Gorp, hogeschooldocent post-bachelorleergang Privacy Officer, Hogeschool Utrecht

Dr. ir. Anke van Gorp

Hoofddocent | Senior onderzoeker

Anke Van Gorp is binnen Hogeschool Utrecht hoofddocent bij het Instituut voor Veiligheid, en Senior onderzoeker bij het Lectoraat Zorg en Veiligheid. Ook is Anke Privacy Officer bij Hogeschool Utrecht. Hiervoor werkte Anke als Researcher/consultant (TNO).

Lucque Schmeitz onderzoeker lectoraat Financieel Economische Innovatie

Lucque Schmeitz

Verdiepingscoördinator en docent van de specialisatie Strategy

Natalie den Engelse

Verdiepingscoördinator en docent van de specialisatie Marketing

Lex van Teeffelen

Verdiepingscoördinator en docent van de specialisatie Finance

Afsoon Qutbyar

Docent | Promovenda

Afsoon Qutbyar is binnen Hogeschool Utrecht docent bij het Institute for International Business Studies (IBS) en promovenda bij het Research Centre for Innovation in Business and Communication (Kenniscentrum Economisch Sterke & Creatieve Stad). Hiervoor werkte Afsoon als Senior Associate (PWC).

Foto van dr. Anand Sheombar

Dr. Anand Sheombar

Docent | Onderzoeker

Anand Sheombar is binnen Hogeschool Utrecht docent bij het Institute for People & Business en onderzoeker bij het lectoraat Procesinnovatie en Informatiesystemen (Kenniscentrum Digital Business & Media). Hiervoor werkte Anand als Vendor manager (SURFmarket) en IT account manager / business consultant (UMC Utrecht).

Sietske Tacoma

Sietske Tacoma

Afstudeercoördinator

Sanne Woerde, docent post-bachelorcursus People Analytics

Sanne Woerde

Docent

Meer weten over deze opleiding?

In de projecten waar je tijdens de master aan werkt ga je vanuit jouw domeinkennis aan de slag. 

Data Analytics 
Als student met een achtergrond in ICT bekwaam je je - vanuit een IT-perspectief - in de inrichting van een datagedreven organisatie. Je wordt opgeleid als data steward.

Ongeacht in welke organisatie je komt te werken, als er een digitale transformatie van jouw organisatie nodig is, zal vanuit de IT een technologische basis gelegd moeten worden die de business in staat stelt om deze transformatie daadwerkelijk te realiseren. Je verdiept je in onderwerpen als data-architectuur (als onderdeel van de enterprise architectuur), data-integratie en interoperabiliteit, data warehousing (data lakes), data governance, data quality en data security. 

Kortom, je zorgt voor een stabiele infrastructurele basis om vanuit hier datagedreven oplossingen voor de business te ontwerpen, realiseren en beheren.

Strategy Analytics 
Als student met een achtergrond in Bedrijfskunde / Business Administration bekwaam je je in de rol van Digital Transformation Leader. Je verdiept je in hoe je organisaties kunt transformeren tot data-driven organisaties die kunnen anticiperen op veranderingen in een complexe omgeving.

In leert processen te optimaliseren en deze op elkaar af te stemmen ter verbetering van de organisatieperformance én het toekomstbestendig maken van de organisatie. Je leert een datagedreven businessplan te ontwikkelen met nadruk op digitale innovatie en business transformation management, en je weet dit businessplan op een aansprekende en overtuigende manier te communiceren.

Na je afstuderen kun je direct aan de slag als datagedreven business analist die organisaties ondersteunt in het uitstippelen en uitvoeren van een datagedreven strategie.

De master is met name aantrekkelijk voor studenten die een toekomstige functie als Chief Data Officer ambiëren of een soortgelijke functie waarin de rol van Digital Transformation Leader uitgeoefend wordt. Hierbij staat tonen van digitaal leiderschap centraal staat. Uiteraard kun je ook aan de slag als Business Analist of Data Analist.  

People Analytics 
Studenten met een bachelor in HRM verdiep je je in de rol van People Analytics Translator. Je leert op conceptueel en analytisch niveau de verbinding te leggen tussen de belangen en vragen van de business en de daaraan gerelateerde people factoren, om vervolgens de vertaling te maken naar de wereld van de data scientist. 

Je leert de kern van een business probleem vertalen naar een wetenschappelijk gefundeerde onderzoeksopzet binnen het people analytics domein. Het wetenschappelijk fundament bestaat hierbij uit theorieën en modellen op het gebied van bijvoorbeeld Human Resource Management, arbeid- en organisatiepsychologie, veranderkunde, Digital HR en Technology Acceptance. 

De master is zeer geschikt voor studenten die een rol als HR analytics expert, People Analytics translator, HR-adviseur of HR-manager ambiëren. Ook wanneer je een lijnmanagementfunctie nastreeft, geeft deze master je een voorsprong op de arbeidsmarkt. Het strategisch eigenaarschap voor het aannemen, ontwikkelen, en aansturen van de ‘people’ in een organisatie, ligt immers bij het lijnmanagement. 
 
Marketing Analytics 
Studenten met een bachelor op het gebied van Marketing / Commerciële Economie verdiepen zich in vraagstukken hoe je meer effect kunt hebben met marketingacties door middel van datagedreven analyses. 

De master is interessant voor studenten die zich willen verdiepen in marketinganalyse en zich dus met name bezig willen houden met data van klanten. Je leert om datagedreven interventies te adviseren voor klant- en kanaalstrategie. Je zorgt hiermee voor een relevantere en winstgevendere klantinteractie. Naast datavisualisatie en data-analyse, leer je hoe je op een aansprekende en overtuigende manier de uitkomsten van jouw analyses communiceert naar relevante stakeholders. 

Na je afstuderen kun je aan de slag in een marketingteam van een datagedreven organisatie, marktonderzoek- of consultancybureau. Bijvoorbeeld in een rol als marketing analist of customer insights manager. 
 
Finance Analytics 
Studenten met een bachelor in Finance verdiepen zich in de rol van financieel analist. Je doet kennis op over de fundamentele aspecten van data-analyse in een financiële context. 

Je verdiept je in hoe je financiële data kunt transformeren tot bruikbare informatie om strategische problemen op te lossen. Je leert hierbij hoe je financiële data moet importeren, transformeren, visualiseren en analyseren. Ook leer je om vooruit te kijken en scenario-analyses te ontwerpen. Je maakt werkbare modellen en leert daarnaast hoe je technologie op een passende wijze kunt inzetten in de financiële sector. We bespreken hierbij de verschillende toepassingsmogelijkheden voor zowel het MKB als beursgenoteerde ondernemingen. 

De master geeft je de benodigde handvatten om als financieel analist aan de slag te gaan in datagedreven bedrijven in de financiële sector. Naast datavisualisatie en data-analyse, leer je hoe je op een aansprekende en overtuigende manier de uitkomsten van jouw analyses communiceert naar relevante stakeholders. 
 
Logistics / Supply Chain Analytics 
Studenten met een bachelor op het gebied van Logistics / Supply Chain Management leren in deze master wat datagedreven werken in deze vakgebieden inhoudt. 

Je bekwaamt je in je rol als analytics translator in hoe je de grote hoeveelheid beschikbare data kunt vertalen naar bruikbare informatie. Dit om uiteindelijk te kunnen komen tot een efficiëntere en effectievere aansturing van supply chain ecosystemen. 

Je leert ook hoe het datagedreven en Lean denken een cruciale rol speelt in het behalen van onze doelstellingen met betrekking tot duurzaamheid (CO2-reductie) en circulariteit (grondstoffentransitie). Je leert te kijken naar maatschappelijke opgaven en deze te vertalen naar concrete transformatie agenda’s voor zowel individuele organisaties als ook de waardeketen waarin ze functioneren. Daarbij leer je oog te hebben voor het antwoord op de ‘what’s in it for me’ vraag en de mogelijkheden die digitale technologie te bieden heeft. 

De master is aantrekkelijk voor studenten die een rol ambiëren als Supply Chain Regisseur, Sustainability Officer, Logistiek Analist of Logistiek Manager. 
 
Analytics for Life Sciences & Chemistry 
Studenten met een bachelor in Life Sciences & Chemistry ontwikkelen zich in deze master tot data expert in de Life Sciences, Chemie of Chemische Procestechnologie. 

De rol van Big Data en Artificiële Intelligentie (AI) neemt toe in het Life Sciences, Chemische en Chemisch Technologische werkveld. Vooral voor onderzoeksprojecten maar ook voor grootschalige productieprocessen is AI en het genereren en verwerken van grote hoeveelheden data steeds belangrijker. Denk hierbij aan het voorspellen van 3D eiwitstructuren, het diagnosticeren van ziekten, het ontwikkelen van nieuwe medicijnen, en het optimaliseren van chemisch productie- en analyse processen.

Maar hoe zet je AI en Big Data het beste in voor zo’n toepassing? Tijdens de master leer je hoe je dit doet. Je bent als Scientific Analytics Translator de brug tussen Big Data, AI, de data science en de organisatie of het onderzoek.

Binnen de master werken we met “Programmatisch Toetsen”. Hierbij staat niet het leren voor een toets centraal, maar jouw persoonlijke, professionele ontwikkeling. Bij programmatisch toetsen wordt toetsing als een integraal onderdeel gezien van het leerproces, waarbij de toetsing is losgekoppeld van het nemen van die zaak/slaag- beslissing. Programmatisch toetsen is een manier om flexibele toetsing gestalte te geven.

  • De primaire functie van toetsing is binnen programmatisch toetsen het sturen en stimuleren van het ontwikkelingsproces van de student, met name door feedback. 
  • De beslissing over het zakken/slagen (bijvoorbeeld studiepunten toekennen) wordt pas genomen als er veel informatie is verzameld over het leerproces, en helder in beeld is gebracht waar een student staat.

De master Data Driven Business is een Nederlandstalig programma. Dit houdt in dat nagenoeg alle interactie met jou als student in het Nederlands plaatsvindt. Uitzonderingen hierop zijn bijvoorbeeld Engelstalige gastsprekers.

Een groot deel van de studiematerialen en literatuur (boeken, artikelen, video’s) is Engelstalig, denk aan minimaal 50%. We vinden het belangrijk dat je je Engels doorontwikkelt, omdat je tenslotte in een steeds meer internationaliserende wereld komt te werken.

Tijdens de master Data Driven Business leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten, docenten en professionals uit de beroepspraktijk.

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je ongeveer € 500 kwijt.

Interesse in de master data driven business?

Heb je nog vragen?