Open-ICT
Leerroute binnen HBO-ICT
Leer jij het liefst door te doen? En ben je op zoek naar een uitdaging? Dan is de opleiding Open-ICT aan Hogeschool Utrecht iets voor jou! Deze leerroute valt onder de HBO-ICT opleiding. Vanaf de eerste dag werk je aan echte ICT-projecten die direct in de praktijk worden toegepast. Je hebt veel vrijheid om zelf te bepalen welke ICT-producten je wilt ontwikkelen en welke kennis je daarvoor nodig hebt. Ook bepaal je zelf het tempo waarin je leert, zodat je kunt inspelen op je eigen ambities en mogelijkheden. Tijdens de opleiding krijg je veel structuur en ondersteuning.
Bij Open-ICT krijg je de ruimte om te ontdekken welke rol binnen de ICT het beste bij jou past. Er zijn talloze mogelijkheden, van een meer bedrijfskundige rol tot het verdiepen in softwareontwikkeling, artificial intelligence, cloud computing, cybersecurity en meer. In de eerste zes maanden van de opleiding krijg je de kans om verschillende rollen te verkennen en uit te proberen. Vervolgens kun je je verder specialiseren in de rol die het beste bij jou past, of je kennis juist breder ontwikkelen. Samen met je vaste coach en medestudenten ga je op zoek naar waar jouw passie en ICT-talent ligt.
Vraag het aan Nathalie
Heb je een vraag over de opleiding? Student Nathalie van Open-ICT heeft vast het antwoord. Stuur haar een bericht.
Stuur een appjeOpen dagen
Past deze opleiding bij jou? Ontdek het tijdens de studiekeuze-events!
Volg een meeloopdag
Leer de opleiding nog beter kennen tijdens een meeloopdag. Zo ervaar je hoe het is om bij ons te studeren.
Duik gelijk in de praktijk
Op deze uitdagende leerroute binnen HBO-ICT werk je vanaf de eerste dag aan echte opdrachten. Je bepaalt zelf wat je wilt leren, zodat je een echte ICT-specialist kan worden.
Met kostbare ervaring zo aan de slag
Doordat je praktijkervaring hebt opgedaan, kun je zo beginnen als business analist, front/back-end developer, AI-engineer, of cyber security/cloud engineer.
Toelatingseisen Open-ICT
Studeren na middelbare school of mbo?
Je kunt starten met de opleiding Open-ICT als je een havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4) hebt.
Versnelde route volgen?
Met een vwo-diploma op zak kun je mogelijk tot een jaar versnellen. Bij de start van Open-ICT kun je dat aangeven bij je coach en maak je samen een plan hoe je sneller je ontwikkeling kunt aantonen.
Studeren zonder diploma?
Ben je 21 jaar of ouder en heb je geen (geschikt) diploma? Dan moet je een toelatingsonderzoek doen.
Is deze opleiding iets voor jou?
-
Je bent nieuwsgierig
Je bent leergierig en ziet mogelijkheden. Je houdt van een uitdaging en kijkt verder dan de eerste mogelijke oplossing die je tegenkomt.
-
Je houdt van aanpakken
Bij Open-ICT heb je veel vrijheid, maar ook verantwoordelijkheid. Je hebt zelf regie over wat je leert en je coach begeleidt je hierbij.
-
Je gaat voor persoonlijke ontwikkeling
Je bent gemotiveerd om het maximale uit jezelf halen. Je durft te kijken naar jezelf en jouw ontwikkeling. Je verwelkomt feedback en wilt ook anderen verder helpen.
Team Open-ICT wint tweede prijs Nederlandse Onderwijspremie
Het Open-ICT team van Hogeschool Utrecht heeft de tweede prijs gewonnen van de Nederlandse Hogeronderwijspremie. Minister Van Engelshoven van OCW reikte de prijzen voor het eerst uit tijdens het ComeniusFestival, dat op 1 maart 2021 online werd gehouden. Het Open-ICT Team won de prijs vanwege hun werkwijze, die ervoor zorgt dat studenten direct op hun eerste dag kennis kunnen maken met bestaande projecten uit het échte bedrijfsleven.
Al met al waren er zes prijzen te verdelen: drie voor de universiteiten en drie voor de hogescholen. De winnende teams ontvangen 1,2 miljoen euro (1e prijs), 800.000 euro (2e prijs) of 500.000 euro (3e prijs). Teams mogen het gewonnen geldbedrag gebruiken om met een buitengewoon project een bijzondere bijdrage te leveren aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs.
Lef en ondernemerschap
Het team Open-ICT van Hogeschool Utrecht won met de tweede prijs dus een geldbedrag van 800.000 euro. Open-ICT is een vierjarige leerroute van de voltijdsopleiding van HBO-ICT van Hogeschool Utrecht. De opleiding is in 2019 voor het eerst gestart en wordt gekenmerkt door agile, project-gestuurd onderwijs: studenten maken direct aan het begin van hun opleiding al kennis met projecten uit het bedrijfsleven. De beoordelingscommissie was positief verrast over het lef en ondernemerschap dat het Open-ICT-team heeft getoond, stelt het juryrapport. “Door afscheid te nemen van standaard cursussen en tentamens en in plaats daarvan studenten meer regie te geven in hun leerproces, creëert het ICT-team studeren op maat (…) En de resultaten liegen er niet om: studenten zijn zeer tevreden (cijfer 9,0) en de uitval is bijna gehalveerd. Ook heeft de beoordelingscommissie veel waardering voor de ondersteunende structuur die voor de student is ingericht.”
'Een kroon voor heel het onderwijsteam'
HU-docent en initiatiefnemer van de leerroute Gert van Hardeveld: “We zijn supertrots dat we de tweede prijs hebben gewonnen. Het is een kroon voor heel het onderwijsteam en ook onze studenten op het neerzetten van compleet vernieuwend onderwijs waar studenten iedere dag met enthousiasme en hoge inzet aan het werk gaan op eigen projecten. Deze prijs is een herkenning van deze bijzondere onderwijsvorm en is daarmee hopelijk ook een voorbeeld voor anderen om te volgen. Met het prijzengeld kunnen veel van onze nieuwe dromen waarmaken en andere opleidingen helpen.”
Blijk van waardering
De eerste prijs van de Nederlandse Hogeronderwijspremie voor de hogescholenteams ging naar LeerLevels van de Hogeschool van Amsterdam. De eerste prijs voor de universiteitsteams ging naar TU Eindhoven Innovation Space. Informatie over alle winnaars vind je hier.
De nieuwe onderwijspremie is in het leven geroepen om de hoge kwaliteit van het onderwijs op universiteiten en hogescholen te onderschrijven en bedoeld voor docententeams die een topprestatie leveren. Door de premie toe te kennen aan zes verschillende docententeams in plaats van één winnaar te kiezen of individuele docenten te laten winnen, wil de minister samenwerking en innovaties in het onderwijs waarderen en stimuleren. Minister Van Engelshoven: “Heel belangrijk dat er nu voor docenten en docententeams zo’n premie is als blijk van waardering voor hun voortreffelijke werk. Ik feliciteer alle zes winnende teams, die met elkaar gemeen hebben dat ze samenwerken met als doel maatschappelijke problemen en uitdagingen op te lossen.”
Lees hier meer over de leerroute Open-ICT en hoe deze tot stand is gekomen
Foto: Inge Hoogland
"ICT is samenwerken en elkaar helpen."
Puck Bakkereerstejaarsstudent
Puck Bakker voelt zich bij de opleiding HBO-ICT, leerroute Open-ICT als een vis in het water. ‘Je kunt hier gewoon jezelf zijn’.
Na het afronden van de havo in Emmen wist Puck nog niet precies welke vervolgstudie ze zou kiezen. ‘ICT heeft me altijd getrokken’, geeft ze aan. ‘Ik heb ook als extra vak Informatica gedaan op de middelbare school en het examen afgerond op zowel havo als vwo niveau. Toch ben ik nog tig keer geswitcht van psychologie en PABO tot aan dramatherapie, maar schijnbaar was de eerste ingeving het beste en koos ik voor ICT in Utrecht.’
Open-ICT
Puck viel met haar neus in de boter toen bleek dat bij de HU de richting ‘Open-ICT’ bestaat. Een richting waarin uitsluitend op projectbasis wordt gewerkt. Geen lessen, geen tentamens, alleen maar samenwerken en de afgesproken resultaten opleveren. ‘Perfect voor mij’, weet Puck. ‘Je kunt in deze opleiding heel erg je eigen weg zoeken, datgene aanpakken wat je leuk en interessant vindt en dat is super. Daarbij is alles gericht op samenwerking. Je probeert het eerst zelf. Lukt het niet dan zet je een vraag uit in je projectgroep. Levert dat niets op dan gaat je vraag door naar de hele klas of naar ouderejaars. Pas als je het dan nog niet wet, kom je uit bij een docent.’
Rok met hakken
Veel samenwerken betekent hier vooral samenwerken met jongens. Heel fijn wat Puck betreft. ‘Jongens zijn niet zo dramatisch als meisjes. Lekker duidelijk, zeker die van ICT. En bovendien ongekend sociaal. Je moet ook wel bij deze studie. Alles draait om samenwerken en elkaar helpen en dat gebeurt hier ook. Bovendien laten jongens je in je waarde waardoor je gewoon helemaal jezelf mag zijn. Zelfs als ik een rok aantrek met hakken, dan wordt er natuurlijk wel gekeken, maar niet negatief gereageerd. Heel fijn voor een ‘meisje-meisje’ zoals ik ben.’
Wow, kan jij dat? YES
Over het ‘nerdy-gehalte’ is ze duidelijk. ‘Het zijn eigenlijk allemaal leuke gasten. Natuurlijk met af en toe een standard nerdy type, maar dat heb je overal. Bovendien vind ik dat zelf wel leuk. ICT is een vak waar je nooit uitgeleerd raakt. Het is zo breed en de ontwikkelingen gaan maar door. Precies goed voor mij, ik houd van leren en ben creatief. Dit heb je echt nodig wanneer je dingen moet uitzoeken. Dat puzzelen. Dat nerdy deel waarover mensen dan zeggen; wow, kan jij dat? YES. Dat gevoel.’
Het enthousiasme spát af van deze eerstejaars die niet kan wachten tot ze zich kan storten in hetgeen waarvoor ze gekomen is: digitale recherche. ‘Ik ben echt van de back-end kant; dus dat is het deel van een website die de gebruiker niet ziet. Daar waar je programmeert en allerlei functies maakt. Ik heb me inmiddels ook mogen aansluiten bij een groep mensen van de opleiding Cyber Security & Cloud om een volledig CSC project te volgen. Toen heb ik overigens wel een voordeel gehad dat ik vrouw ben. Er is een gierend tekort aan vrouwen daar, dus ze zouden wel gek zijn om die aanvraag te laten lopen. Dat hebben ze dus ook niet gedaan. Slimme jongens, die ICT'ers.’
Handig om te weten
Aanmelden | t/m 1 mei en t/m 31 december |
---|---|
Startmoment | September en februari |
Locatie | Heidelberglaan 15 Utrecht |
Diploma | Bachelor of Science (BSc) of Ingenieur (ing.) |
Numerus fixus | Nee |
Croho-naam | B HBO-ICT |
Croho-code | 30020 |
Interesse in de bachelor Open-ICT?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 06 34101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur