Tijdens de opleiding
Tijdens je opleiding leer je als technicus wat er allemaal komt kijken bij werktuigbouwkunde. Je gaat aan de slag met duurzame energie en verschillende materialen, leert construeren, produceren en modelleren en ontdekt wat extreme (mechanical) engineering is.
Inhoud van de opleiding werktuigbouwkunde
Techniek is dagelijks in beweging. Tijdens de opleiding loop je voorop bij alle nieuwe ontwikkelingen. Je leert de theorie en past deze direct toe in de praktijk. In de hypermoderne werkplaatsen en labs komt alles samen om iets bijzonders te ontwerpen en te bouwen om uiteindelijk te demonsteren en presenteren.
In de propedeuse komt alle basisstof voorbij! De focus ligt bijvoorbeeld op statica, sterkteleer en natuurkunde waar je wiskunde gaat toepassen. Ook ga je aan de slag met praktijkgerichte onderwerpen als materiaalkunde, construeren, produceren en ontwerpmethodieken.
Met projecten pas je geleerde theorieën direct toe, je gaat ontwerpen en maken in onze werkplaats! Zo gaan we aan de slag met het ontwerpen van een hijskraan, een ballonprik-machine en een mens-aangedreven afkoeler.
Periode A
De eerste lesweek als springplank voor de rest van de opleiding! Je maakt kennis met elkaar, gaat op bezoek bij een bedrijf, beleeft voorproefjes van de techniek in de opleiding en volgt de eerste colleges. Je gaat ook meteen aan de slag in de werkplaats om de week feestelijk af te sluiten.
Je gaat in teamverband aan de slag met het ontwerpen van een hijskraan die een kracht moet kunnen houden zonder te bezwijken. Je wilt natuurlijk niet dat een hijskraan het niet houdt.
Enkele hoofdthema’s staan centraal: statica met bijbehorende wiskunde, materiaalkunde, technisch tekenen/modelleren en professionele skills. Om producten, machines en processen te kunnen ontwerpen moet je situaties schematisch in beeld kunnen brengen.
Periode B
In teamverband ga je een robotje ontwerpen/bouwen/testen dat “onhandig” geplaatste ballonnen lek moet prikken. Naast het ontwerpen en rekenen aan het voertuig, moet deze uiteindelijk ook gebouwd worden.
Enkele hoofdthema’s staan centraal: natuurkunde met bijbehorende wiskunde, construeren en ontwerp-skills. Om goede werktuigen te ontwerpen, moeten analyses worden gedaan over bewegingsprincipes. Werktuigen bevatten altijd componenten die bewegingen mogelijk maken.
Periode C
Je gaat onderzoek doen naar een onderwerp uit de materiaalkunde of energietechniek om de praktijk met de theorie te vergelijken. Je presenteert de resultaten voor publiek op een “Science Fair”.
Enkele hoofdthema’s staan centraal: warmteleer met bijbehorende wiskunde, materiaalkunde en onderzoeks-skills. Inzicht verkrijgen in warmtestromen binnen werktuigen is belangrijk. Je moet kennis hebben van materialen en faalwijzen om materiaalkeuzes te maken.
Periode D
De opdrachtgever wil een mens-aangedreven koelmachine, waarmee gekoeld kan worden op plekken waar geen (betrouwbare) stroomvoorziening is. Naast het onderzoeken van koelprincipes moet je een ingenieuze constructieve aandrijving ontwerpen.
Enkele hoofdthema’s staan centraal: sterkteleer en thermodynamica met bijbehorende wiskunde, productietechnieken en ergonomie. Bij het ontwerpen moet je altijd op mechanische spanningen letten. Je wilt niet dat iets doorbuigt of breekt.
De cursussen gaan dieper in op de basiskennis en -vaardigheden. Je leert constructies van producten, machines en systemen te analyseren, vooral rondom sterkteleer en materiaaleigenschappen. Je ontwikkelt een kritische manier van werken om de sterkte en stijfheid te bepalen en te verbeteren.
In de tweede helft van het jaar loop je stage lopen bij een bedrijf binnen of buiten Nederland. Je mag je stageplek helemaal zelf uitzoeken binnen een vakgebied van de werktuigbouwkunde.
Periode A
Bij ontwerpen moeten verschillende aspecten worden bekeken. Denk bijvoorbeeld aan afmetingen, materiaalkeuzes, constructieve opbouwen en fabricagemogelijkheden. Het draait om het analyseren van werktuigen in relatie tot de sterkte en de materiaaleigenschappen.
Praktijksituaties worden vertaald naar bruikbare modellen. De daarbijhorende theorie wordt direct toegepast, vooral op het gebied van sterkteleer, constructieleer en materiaalkunde.
Periode B
Hoe kun je vooraf al bekijken of een werktuig gaat werken zoals jij het hebt ontworpen op papier? We gaan situaties in de digitale wereld simuleren.
Voor het realiseren van werktuigen komt ook het kijken naar elektrische schakelingen voorbij, we gaan werken met Arduino. Daarnaast kijken we naar thermodynamische processen, het leren kennen van energie-technische werktuigen.
Periode C en D
Je gaat binnen een bedrijf aan de slag om je te ontwikkelen in een richting die jij interessant vindt. Misschien is het wel iets binnen de gezondheidstechnologie, railsector, machinebouw of iets met duurzame installaties?
In het derde jaar specialiseer jij je verder en gaan we verder met verschillende actuele thema's. We gaan verder aan de slag met het ontwerpen, onderzoeken en onderhouden. Hierbij mag je kiezen of je aan de slag gaat (duurzame) energie of met constructieve machines.
In het tweede deel van het jaar werk je samen met studenten van de opleidingen Elektrotechniek, Technische Bedrijfskunde en Built Environment aan echte bedrijfsopdrachten.
Periode A
Hoe kan je de echte wereld nog beter naast de ontwerpwereld leggen? We gaan aan de slag met het detailleren van producten/machines/processen. Dit doen we met behulp van virtuele en fysieke testen.
Periode B
Iets ontwerpen is één. Iets ontwerpen dat goed te onderhouden is én lang mee gaat, is twee. Tijdens het ontwerpproces zijn veel keuzes te maken die de levensduur kunnen verlengen.
Periode C en D
Je bepaalt op basis van jouw interesses waar je met medestudenten van andere opleidingen aan gaat werken. Het gaat om vraagstukken rondom (industriële) bedrijfsprocessen, uitdagingen rondom digitalisering of nieuwe innovatieve technieken.
De laatste fase van je studie is aangebroken. Het is tijd om te laten zien wat jij kan. Voor het zover is krijg je de kans om een half jaar zelf te bepalen wat voor onderwijs je gaat volgen. Wil je je verder technisch verdiepen, of wil je jezelf verbreden?
Tot slot, je afstudeeropdracht. Net zoals bij je stage doe je dit bij een bedrijf in Nederland of daarbuiten.
Periode A en B
Je kunt kiezen voor een minor binnen de techniek, of om je beroepsperspectief te verbreden. Wat dacht je van een minor in bijvoorbeeld Finland of Spanje?
Periode C en D
Je pakt zelfstandig een werktuigbouwkundig probleem aan. Door het doen van onderzoek ga je aan de slag met het (her)ontwerpen om zo het probleem op te lossen.
Werktuigbouwkunde
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Werktuigbouwkunde. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens je opleiding Werktuigbouwkunde volg je hoorcolleges en werkcolleges. Maar je werkt ook met studiegenoten aan projecten in kleinere groepjes en je gaat zelf aan de slag in de werkplaats.
Tijdens je studie werk je samen met en bij verschillende bedrijven tijdens verschillende projecten waar de theorie in de praktijk wordt gebracht. Daarnaast ben je tijdens je stage en afstuderen (beide een half jaar) aan de slag bij een bedrijf met je eigen opdracht.
In het derde jaar werk je samen met andere studenten in multidisciplinaire Quest-projectgroepen bij twee verschillende bedrijven. Benieuwd? Lees meer over deze Quest-projecten.
Er zijn verschillende soorten toetsen: schriftelijke tentamens, opdrachten en assessments. Je sluit je opleiding af met een afstudeeropdracht, scriptie en presentatie.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Aan het begin van je opleiding leer je je studieloopbaanbegeleider (een soort mentor) kennen. Met deze begeleider (slb'er) bespreek je je voortgang en eventuele studieproblemen. Je houdt je hele studieperiode dezelfde slb'er.
Peercoach
Naast een studieloopbaanbegeleider krijg je in je eerste jaar een ‘peercoach’. Dit is een ouderejaars student die je met alles kan helpen. Zo geven peercoaches bijles, kijken ze mee tijdens je projecten, geven ze tips en zijn ze beschikbaar voor al je vragen die je hebt.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina over collegegeld. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 400 tot € 700 kwijt.
Aan het einde van je eerste studiejaar ontvang je een zogenaamd dringend studieadvies. Dat advies kan inhouden dat je geschikt wordt geacht voor de opleiding, een verwijzingsadvies ontvangt als een andere opleiding beter bij je lijkt te passen, of het advies krijgt om met de studieloopbaanbegeleider een studieplanning op te stellen.
Het betreft hier geen bindend advies: je hoeft het advies niet op te volgen. Uiteraard gaan we ervan uit dat je het advies zorgvuldig weegt.
Alle belangrijke informatie over je opleiding zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken vind je in de studiegids.
"Ik ben blij met mijn keuze voor deze creatieve, interessante en zo nu dan pittige studie."
Vera Erends (24)derdejaars student
“Mechanische techniek” is een zeer breed vakgebied waar verschillende richtingen en specialisaties in bevinden. Tijdens de vier jaar dat je studeert op de HU kom je daarom ook veel uiteenlopende en uitdagende projecten tegen, van constructies 3D-modelleren in CAD programma’s tot zelf achter de draaibank staan om een werkstuk te maken. Zo heb ik samen met medestudenten in het tweede jaar een 3D-printkop ontworpen, doorgerekend en gemaakt. Deze kan automatisch boetseerklei smelten en printen. Nu, in het derde jaar, ben ik bezig met een medisch-technisch project in opdracht van het UMC Utrecht en St Antonius ziekenhuis, die het leven van osteoarose patiënten zal verbeteren.
Ik vind dat er tijdens de studie een goede balans is tussen de focus op je eigen interesses waardoor je je kan specialiseren, en je algemene kennis over techniek. Zo heb ik in het tweede leerjaar een halfjaar stage gelopen bij Nikhef (Nationaal Instituut voor deeltjes- en Astrodeeltjesfysica) in Amsterdam. Nikhef werkt nauw samen met CERN (European Organization for Nuclear Research) en andere wetenschappelijke instituten over de hele wereld. CERN staat bv bekent om de Large Hardon Collider, hierbij werkt Nikhef aan de ATLAS en LHCb detectoren. Tijdens deze stageperiode heb ik ontzettend veel geleerd over (vacuüm) Techniek, formele- en informele vergaderingen, het geven van presentaties voor een internationaal publiek en documentatie. In dit half jaar zijn er bakken met informatie op mij afgevuurd en heb ik de meest interessante technieken leren kennen. Ondanks dat alles nieuw is als tweedejaars stagiaire werd ik opgenomen in het bedrijf en behandeld als volwaardig collega. Naast een interessante en leerzame stageperiode heb ik mijn onderzoek, “Verificatie en validatie van ultrahoog vacuüm simulaties”, kunnen publiceren in een vaktechnisch blad, de NEVAC (Nederlandse vacuüm vereniging). Mijn artikel is verschenen in het herfstnummer dit jaar. De stage is voor mij een hele bijzondere tijd geweest en het heeft een wereld geopend waarbij de absolute limieten van de experimentele wetenschappelijke techniek opgezocht worden. Technieken waarvan ik niet wist dat deze bestonden.
Ik ben blij met mijn keuze voor deze creatieve, interessante en zo nu dan pittige studie. Ik kan niet wachten om met een ingenieurs titel aan de slag te gaan in het werkveld.
"In mijn tweede jaar startte ik bij de opleidingscommissie van Werktuigbouwkunde. Dit jaar ben ik studentambassadeur."
Jasper Helberg (25)Vierdejaars student
In mijn tweede jaar startte ik bij de opleidingscommissie van Werktuigbouwkunde. Die commissie bestaat uit zowel studenten als docenten en werkt aan het verbeteren van de opleiding. Ik vond het erg leuk om naast mijn studie betrokken te zijn bij het onderwijs. Je mag meebeslissen over belangrijke zaken en advies geven over hoe de opleiding vorm krijgt. Je leert talloze nieuwe mensen kennen van andere opleidingen, maar ook van bijvoorbeeld het management. Af en toe was het best veel om te combineren met al mijn schoolwerk, maar ik heb er veel van geleerd.
Dit jaar ben ik de studentambassadeur van het gebouw waar ons instituut gehuisvest zit. Ook dat is erg leuk. De connecties die ik de afgelopen jaar opgebouwd heb denk ik goed te kunnen gebruiken als ik eenmaal afgestudeerd ben.
Waarom Werktuigbouwkunde studeren bij de HU?
-
Vergelijk de theorie met de echte wereld
In het Energielab kan je theorie vergelijken met de werkelijkheid. Is je rendement van je zonnepaneel altijd wat de fabrikant zegt? Gedragen materialen zich precies zoals de materiaalkundigen hebben voorspelt?
-
Nieuw, nieuwer, nieuwst
Je krijgt les en werkt aan je groepsopdrachten in de nieuwste werkplaatsen met de meest moderne apparatuur.
-
Samen met andere opleidingen en bedrijven
Je werkt tijdens je studie aan 'Quest projecten' samen met andere studenten van andere technische opleidingen. Daarnaast kom je veel in contact met bedrijven om te zien het het er na je studie aan toe gaat.
Interesse in de bachelor werktuigbouwkunde?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur