Digital Ethics
Welke gevolgen heeft nieuwe wetgeving voor jouw organisatie? Hoe moet deze worden toegepast? Welke invloed heeft menselijk gedrag op informatieveiligheid? In de mastermodule Digital Ethics kijk je naar de vele ontwikkelingen en welke gevolgen dit heeft met betrekking tot privacy en ethiek.
Deze mastermodule bestaat uit twee onderdelen:
- Privacy
Uitleg over en toepassing van wetgeving gegevensbescherming en hoe om te gaan met delen van persoonsgegevens in samenwerkingsverbanden, de relatie mensenrechten en privacy en de mogelijke rol van privaatrecht in het beschermen van privacy. - Ethiek
Bij Ethiek staan ethische aspecten van datagebruik centraal. Aan bod komen ontwikkelingen in informatiegestuurd werken en het gebruik van Big Data. Deze ontwikkelingen kunnen gevolgen hebben op onze democratische rechtsstaat en op de toegang die burgers hebben tot diensten. Je leert ethische aspecten te herkennen en in een vroeg stadium van systeemontwerp of aanbesteding te adresseren. Ook komt de menselijke factor aan bod: de effecten van menselijk gedrag en organisatiecultuur op informatieveiligheid en mogelijkheden om daarop te sturen.
Handig om te weten
Startmoment | april en november |
---|---|
Lesdata | Informeer bij de opleiding |
Studie-investering | 15 uur per week (inclusief colleges) |
Kosten |
€ 3950 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Deelnemers | 6-18 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering |
Persoonlijk advies
We helpen je graag verder! Neem contact op voor antwoord op je vragen over de opleiding en je toelaatbaarheid.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Tijdens de mastermodule Digital Ethics komen verschillende gedragsmodellen aan bod. Maar ook welke impact nieuwe wetgeving heeft voor jouw organisatie en hoe je een register voor persoonsgegevens moet opzetten en beheren.
In deze mastermodule komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- ICT en Privacy
- Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR)
- Balans tussen het gebruik van persoonsgegevens en de bescherming van privacy
- Betekenis van privacyregels AVG/GDPR voor uw organisatie
- Voorstel ePrivacy verordening
- Register persoonsgegevens opzetten en beheren
- Inleiding ethiek
- Gebruik (big) data in het veiligheidsveld
- Smart cities
- Manipulatie via internet
- Governance van internet
- Value Sensitive design
- Blockchain en ethiek
- Gedragsmodellen (psychologisch en gedragseconomisch)
- Gedragsbeïnvloeding en gedragssturing
Tijdens de mastermodule krijg je klassikaal onderwijs. Daarbij deel je ook jouw praktijkervaring met de andere deelnemers. Een module wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen en/of een praktijkgerichte opdracht.
Je leert:
- uit te leggen wat de relatie is tussen mensenrechten, het Europese handvest en privacy wetgeving.
- de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) en de Uitvoeringswet hiervan hanteren en als basis te gebruiken voor keuzes bij de verwerking van persoonsgegevens.
- de ePrivacy richtlijn/ later verordening uit te leggen en toe te passen in concrete casussen.
- voorbeelden te geven van gevolgen (gewenst en ongewenst) van het gebruik van big data op groepen in de maatschappij.
- de juridische, ethische en sociale dimensie te onderscheiden in vragen met betrekking tot grootschalig data gebruik.
- uit te leggen hoe het op grote schaal verzamelen en gebruiken van data de liberale democratische rechtsstaat zou kunnen ondermijnen.
- de mogelijke gevolgen van het toepassen van big data in een praktijk situatie overwegen.
toelating
Om de mastermodule Digital Ethics te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig, plus minimaal twee jaar relevante werkervaring op hbo- of wo-niveau. Toelating vindt plaats op basis van je curriculum vitae en een intakegesprek.
Docenten
De colleges worden voor een groot deel verzorgd door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht in het betreffende onderzoeksgebied en mede daardoor van hoog niveau.
Na deze opleiding
Wanneer je de mastermodule Digital Ethics succesvol hebt afgerond, krijg je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Volg dan een van de post-hbo-leergangen, of kies voor de Master of Informatics (NVAO geaccrediteerd).
Eén van de unieke kenmerken van deze mastermodule is dat zij onderdeel is van een post-hbo-leergang, de Master of Informatics - Applied Data Science en de Master of Informatics - Business & IT. De master is door de NVAO geaccrediteerd en daarmee ook internationaal erkend. Wil je je na de module verder ontwikkelen? Dan is een leergang of de master een logische vervolgstap.
Overige informatie
De mastermodule Digital Ethics kost € 3850, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.
In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.
Wanneer je besluit na één mastermodule de post-hbo-opleiding te vervolgen dan is je investering € 6600 (totale investering post-hbo-opleiding € 10.350).
Mocht je besluiten na één mastermodule de master te vervolgen dan is je investering € 18.550 (totale investering master € 22.000).
Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers.
Hogeschool Utrecht organiseert regelmatig een informatiemiddag voor de ICT deeltijdopleidingen. Deze worden aangekondigd via de LinkedIn pagina.
Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.
Hogeschool Utrecht organiseert geregeld 'De Master Spreekt...' events. Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.
Alle HU-events vind je in onze evenementenagenda.
Waarom Digital Ethics bij de HU
-
Kies voor een topopleiding
Deze mastermodule is onderdeel van de Master of Informatics, uitgeroepen tot topopleiding door de Keuzegids Masters 2017.
-
Stroom door naar een post-hbo-leergang of master
Wil je na deze module verder studeren? Dan kun je doorstromen naar een post-hbo-leergang of de Master of Informatics.
-
Volg praktijkgericht onderwijs
Je ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert pas je meteen toe in je werk
direct Contact
Mieke Braadbaart
Deze opleiding is ook onderdeel van:
Mastermodule: Ethics in a Digital World
De impact van digitalisering op individu, organisatie en maatschappij is enorm. Hoe zorgen we ervoor dat digitalisering de wereld beter maakt, niet slechter? De mastermodule “Ethics in a Digital World” richt zich op ethisch bewustzijn voor iedereen die een rol heeft in technologische ontwikkelingen.
Door het wijd verspreid raken kan digitalisering ongewenste effecten veroorzaken met grote gevolgen. Bij machine learning bijvoorbeeld, wordt gebruik gemaakt van een dataset waaruit geleerd wordt. Wanneer er fouten zitten in de dataset kan dat vooroordelen versterken en uitvergroten.
Technologie en informatiesystemen zijn niet neutraal. Ze bevatten overtuigingen, normen en waarden van de ontwerper. Digitalisering loopt op de wet vooruit. Dat maakt ethisch bewustzijn van nog groter belang.
De mastermodule “Ethics in a Digital World” (onderdeel van de Master of Informatics (MSc)) richt zich op verantwoordelijkheden en concrete mogelijkheden tot sturing rond ethische vraagstukken die door digitalisering ontstaan.
Deze mastermodule staat onder inhoudelijke leiding van Dr. ir. Marlies van Steenberen. Marlies is lector Digital Smart Services bij Hogeschool Utrecht en verbonden aan de Master of Informatics (MSc) waar ze medeverantwoordelijk is voor kwaliteit en vernieuwing van onderwijs en onderzoek.