Digital Strategy and Organisation

Deze module verweeft twee concepten: digitale strategie en eco-sytemen. Tijdens de module worden beide concepten vanuit academisch en praktisch oogpunt onderzocht. Studenten nemen actief deel door in een tijdsbestek van zeven weken een casestudy te creëren. Er worden verschillende theorieën en praktijkvoorbeelden besproken en toegepast op hun cases. Als onderdeel van de cursus zullen verschillende IT-managers en IT-directeuren ingaan (b.v. Bol.com, PostNL, UWV, ProRail) op de uitdagingen en successen binnen en buiten hun eigen organisatie. Het doel is om een verandering van mindset te creëren, te beginnen met het denken in waardenetwerken in plaats van puur in geïsoleerde organisaties, en het begrijpen van digitale strategie.

Cursus Strategie en organisatie: overlegsituatie tussen studenten

Een goede digitale strategie begint met het begrijpen van de organisatie, het businessmodel en de context waarin de organisatie opereert. Hiervoor worden verschillende theorieën besproken en wordt van de studenten verwacht dat ze analyses uitvoeren met behulp van deze theorieën. Nadat er een goed begrip is van de huidige situatie, stellen de studenten diverse cases op, inclusief een digitale strategie. Deze cases en strategieën worden gedurende de colleges verder ontwikkeld en verfijnd. Afsluitend worden praktische handvatten aangereikt voor het vormgeven van een digitale transformatie en wordt er gesproken over leiderschap. Gastsprekers van toonaangevende bedrijven uit de publieke en private sector zoals ProRail, Bol.com, PostNL en UWV. zijn aanwezig.

Handig om te weten

Startmoment April en november
Lesdata De lessen vinden plaatst op dinsdag van 14.30 - 21.15 uur
Studie-investering 15 uur per week (inclusief colleges)
Kosten

€ 3950 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers 6 - 18
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering

Persoonlijk advies

We helpen je graag verder! Neem contact op voor antwoord op je vragen over de opleiding en je toelaatbaarheid.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

De mastermodule Digital Strategy & Organisation bestaat uit twee delen: Strategisch Management & Business Models en Extended Enterprise.

Je onderzoekt het concept extended enterprise, waarbij je de organisatie bekijkt als een entiteit in relatie met de omgeving. Ook verdiep je je in verschillende managementmodellen.

In het programma komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Introductie strategisch management
  • Strategische modellen (zoals Henry Mintzberg, Hamel & Prahalad, Ansoff, Treacy & Wiersema, BCG matrix)
  • Leiderschap versus management
  • Missie, visie en strategie
  • Business Models
  • De rol van IT
  • People management
  • Strategische implementatie
  • Introductie extended enterprise
  • Waardeketens
  • Business netwerken
  • Supply Chain Management
  • Keteninformatisering
  • Interoperabiliteit
  • Informatiedeling
  • Rol van architectuur bij de extended enterprise
  • Technologie als enabler van de extended enterprise
  • Enterprise engineering en de extended enterprise

Tijdens de mastermodule krijg je klassikaal onderwijs. Daarbij deel je ook jouw praktijkervaring met de andere deelnemers. Een module wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen, een paper of presentatie en een opleidingsdag Consultancy en Persoonlijke Vaardigheden.

  • Je bent bekend met enkele van de belangrijkste strategische management- en organisatietheorieën en begrijpt de strategie van een organisatie in termen van een businessmodel.
  • Je begrijpt, herkent, erkent en bespreekt de strategie - en in het bijzonder de impact - van digitalisering.
  • Je weet een digitale visie te ontwikkelen op het gebied van klantervaring, gedigitaliseerde bedrijfsvoering en het opnieuw uitdenken van bedrijfsmodellen.
  • Je begrijpt de benodigde leiderschapskwaliteiten in een digitale transformatie.
  • Je kan de verschillen en de principes begrijpen - die ten grondslag liggen aan ecosystemen. En je bent in staat de verschillen in een (digitaal) ecosysteem te bepalen die een publieke sector met zich meebrengt.
  • Je kan de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en de toegevoegde waarde binnen een ecosysteem onderscheiden en bent vertrouwd met het verschil dat een Digitale Ecosystemen maakt inclusief de impact op de rollen/verantwoordelijkheden.
  • Je kunt begrijpen hoe er binnen een digitaal ecosysteem met sourcing wordt omgegaan.

Toelating

Om de mastermodule Digital Strategy & Organisation te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig, plus minimaal twee jaar relevante werkervaring op hbo- of wo-niveau.

We gaan graag met je in gesprek om je vragen over de opleiding te beantwoorden en je toelaatbaarheid vast te stellen, op basis van je CV tijdens het intakegesprek. Je meldt je hiervoor aan via de persoonlijk advies button onderaan de pagina.

Docenten

De colleges worden voor een groot deel gegeven door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht in het betreffende onderzoeksgebied en mede daardoor van hoog niveau.

Na deze opleiding

Wanneer je de mastermodule Digital Strategy & Organisation succesvol hebt afgerond, krijg je een stapelcertificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Volg dan een van de post-hbo-leergangen, of kies voor de Master of Informatics.

Eén van de unieke kenmerken van deze mastermodule is dat zij onderdeel is van een post-hbo-leergang en van de Master of Informatics. De master is door de NVAO geaccrediteerd en daarmee ook internationaal erkend. Wil je na deze module verder studeren of wil je je verder ontwikkelen? Dan is een leergang of de master een logische vervolgstap.

Overige informatie

De mastermodule Digital Strategy & Organisation kost € 3.950, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.

Wanneer je na één mastermodule besluit de post-hbo-opleiding te vervolgen dan is je investering € 6.550 (totale investering post-hbo-opleiding € 10.500).

Mocht je besluiten na één mastermodule de master te vervolgen dan is je investering € 18.550 (totale investering master € 22.000).

Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers.

Hogeschool Utrecht organiseert regelmatig een informatiemiddag voor de ICT deeltijdopleidingen. Deze worden aangekondigd via de LinkedIn pagina.

Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.


Hogeschool Utrecht organiseert geregeld 'De Master Spreekt...' events. Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan. 

Alle HU-events vind je in onze evenementenagenda.

Waarom Digital Strategy & Organisation bij de HU?

  • Kies voor een topopleiding

    Deze mastermodule is onderdeel van de Master of Informatics, uitgeroepen tot topopleiding door de Keuzegids Masters 2017.

  • Stroom door naar post-hbo-leergang of master

    Wil je na het volgen van de module verder studeren? Dan kun je doorstromen naar een post-hbo-leergang of de Master of Informatics.

  • Midden in het land

    Utrecht is centraal gelegen. Je kunt de locaties van de HU goed bereiken per openbaar vervoer en de auto.

Direct contact

Deze opleiding is ook onderdeel van:

Studenten en docent in overleg in de leeromgeving

Interesse in de opleiding Digital Strategy & Organisation?

Volg ons op LinkedIn