Enterprise Architecture
De module Enterprise Architecture geeft je inzicht in de relevantie van enterprise architectuur (EA) en met name de relatie daarvan met digitale transformatie.
We behandelen verschillende dimensies en invalshoeken van Enterprise Architectuur (EA). Je leert EA-principes en -modellen op te stellen. Ook de volwassenheid en governance van de EA worden besproken alsmede de rol van de enterprise architect als adviseur voor het management bij besluitvorming.
Volg je deze module als onderdeel van een post-bacheloropleiding of de gehele masteropleiding, dan is bij deze mastermodule een opleidingsdag in Consultancy & Persoonlijke vaardigheden een verplicht onderdeel. Dit geldt niet wanneer deze mastermodule als losse module volgt.
Handig om te weten
Startmoment | september en februari |
---|---|
Lesdata | De lessen vinden plaats op dinsdag van 14.30 - 21.15 uur |
Studie-investering | 15 uur per week (inclusief colleges) |
Kosten |
€ 3950 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Deelnemers | 6 - 18 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering en microcredential |
Persoonlijk advies
We helpen je graag verder! Neem contact op voor antwoord op je vragen over de opleiding en je toelaatbaarheid.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Tijdens de mastermodule Enterprise Architecture komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Introductie en overview enterprise architectuur
- Overview en aanpak relevante frameworks
- Doelstellingen enterprise architectuur
- De relatie van enterprise architectuur met strategie, portfolio, programma en agile teams
- Architectuurprincipes
- Governance en leiderschap
- De rol van de architect als adviseur voor het management
- De rol van de architect bij de ondersteuning van besluitvorming
- Stakeholdermanagement
- Trends in ICT en de impact op enterprise architectuur (zoals kunstmatige intelligentie, cloud, agile, micro services, toenemende complexiteit en cyber war)
- Capability mapping en value stream mapping
- ArchiMate
- Alternatieve architectuuroplossingen
- Best practices en valkuilen
Tijdens de mastermodule krijg je klassikaal onderwijs. Daarbij deel je ook jouw praktijkervaring met de andere deelnemers. Een module wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen, een paper of presentatie en een opleidingsdag Consultancy en Persoonlijke Vaardigheden.
Je:
- hebt een overzicht van de architectuur discipline
- bent in staat om middels een architectuuraanpak invulling te geven aan strategische verandering van een organisatie (digitale transformatie)
- kent de belangrijkste frameworks en aanpakken
- begrijpt de rol, toegevoegde waarde en positionering van architectuur in een organisatie
- hebt op hoog niveau kennis van de trends op het gebied van architectuur en de impact hiervan op het architectuurlandschap
- bent in staat om enterprise architectuur principes en modellen op te stellen
- kan met de belangrijkste betrokkenen (stakeholders) communiceren over architectuur
- bent in staat om architectuuroplossingen in kaart te brengen en te motiveren
Toelating
Om de mastermodule Enterprise Architecture te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig, plus minimaal twee jaar relevante werkervaring op hbo- of wo-niveau.
We gaan graag met je in gesprek om je vragen over de opleiding te beantwoorden en je toelaatbaarheid vast te stellen, op basis van je CV tijdens het intakegesprek. Je meldt je hiervoor aan via de persoonlijk advies button onderaan de pagina.
Docenten
De colleges worden voor een groot deel gegeven door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht in het betreffende onderzoeksgebied en mede daardoor van hoog niveau.
Na deze opleiding
Wanneer je de mastermodule Enterprise Architecture succesvol hebt afgerond, krijg je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Daarnaast kun je een microcredential (een erkend digitaal certificaat waarmee je aantoont wat je hebt geleerd) aanvragen. Wil je na deze module verder studeren? Volg dan een van de post-hbo-leergangen, of kies voor de Master of Informatics (NVAO geaccrediteerd).
Wanneer je deze module succesvol afrondt, krijg je een microcredential. Dat is een landelijk erkend, digitaal certificaat voor een kleine onderwijseenheid. Hiermee toon je aan welke kennis en vaardigheden je hebt opgedaan in deze module. Omdat het een digitaal certificaat is deel je dit makkelijk online (bijvoorbeeld op LinkedIn) en kan je het aan je cv toevoegen.
Flexibel studeren en laagdrempelig specialiseren, om- en bijscholen
Microcredentials maken flexibel studeren mogelijk. Je kan bijvoorbeeld module X volgen aan de HU en later aanvullen met module Y aan een andere hogeschool of universiteit. Ook maken ze specialiseren, om- en bijscholen laagdrempeliger. Je hoeft namelijk niet per se een volledige opleiding af te ronden om een waardering te krijgen.
Uiteindelijk moet het mogelijk worden om microcredentials te ‘stapelen’ tot een afgeronde opleiding, zoals een bachelor of master. Zover is het nog niet, maar het is met een microcredential al wel eenvoudiger om binnen een opleiding vrijstellingen aan te vragen.
Pilotfase
Op dit moment loopt er een pilot met microcredentials. Dat betekent dat het aantal modules dat gewaardeerd wordt met een microcredential, nog beperkt is. We verwachten dat dat aantal en het aantal onderwijsinstellingen dat modules waardeert met een microcredential, in de de toekomst zal toenemen.
Bekijk ook de volgende video's:
Microcredentials: wat zijn het, wat heb je eraan en waarom doet de HU mee aan de pilot?
Eén van de unieke kenmerken van deze mastermodule is dat zij onderdeel is van een aantal post-hbo-leergangen en de Master of Informatics. De master is door de NVAO geaccrediteerd en daarmee ook internationaal erkend. Wil je je na deze module verder ontwikkelen? Dan is een leergang of de master een logische vervolgstap.
Overige informatie
De mastermodule Enterprise Architecture kost € 3.950, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.
In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.
Wanneer je na één mastermodule besluit de post-hbo-opleiding te vervolgen dan is je investering € 6.550 (totale investering post-hbo-opleiding € 10.500).
Mocht je besluiten na één mastermodule de master te vervolgen dan is je investering € 18.550 (totale investering master € 22.000).
Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers.
Hogeschool Utrecht organiseert regelmatig een informatiemiddag voor de ICT deeltijdopleidingen. Deze worden aangekondigd via de LinkedIn pagina.
Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.
Hogeschool Utrecht organiseert geregeld 'De Master Spreekt...' events. Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.
Alle HU-events vind je in onze evenementenagenda.
Waarom Enterprise Architecture bij de HU?
-
Kies voor een topopleiding
Deze mastermodule is onderdeel van de Master of Informatics, uitgeroepen tot topopleiding door de Keuzegids Masters 2017.
-
Stroom door naar post-hbo-leergang of master
Wil je je na de module verder ontwikkelen? Dan kun je eenvoudig doorstromen naar een post-hbo-leergang of de Master of Informatics.
-
Vergroot je netwerk
Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.
Deze opleiding is ook onderdeel van:
Direct contact
Mieke Braadbaart
Enterprise Architecture: kijk met een holistische blik naar je bedrijf
Als zzp-er hield Jan Willem Vermeer zich vooral bezig met implementaties op het Microsoft 365-platform bij bedrijven. Omdat hij op een gegeven moment meer uitdaging zocht, ging hij als IT-manager in vaste dienst bij de Codi Group. Al voor deze stap had hij besloten om de praktijkgerichte deeltijd Master of Informatics - Business & IT (MSc) te volgen. Vooral de module Enterprise Architecture (EA) heeft hem veel gebracht. Dat was volgens Jan Willem mede dankzij de inspirerende begeleiding van docent Edzo Botjes, zelfstandig Enterprise Architect en coach & adviseur in het bedrijfsleven. Enterprise Architecture (EA) geeft inzicht in de complexiteit van de organisatie en haar inrichting en brengt de consequenties van eventuele veranderingen in kaart. Nauwe samenwerking met de belanghebbenden en het realiseren van draagvlak voor de gekozen oplossing is een belangrijke verantwoordelijkheid van de enterprise architect.
Lees in dit dubbelinterview met de student en docent meer over de module EA en de opdracht die Jan Willlem heeft gedaan bij zijn bedrijf.
Edzo: “Enterprise Architecture is voor ‘hardcore’ IT-ers best een lastige module. Voor hen is iets zwart of wit, terwijl EA juist veel grijstinten kent. En IT is slechts een onderdeel van het verhaal.”
Waarom heb je voor de deeltijd Master of Informatics - Business & IT gekozen?
Jan Willem: “Naast in mezelf investeren, wilde ik een master doen die direct van waarde was binnen mijn bedrijf. De EA-module was een van de redenen om voor de deeltijd Master of Informatics in Business & IT te kiezen. Niet onbelangrijk: ook mijn directeur zag in EA grote meerwaarde voor het bedrijf. De module is heel intensief en totaal verschillend van de andere modules. We moesten in een groepje van vier een digitale transitie onderzoeken bij een bedrijf. We werden daarbij volledig vrijgelaten. Best moeilijk als je hele concrete opdrachten gewend bent.”
Wat is het doel van zo’n vrije opdracht?
Edzo: “Die vrije opdracht, dat doen we heel bewust. We zien veel IT-projecten onnodig misgaan omdat de IT-oplossing als uitgangspunt wordt genomen. Maar dat idee is volledig achterhaald. De vraag vanuit het bedrijf is het uitgangspunt: wat is het doel, het waarom van je bedrijf, wat wil je zijn? En welke bedrijfsprocessen en afdelingen heb je daarvoor nodig? Pas daarna praat je over oplossingen en de inzet van technologie. Door de opdracht vaag te formuleren gaan de studenten terug naar de basis en denken ze zelf na om eerst een holistisch beeld van het bedrijf te creëren voor ze met een oplossing komen.”
Hoe hebben jullie de opdracht aangepakt?
Jan Willem: “Met mijn groepje hebben we een digitale transitie bij mijn bedrijf, de Codi Group, onderzocht. In twee productielocaties maken wij alle mogelijke natte doekjes: van babydoekjes tot make-up-doekjes en van medische desinfectiedoeken tot vochtig toiletpapier. Om een holistisch beeld – het toverwoord van deze module – van het bedrijf te krijgen, zijn we een dag op bedrijfsbezoek gegaan en hebben we zes medewerkers op verschillende posities – van CFO tot productiemedewerker – geïnterviewd. Bij EA draait namelijk alles om de afstemming van mensen, processen en technologie. En de mensen zijn daarbij het belangrijkst.”
Waarom is een bezoek op locatie zo belangrijk?
Edzo: “De studenten maken tijdens deze module echt een ontwikkeling door. Zo groeien ze naar elkaar toe, wat helpt bij de beleving. Dat past ook bij het doel van deze module: je moet helder hebben voor wie je het doet. Als je de mensen niet in de ogen hebt gekeken en niet weet hoe het er op de werkvloer aan toe gaat, kun je nooit een fatsoenlijk advies geven. Je moet weten wat de consequenties van je advies zijn. In eerste instantie bleven Jan Willem en zijn groepje in de technologiehoek hangen. Het ging vooral over digitalisering, het samenvoegen van de Enterprice Resource Planning (ERP) systemen van de twee productielocaties, heel saai. Maar door ze vragen te stellen en hulpmiddelen aan te reiken konden ze steeds verder denken en meer afstand nemen.”
Hoe zag de door jullie ontwikkelde digitale transformatie eruit?
Jan Willem: “We hebben uiteindelijk een online platform ontwikkeld waarmee kleinere batches geproduceerd kunnen worden zonder tussenkomst van sales. Op dit moment neemt sales alleen orders aan van 100.000 pakjes of meer. Minder is niet rendabel. Maar uit het interview met sales bleek dat zij wekelijks belletjes krijgen voor kleinere orders. Ons platform, de zogenaamde Codi Wet Wipe Configurator, maakt die kleinere orders mogelijk. We hebben het product daarvoor gesplitst in zes onderdelen: het materiaal van het doekje, de lotion, het verpakkingsfolie, etc. De klant logt op het platform in en maakt vervolgens per onderdeel een keuze en stelt zo zijn unieke doekjes samen. Zonder dat daar een salesmedewerker aan te pas komt. Hoewel de bezettingsgraad van de fabriek vanwege de vele wisselingen door de kleinere batches terugloopt, is het wel rendabel. Dat komt onder andere door hogere marges bij kleinere batches, efficiënter gebruik van grondstoffen en omdat sales er tussenuit valt. We hebben ons advies aan het MT gepresenteerd, waarbij we ook de impact op de organisatie konden aangeven. Ze waren enthousiast, maar de Wet Wipe Configurator bleek nu nog een stap te ver, er waren andere prioriteiten. De eerste bouwstenen van de transformatie, zoals het samenvoegen van de ERP-systemen van de twee vestigingen, zijn echter al wel opgepakt.”
Wat is het belangrijkste dat je tijdens de EA-module hebt geleerd?
Jan Willem: “Ik heb vooral geleerd dat je niet direct in oplossingen moet denken maar eerst een stap terug moet zetten om je een holistisch beeld te kunnen vormen van het probleem. En dat de uiteindelijke oplossing moet passen binnen de missie en visie van je bedrijf. Welke kant gaat het bedrijf op? En wat betekent dat voor de samenhang tussen de mensen, processen en technologie? Daar denk ik nu veel meer over na als ik een vraag uit de organisatie krijg. Tenslotte zijn we ook getraind op het controleren van onze bronnen. Waar haal je de informatie vandaan en hoe waardeer je die? Dat doe ik niet alleen op mijn werk maar ook tijdens feestjes. Ik merk wel dat ik veel minder word uitgenodigd, haha.”
Deze modules vormen samen de kern van vernieuwing
Siebren van Terwisga werkt bij Lely. Dit bedrijf houdt zich bezig met robotisering van de melkveehouderij (zoals voederrobots, melkrobots, mestschuivers en bottelen). In september 2018 begon Siebren aan de Master of Informatics (MSc). “Mede door de Master of Informatics (MSc) ben ik doorgegroeid naar een andere functie”. Bij aanvang van de studie werkte hij als Operationeel Manager. Nu geeft Siebren leiding aan zes Projectmanagers, die werken aan intern gerichte digitaliseringsprojecten.
De combinatie van de mastermodules Strategy & Organisation, Digital Transformation & Innovation en Enterprise Architecture, onderdelen van de Master of Informatics, vindt Siebren een hele mooie. “Deze modules vormen samen de kern van vernieuwing”.
“Je leert je organisatie beter begrijpen door de mastermodule Strategy & Organisation. Je krijgt handvatten om naar je eigen organisatie te kijken, krijgt inzicht in waarde-stromen en pijnpunten.
In de mastermodule Digital Transformation & Innovation leer je om veel beter naar het probleem te kijken. Mensen denken te snel in oplossingen. Je leert dat er veel aandacht moet zijn om het probleem te begrijpen. Welke behoefte is er? Alleen dan is innovatie mogelijk! Zonder behoefte geen succesvolle digitale transformatie.
De mastermodule Enterprise Architecture stelt je vervolgens in staat om die innovatie ook door te voeren in de organisatie door middel van stakeholder analyse, business case tot implementatie plan”.
Siebren legt uit dat de modulaire opbouw van de Master of Informatics, naast grote flexibiliteit, ook zorgt voor contacten met vele medestudenten.“Iedere module ontmoet je weer nieuwe mensen. Je leert veel van de docent en ook enorm veel van de medestudenten”. Zowel de medestudenten als de docenten werken in het beroepenveld. Dit maakt dat de opleiding, naast de theorie, doorspekt is van praktijkvoorbeelden. Ik had niet verwacht dat deze combinatie van theorie en praktijk zo sterk zou zijn”.
Ooit koos Siebren (31 jaar oud, getrouwd en vader van 2 jonge kinderen) voor de Pabo (Pedagogische academie voor het basisonderwijs). Hij kwam in IT terecht, ontwikkelde zich maar miste kaders. In zijn zoektocht naar een opleiding, om te leren over business & IT, werd Siebren via een zakelijke relatie geattendeerd op de Master of Informatics.