Lizet van Ewijk werkt als associate lector in het Lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie. Haar onderzoek richt zich op het vergroten van kwaliteit van leven, door de toegang tot zorg en ondersteuning te verbeteren voor en met mensen in kwetsbare posities. Zij is programmaleider van HU GEZOND&WEL.
Haar onderzoek heeft zich het afgelopen decennium verbreed van communicatieve participatie en autonomie van mensen met niet-aangeboren hersenletsel (afasie, dementie) naar alle mensen in kwetsbare posities. Communicatieve participatie betekent mee kunnen doen en ertoe doen door communicatie. Toegankelijkheid benaderd vanuit het perspectief van de mens, in plaats van het systeem.
‘Redefining the Survival of the Fittest’: de hedendaagse ‘fitheid’, of succes van een mens in de maatschappij, voor het overgrote deel bepaald wordt door iemands vermogen effectief te kunnen communiceren (Ruben, 2000). Beperkingen of barrières in taal en communicatie hebben negatieve gevolgen voor sociale interactie en alle aspecten van maatschappelijke participatie. Taalvaardigheid is de grootste voorspeller voor schoolsucces van kinderen. Barrières in communicatie kunnen leiden tot barrières in participatie in onderwijs en werk en hierdoor ongewenste verschillen in onderwijskansen, schoolsucces en kansen op de arbeidsmarkt. Daarnaast tot ongewenste gezondheidsverschillen omdat mensen moeite hebben met het vinden, begrijpen, beoordelen en gebruiken van informatie over gezondheid.
“+5 en -30: veel meer doen tegen gezondheidsverschillen, of
In 2040 leven alle mensen in Nederland tenminste vijf jaar langer in goede gezondheid en zijn de gezondheidsverschillen tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% afgenomen.” (Health Holland, KIA Gezondheid & Zorg, 2024-2027).
Deze complexe opgave, die domeinoverstijgende samenwerking vraagt tussen tenminste het sociale en gezondheidsdomein. Bovendien vraagt het samenwerking met de mensen om wie het gaat. Dit zijn de mensen voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is. De mensen die hun stem niet (meer) kunnen laten horen. Het vraagt ‘niet praten over, maar praten met’. Met mijn expertise hoop ik hier een steentje aan te kunnen bijdragen.
Expertises
- Communicatieve participatie
- Co-creatie
- Niet-aangeboren hersenletsel
Publicaties
- Identifying Relevant Concepts for the Development of a Communicative Participation Item Bank for Children and Adolescents A Systematic Review of Existing Instruments
- Putting participation first: The use of the ICF-model in the assessment and instruction of L2 pronunciation
- Development and Diagnostic Accuracy of a Shortened Dutch Naming Test for People with Aphasia Using Item Response Theory