Communicatie Richtlijnen Over Waarde van Duurzaamheid

CROWD staat voor: Communicatie Richtlijnen Over Waarde van Duurzaamheid. Dit tweejarige onderzoeksproject richt zich op het ondersteunen van communicatieprofessionals in het verhogen van de waardeperceptie van duurzame voeding bij consumenten. Ons onderzoek ontwerpt communicatiestrategieën die nauw aansluiten op de motieven en weerstanden van de consument én het type product en die de meerwaarde van duurzame voeding centraal stelt. Het project wordt uitgevoerd door Hogeschool Utrecht (HU) en de HAS Hogeschool, samen met experts uit de praktijk

Doel

Via ontwerpgericht praktijkonderzoek ontwikkelt dit project een digitale handleiding voor (marketing)communicatieprofessionals, om daarmee een beweging in gang te zetten die duurzamere voedingskeuzes gemakkelijker maakt voor de consument.

Resultaten

In de eerste fase bouwen we aan een holistisch beeld van (on)bewuste consumentenmotivaties en weerstanden. Vanuit deze inzichten ontwikkelen we persona’s van verschillende consumententypen en wordt de digitale handleiding met praktische (marketing)communicatierichtlijnen opgesteld.

Looptijd

01 september 2024 - 31 augustus 2026

Aanpak

Via een Design Thinking aanpak gaan we consumentenmotivaties en weerstanden in kaart brengen, consumenten persona’s ontwikkelen en communicatierichtlijnen opstellen. Gedurende het project werken we nauw samen met onze kennis- en praktijkpartners, onder andere via werksessies, co-creatie en praktijkvalidatie.

"De markt trekt niet genoeg aan en consumenten blijven tegen de hogere prijs aanlopen"

Michaël Wilde, oprichter van The Organic Embassy

Onderzoeksmethoden

We maken gebruik van verschillende onderzoeksmethoden, waaronder:

  • Focusgroepen met praktijkprofessionals (overheid, communicatie, retail) en consumenten.
  • Drijfverenonderzoek via diepte-interviews en impliciete meetmethoden.
  • Segmentatiestudie door middel van kwantitatieve enquête.
  • Co-creatie van richtlijnen met praktijkpartners.
  • Casuïstiek bespreken met marketingprofessionals om de richtlijnen te valideren.

Cofinanciering

Dit onderzoek is medegefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Betrokken HU-onderzoekers

  • Lector Tijs Timmerman
    Tijs Timmerman
    • Lector
    • Lectoraat: Marketing en Customer Experience
  • Lenka van Riemsdijk
    Lenka van Riemsdijk
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Marketing en Customer Experience
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Marketing en Customer Experience
  • Lieke Nijdam
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Marketing en Customer Experience, Organisaties in Digitale Transitie
  • Sam de Pater
    • Lectoraat: Marketing en Customer Experience

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Lenka van Riemsdijk

Lenka van Riemsdijk

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Marketing en Customer Experience