Digital Transformation Skills Monitor

Door voortdurende technologische ontwikkelingen verandert werk in hoog tempo. Dit vraagt nieuwe vaardigheden van professionals. Welke vaardigheden worden belangrijker, hoe krijg je hier inzicht in en hoe ontwikkel je deze? Deze vragen staan centraal in dit project.

Doel

In dit project onderzoeken we 1) welke digitale transformatie vaardigheden essentieel zijn, 2) hoe professionals inzicht kunnen krijgen in hun digitale transformatievaardigheden en 3) hoe ze deze digitale transformatie vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Resultaten

Een systematische literatuurstudie heeft geleid tot het Digital Transformation Skills Framework (DTSF). Een raamwerk van essentiële digitale transformatie skills, gepubliceerd in PloS ONE. Een toegankelijke samenvatting van het project is beschikbaar in het Engels. 

Op basis van het DTSF raamwerk hebben we het Digital Transformation Skills Instrument (DTSI) ontwikkeld en gevalideerd. Deze vragenlijst helpt (toekomstige) werkenden hun digitale transformatievaardigheden in kaart te brengen We werken op dit moment ook aan een verkorte versie van de DTSI.  

Er is een scholingsaanbod ontwikkeld waarmee collega’s hun hun digitale transformatievaardigheden kunnen verbeteren. Dit aanbod is, samen met de DSTI, beschikbaar in Mijn Talent voor medewerkers van een aantal pilotinstituten van de HU. 

In de onderstaande visualisatie zie je de vaardigheden die gemeten worden in de DTSI.

Looptijd

01 oktober 2021 - 30 november 2025

Aanpak

  • Systematische literatuurstudie om essentiële digitale transformatievaardigheden in kaart te brengen. 
  • Ontwikkelen, testen en valideren van een vragenlijst waarmee (toekomstige) werkenden inzicht krijgen in hun digitale transformatievaardigheden. 
  • Ontwikkelen van een verkorte versie van de vragenlijst. 
  • Collega’s van enkele HU-instituten vullen de vragenlijst in en krijgen toegang tot een bijpassend scholingsaanbod. Dit is een pilot in samenwerking met HR Development. 
  • Onderzoek naar hoe werkenden gemotiveerd kunnen worden om aan hun digitale transformatie vaardigheden te werken, door middel van interviews met deelnemers aan de pilot. 
  • Onderzoek naar de toepasbaarheid van het raamwerk en de instrumenten in andere organisaties en sectoren, o.a. door het raamwerk door te ontwikkelen voor specifieke sectoren en nieuwe technologieën.

Relevantie en impact van het project

Dit project helpt organisaties en (toekomstige) werkenden om inzicht te krijgen in de competenties die zij moeten ontwikkelen om succesvol te blijven ten tijde van digitale transformatie.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Dirk Jan Plender
    Dirk Jan Plender
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie
  • Machiel Bouwmans | onderzoeker | lectoraat Beroepsonderwijs
    Machiel Bouwmans
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie
  • Machil Deinum
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie
  • Xander Lub
    • Lector
    • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie
  • Thuy-Vy Nguyen
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie
  • Dian_de_Vries2
    Dian de Vries
    • Hogeschoolhoofddocent
    • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie
  • Ran Zhang
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie

Samenwerking met kennispartners

Het lectoraat Human Experience & Media Design

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Dirk Jan Plender

Dirk Jan Plender

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie